PT Journal AU Sigmund, E Fromel, K Sigmundova, D Skalik, K TI Vliv progresivnich vyucovacich jednotek telesne vychovy na telesne zatizeni a celkove hodnoceni adolescentu s nizsim a vyssim sebehodnocenim sportovni vykonnosti SO Telesna kultura PY 2009 BP 79 EP 99 VL 32 IS 2 DI 10.5507/tk.2009.012 DE akcelerometr Caltrac; pedometr Omron; srdecni frekvence; aktivni energeticky vydej; kroky; pohybova aktivita; motivace; prostredi AB Dlouhodobe pravidelna realizace pohybove aktivity (PA) ve skolni telesne vychove (TV) umoznuje formovat pozitivni postoje vsech, i mene predisponovanych deti, k pohybove aktivnimu a zdravemu zivotnimu stylu. Celkem u 389 devcat a 111 chlapcu ve veku 13-17 let s nizsim a vyssim sebehodnocenim sportovni vykonnosti byl zjistovan vliv progresivnich vyucovacich jednotek TV na jejich PA a celkove hodnoceni v parovem srovnani s tradicnimi jednotkami TV. V tradicnich vyucovacich jednotkach TV prevazoval direktivni vyucovaci styl a vykonove zamereni, zatimco pro progresivni vyucovaci jednotky TV bylo typicke reseni pohybovych ukolu a diferenciace telesneho zatizeni. Parove srovnavane progresivni i tradicni vyucovaci jednotky TV byly nekoedukovane a vedl je stejny vyucujici. PA byla posuzovana pomoci aktivniho energetickeho vydeje z akcelerometru Caltrac (kcal/45min), kroku z pedometru Omron (pocet/45min) a prumerne srdecni frekvence (tepu/min) ze sporttesteru Polar. Uroven sportovni vykonnosti a celkoveho hodnoceni ucastniku vyucovacich jednotek TV byla zjistovana prostrednictvim standardizovaneho Dotazniku k diagnostice vyucovaci jednotky TV. Progresivni vyucovaci jednotky TV snizuji rozdily v PA mezi studenty s nizsim a vyssim sebehodnocenim sportovni vykonnosti bez poklesu celkoveho hodnoceni techto jednotek. Devcata s nizsim sebehodnocenim sportovni vykonnosti vykazala v progresivnich vyucovacich jednotkach TV vyznamne vyssi prumerne * Studie vznikla za podpory Ministerstva skolstvi, mladeze a telovychovy Ceske republiky pri reseni vyzkumneho zameru "Pohybova aktivita a inaktivita obyvatel Ceske republiky v kontextu behavioralnich zmen" s identifikacnim kodem: RP 6198959221. hodnoty aktivniho energetickeho vydeje (o 17 kcal/45min; p=0,05; d=0,28) a mnozstvi kroku (o 398 pocet/45min; p=0,007; d=0,36) pri vyssim celkovem hodnoceni (p=0,04) nez v tradicnich vyucovacich jednotkach TV. Progresivni vyucovaci jednotky prispivaji k vyssi PA v TV predevsim u devcat s nizsim sebehodnocenim sportovni vykonnosti. ER