PT - JOURNAL ARTICLE AU - Sigmund, Erik AU - Frömel, Karel AU - Sigmundová, Dagmar AU - Skalik, Krysztof TI - Vliv progresivních vyučovacích jednotek tělesné výchovy na tělesné zatížení a celkové hodnocení adolescentů s nižším a vyšším sebehodnocením sportovní výkonnosti DP - 2009 Mar 1 TA - Tělesná kultura PG - 79--99 VI - 32 IP - 2 AID - 10.5507/tk.2009.012 IS - 12116521 AB - Dlouhodobě pravidelná realizace pohybové aktivity (PA) ve školní tělesné výchově (TV) umožňuje formovat pozitivní postoje všech, i méně predisponovaných dětí, k pohybově aktivnímu a zdravému životnímu stylu. Celkem u 389 děvčat a 111 chlapců ve věku 13-17 let s nižším a vyšším sebehodnocením sportovní výkonnosti byl zjišťován vliv progresivních vyučovacích jednotek TV na jejich PA a celkové hodnocení v párovém srovnání s tradičními jednotkami TV. V tradičních vyučovacích jednotkách TV převažoval direktivní vyučovací styl a výkonové zaměření, zatímco pro progresivní vyučovací jednotky TV bylo typické řešení pohybových úkolů a diferenciace tělesného zatížení. Párově srovnávané progresivní i tradiční vyučovací jednotky TV byly nekoedukované a vedl je stejný vyučující. PA byla posuzována pomocí aktivního energetického výdeje z akcelerometru Caltrac (kcal/45min), kroků z pedometru Omron (počet/45min) a průměrné srdeční frekvence (tepů/min) ze sporttesteru Polar. Úroveň sportovní výkonnosti a celkového hodnocení účastníků vyučovacích jednotek TV byla zjišťována prostřednictvím standardizovaného Dotazníku k diagnostice vyučovací jednotky TV. Progresivní vyučovací jednotky TV snižují rozdíly v PA mezi studenty s nižším a vyšším sebehodnocením sportovní výkonnosti bez poklesu celkového hodnocení těchto jednotek. Děvčata s nižším sebehodnocením sportovní výkonnosti vykázala v progresivních vyučovacích jednotkách TV významně vyšší průměrné * Studie vznikla za podpory Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky při řešení výzkumného záměru "Pohybová aktivita a inaktivita obyvatel České republiky v kontextu behaviorálních změn" s identifikačním kódem: RP 6198959221. hodnoty aktivního energetického výdeje (o 17 kcal/45min; p=0,05; d=0,28) a množství kroků (o 398 počet/45min; p=0,007; d=0,36) při vyšším celkovém hodnocení (p=0,04) než v tradičních vyučovacích jednotkách TV. Progresivní vyučovací jednotky přispívají k vyšší PA v TV především u děvčat s nižším sebehodnocením sportovní výkonnosti.