PT Journal AU Lejcarova, A TI Telesna vychova na zakladnich skolach praktickych v historickem pohledu SO Telesna kultura PY 2012 BP 81 EP 103 VL 35 IS 2 DI 10.5507/tk.2012.011 DE zvlastni skola; specialni skolstvi; lehke mentalni postizeni; telesna vychova; skolska legislativa AB Cilem tohoto prispevku je nastinit vyvoj telesne vychovy vyucovane na specialnich skolach urcenych primarne pro deti s lehkym mentalnim postizenim. Temito institucemi jsou mineny zakladni skoly prakticke (drive zvlastni skoly), ktere existuji jiz od roku 1948.Z analyzy historickych i soucasnych legislativnich dokumentu a dalsich pramenu tykajicich se vzdelavani deti se specifickymi vzdelavacimi potrebami vyplyva v podstate nemenna tendence v tydenni dotaci vyuky telesne vychovy. S urcitymi vyjimkami (zejmena v obdobich 1953-1960 a 1978-1993) zustavaji ve vzdelavacim programu v kazdem rocniku tri hodiny tydne. Zmeny jsou zaznamenany spise v obsahovem zamereni a organizacnich zalezitostech pojicich se s vyukou. Tento fakt souvisi bezpochyby se spolecenskymi zmenami ve vsech oborech lidske cinnosti a z postupneho vytvareni a vylepsovani pravnich podminek pro vzdelavani osob se specialnimi vzdelavacimi potrebami.S ohledem na mnozstvi a rozpracovanost prijatych zakonnych ustanoveni a predpisu lze konstatovat, ze po zlomovem roce 1989 se na jedince se specifickymi vzdelavacimi potrebami, resp. s lehkym mentalnim postizenim zamerovala legislativa podstatne vice nez v minulych obdobich. ER