Tělesná kultura 2008, 31(1):7-19 | DOI: 10.5507/tk.2008.001
Metodologická specifika volby jednotky statistické analýzy v kinantropologickém výzkumu
- Centrum kinantropologického výzkumu, Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého
Studie se zabývá problematikou metodologického přístupu k volbě jednotky statistické analýzy a jejími důsledky v kinantropologickém výzkumu. Za tímto účelem prezentujeme snadno použitelné pomocné schéma postupu, které vytvořili Silverman a Solmon (1998). Na praktickém příkladu dokumentujeme, jak schéma volby jednotky statistické analýzy aplikovat ve výzkumné praxi. Porovnání dvou analýz dat s odlišnou jednotkou statistické analýzy - jednotliví žáci nebo třída žáků - prokázalo, že její vhodná volba je pro korektní vyhodnocení a interpretaci výsledků výzkumu nezbytná. V tomto kontextu také vystupuje do popředí kombinace kvantitativních a kvalitativních metodologických přístupů, v nichž spatřujeme jeden z největších výzkumných potenciálů v současné kinantropologii.
Klíčová slova: výzkumný soubor, metodologický přístup, věcná významnost, intervence
Methodological aspects of the selection of the unit of statistical analysis in kinanthropology research
To decide which unit should be chosen for a statistical analysis has been a difficulty in the methodology of kinanthropology research. The newly created construct "a unit of statistical analysis" is understood as a determinant (the layout of samples and sub-samples) of the research sample on which level the data are statistically processed. A scheme created by Silverman and Solmon (1998) is presented as an aid tool for clearer understanding of the methodological choice. An example is to illustrate how the scheme of the choice of a unit for statistical analysis can be applied in research praxis. A comparison of two data analyses which used different units of statistical analysis - each student or a class of students- has shown that an appropriate choice of the unit is essential for correct data evaluation and interpretation. Aspects that should be considered along with the level of statistical significance are effect size and practical significance. In such a context, qualitative methodological approaches are to support the quantitative approaches and should be enhanced. We perceive the continuity of quantitative and qualitative approaches to be the great research prospects in kinanthropology research.
Keywords: research sample, methodology approach, logical significance, intervention
Vloženo: leden 2007; Zveřejněno online: únor 2009; Zveřejněno: leden 2008 Zobrazit citaci
Reference
- Cardinal, R. N., & Aitken, M. R. F. (2006). ANOVA for the behavioral science researcher. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
- Frömel, K., Novosad, J., & Svozil, Z. (1999). Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Lederman, N. G., & Flick, L. B. (2005). Beware of the unit of analysis: It may be you. School Science and Mathematics, 105(8), 381-383.
Přejít k původnímu zdroji...
- Morse, D. T. (1999). Minisize2: A computer program for determining effect size and minimum sample size for statistical significance for univariate, multivariate and nonparametric tests. Educational and Psychological Measurement, 59(3), 518-531.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Průcha, J. (1997). Moderní pedagogika. Věda o edukačních procesech. Praha: Portál.
- Silverman, S. (2004). Analyzing data from field research: The unit of analysis issue. Research Quarterly for Exercise and Sport, 75(2), iii-iv.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Silverman, S., & Solmon, M. (1998). The unit of analysis in field research: Issues and approaches to design and data analysis. Journal of Teaching in Physical Education, 17, 270-284.
Přejít k původnímu zdroji...
- Zhu, W. A. (1997). Multilevel analysis of school factors associated with health-related fitness. Research Quarterly for Exercise and Sport, 68(2), 125-135.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.