PT - JOURNAL ARTICLE AU - Kurková, Petra AU - Sigmund, Erik TI - Tělesná výchova a preference volnočasových aktivit u žáků se sluchovým postižením DP - 2010 Jan 1 TA - Tělesná kultura PG - 7--25 VI - 33 IP - 1 AID - 10.5507/tk.2010.001 IS - 12116521 AB - Školní vzdělávání v České republice v souladu s platnou legislativou umožňuje dětem, žákům a studentům s postižením rovný přístup ke vzdělání, kde obsah, formy a metody odpovídají jejich vzdělávacím potřebám a možnostem. Z hlediska dodržování zásad zdravého způsobu života v dospělosti je pro žáky klíčová zejména vzdělávací oblast výchova ke zdraví, která je realizována v součinnosti se školní tělesnou výchovou. Cílem této studie bylo komparovat dimenze emočních reakcí v tělesné výchově u žáků se sluchovým postižením, kteří studovali ve škole pro sluchově postižené, s dimenzemi emočních reakcí u žáků se sluchovým postižením, kteří byli integrováni v běžné škole. Dílčím cílem bylo srovnat preference volnočasových aktivit a informovanost žáků se sluchovým postižením v obou typech škol o sportovních soutěžích týkajících se této komunity a sportu obecně. Studie se zúčastnili integrovaní žáci se sluchovým postižením (n = 7) z druhého stupně běžných škol (6 dívek a 1 chlapec), jejichž průměrný věk byl 14,43 ± 1,27 roku. Tito žáci byli porovnáváni s žáky (n = 32), kteří studovali ve školách pro sluchově postižené (8 dívek a 24 chlapců), průměrný věk byl 15,19 ± 1,24 roku. Ve škole pro sluchově postižené, která byla vyhodnocena samostatně, bylo zahrnuto 27 žáků se sluchovým postižením (9 dívek a 18 chlapců) s průměrným věkem 15,41 ± 1,28 roku. K hodnocení dimenzí emočních reakcí u žáků se sluchovým postižením bylo použito standardizovaného dotazníku DEMOR, který byl adaptován s ohledem na podmínky žáků se sluchovým postižením. V prezentované studii byly zjištěny pozitivní vztahy k tělesné výchově u žáků se sluchovým postižením. Pouze u škol pro sluchově postižené (mimo školu, která byla hodnocena samostatně) se projevily nižší hodnoty negativních vztahů k tělesné výchově než u žáků z běžných škol. Tyto negativní postoje žáků k tělesné výchově by mohly souviset se sníženou tělesnou zdatností žáků a rolí učitele (tyto aspekty nebyly zjišťovány v rámci této studie) a s typem školy a kurikulárním zaměřením. Žáky se sluchovým postižením, kteří studovali v internátní škole pro sluchově postižené, přivedl ke sportu nejčastěji učitel. U žáků se sluchovým postižením, kteří studovali v běžné škole, měli významný vliv na jejich sportovní iniciaci rodiče. Zjištěné rozdíly ve sportovní iniciaci a organizování volného času pro žáky se sluchovým postižením z obou typů škol vyplývají právě z odlišného fungování škol pro sluchově postižené, které je dáno jejich historickým vývojem.