PT Journal AU Valach, P TI Rozptylena praxe - jeden z faktoru ovlivnujicich proces motorickeho uceni SO Telesna kultura PY 2012 BP 75 EP 89 VL 35 IS 1 DI 10.5507/tk.2012.005 DE motoricka dovednost; blokova praxe; rozptylena praxe; didakticka metoda; motoricke uceni AB VYCHODISKA: Dulezitym konceptem pri osvojovani motorickych dovednosti je tzv. rozptylena praxe. Efekt kontextualni interference se zduvodnuje tim, ze pamet musi pracovat vice intenzivne, a proto poskytuje vyssi efekt uchovani motorickych dovednosti v pameti nez praxe blokova. Pouze aktivni zapamatovani pohybove dovednosti ji prirazuje praktickou hodnotu pro budouci vyuziti v potrebnych situacich. CILE: Cilem studie bylo porovnat uroven osvojeni a retence vybranych pohybovych dovednosti ve sportovni gymnastice pri pouziti dvou odlisnych vyucovacich metod - blokove a rozptylene praxe. METODIKA: Vyzkumny soubor byl rozdelen do skupin dle predem stanovenych kriterii. Kazda skupina vlastniho vyzkumu absolvovala nacvik shodnych akrobatickych cviceni jednou ze dvou rozdilnych metod. Aplikace zvolenych metod probihala po dobu 2 mesicu, 1* tydne (celkem 80 pokusu). Po sesti mesicich od zakonceni nacviku probehlo retencni testovani. Pred zahajenim vlastniho vyzkumu byla provedena pilotni studie. VYSLEDKY: Pro finalni analyzu byla pouzita data 21 studentu (pilotni pruzkum) a 60 studentu (dve experimentalni skupiny). Oproti ocekavani nebyly odhaleny signifikantni rozdily v urovni osvojeni vybranych pohybovych dovednosti po uplynuti doby vlastniho nacviku u probandu pilotnich skupin, ani mezi skupinami vlastniho vyzkumu. Pri porovnavani vysledku retencniho testovani vykazali cvicenci skupiny, u ktere byla uplatnovana metoda rozptylene praxe, jednoznacne rozdilnou uroven osvojeni motorickych dovednosti nez probandi skupiny absolvujici blokovou praxi. ZAVERY: Uroven retence gymnastickych pohybovych dovednosti pri pouziti metody rozptylene praxe byla statisticky vyznamne vyssi. ER