Tělesná kultura 2011, 34(2):92-112 | DOI: 10.5507/tk.2011.015

Sport a apa: proces možného prolínání

Hana Válková
Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého, Olomouc, Česká republika

Stať popisuje vztah sportu a aplikovaných pohybových aktivit (APA). Vymezuje současné profesní pozice ve sportu, profese ve vztahu ke sportu a blíže definuje profesi "trenér". Dále se zabývá termínem "sport osob s postižením". Na základě zkušeností z praxe jsou uváděny oblasti APA, s nimiž se každý trenér může setkat. Připojeny jsou konkrétní příklady z praxe, jichž se trenéři a kluby v ČR už v současné době účastní. V závěru jsou odpovězeny základní otázky projektu EUSAPA pro oblast sportu: sport běžný se prolíná s APA. Prolínání sportu a APA se tak může stát dobrou platformou pro vzájemnou inkluzi v celoživotním kontextu. Trenéři by měli být informováni o základních principech APA dle míry zapojení (humanitární projekty - trenéři sportu osob s postižením), charakteru sportu (vztah ke sportu běžnému) a výkonnostní úrovně (rekreační nebo špičková úroveň). Téma APA by mělo být adekvátně zařazeno do kursů vzdělávání trenérů včetně praxe ve sportovních akcích s osobami s postižením.

Klíčová slova: Aplikované pohybové aktivity, sport postižených, profese ve sportu, trenér, humanitární projekty, týden UEFA, začlenění prostřednictvím sportu

Sport and APA: proces of possible diffusion

Relation between Adapted Physical Activity (APA) are described in the article. Recent sport professions as so as professions related to sports are formulated. "Coach" profession is defined with more details, the term "sport of persons with disability" is explained, too. On the bases of personal experience the APA domain which every coach can be touched are presented. Events which recent coaches, sports clubs in Czech Republic participated in are added. The basic questions of EUSAPA project are answered: regular sport and APA are blended together. Diffusion of sport and APA can become good platform for inclusion in life span context. Coaches should be informed about basic principles of APA according the level of connection (humanitarian domain - coaches in sports of disabled), the type of sport (relation to general sport) and performance level (recreation - top competitive). The topic APA should be included on adequate level in education courses of coaches. The practice in sport activities of people with disability has to be involved.

Keywords: Adapted Physical Activity, sport of disabled, employment in sport, trainer, humanitarian projects, UEFA week, inclusion via sport

Vloženo: leden 2011; Zveřejněno online: prosinec 2011; Zveřejněno: březen 2011  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Válková, H. (2011). Sport a apa: proces možného prolínání. Tělesná kultura34(2), 92-112. doi: 10.5507/tk.2011.015
Stáhnout citaci

Reference

  1. Biddle, S. (2000). Psychology of sport and exercise - present and future. Psychology of sport and exercise, 1(1), 1-5. Přejít k původnímu zdroji...
  2. DePaw, K., & Gavron, S. (2005). Disability sport. Champaign, IL: Human Kinetics. Přejít k původnímu zdroji...
  3. CEDEFOP. (2008). Terminology of European education and training policy. Luxembourg: Office for official publications of the European Communities.
  4. (2008). European Centre for the Development of Vocational Training. Luxembourgh: Office for official publications of the European Communities.
  5. EOSE - European Observatoire of Sport and Employement. (2008). Guide for the design of a European industry framework of sport sport and active leisure occupations with major job descriptions (NEORS-08). EQF - Sport project. Luxembourgh: Office for official publications of the European Communities.
  6. ENNSE. (2007). Review of the EU 5 level structure for the qualification and recognition of coaching qualifications. In European Coaching Council, a sub committee of the European network of sports science, education and employment. Luxembourgh: Office for official publications of the European Communities.
  7. (1987). European Charter for Sport for All. Strassbourgh: CDDS.
  8. (1996). Evropská charta sportu pro všechny: zdravotně postižené osoby (H. Válková, Překlad).
  9. Hodaň, B. (2000). Tělesná kultura - sociokulturní fenomén: východiska a vztahy. Olomouc: Univerzita Palackého.
  10. Hogenová, A. (2001). K filozofii zdravého pohybu. In H. Válková & Z. Hanelová (Eds.), Pohyb a zdraví (pp. 195-198). Olomouc: Univerzita Palackého.
  11. Hohler, V., & Kössl, J. (1989). Sport v umění. Praha: Olympia.
  12. Ješina, O., Rybová, L., & Morgulec-Adamowicz, N. (in press). Kompetence instruktorů aplikovaných pohybových aktivit v oblasti sportu. Tělesná kultura. Olomouc: Univerzita Palackého.
  13. Jirásek, I. (2001). Kulturní souvislosti lidské tělesnosti. Česká kinantropologie, 5(1), 61-74.
  14. Kirk, D. (1999). Physical culture, physical education and relational analysis. Sport, Education & Society, 4(1), 63-73. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Kocourek, J. (2009). Metodický postup poskytování dotací vyhlášených Státní podporou sportu pro období 2011 až 2014 pod č. j. 24 116/2010-50. Praha: MŠMT ČR.
  16. Kováříček, V. (1984). Cesty učitelského vzdělávání. Acta Universitatis Palackiana Olomucensis. Fac. Paedagogica, monographica VI. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  17. Kudláček, M., Morgulec-Adamowicz, N., & Verellen, J. (2010). EUSAPA - European Standards in Adapted Physical Activities. Olomouc: Palacký University Press.
  18. Morkes, F. (1999). Učitelé a školy v proměnách času. Plzeň: Pedagogické centrum.
  19. MŠMT ČR. (2004). Zákon 563/2004 Sb. ze dne 24. září 2004. Stav k 1. 4. 2009. Praha: MŠMT ČR.
  20. OSN. (2009). Úmluva o právech osob se zdravotním postižením ze dne 30. 3. 2007. New York: OSN.
  21. Průcha, J. (1997). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
  22. Renson, R. (1990). From physical education to kinanthropology: A quest for academic and professional identity. International Journal of Physical Education, 27(1), 10-24.
  23. Templin, T. J., & Schempp, P. G. (1989). Learning to teach. Dubuque: Brown & Benchmark.
  24. Válková, H. (1996). Aplikované pohybové aktivity - součást systému tělesné kultury. Tělesná kultura, 26, 156-162.
  25. Válková, H. (2010). Different world… (program for football coaches). In M. Kudláček, N. Morgulec-Adamowicz, & J. Verellen (Eds.), EUSAPA: European Standards in Adapted Physical Activities (pp. 80-83). Olomouc: Palacký University Press.
  26. Válková, H. (2004). Příprava odborníků v profesních dimenzích kinantropologických. In European year of education and sport [CD]. Bratislava: Fakulta tělesnej výchovy a športu.
  27. Válková, H. (2005). Pohybová aktivita handicapovaných. In Sport a kvalita života (p. 161). Brno: Masarykova univerzita.
  28. Válková, H. (2010). Teoretické vymezení APA jako kinantropologické disciplíny. Aplikované pohybové aktivity v teorii a praxi, 1(1), 25-32.
  29. Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. (2009). Standardní pravidla pro vyrovnání příležitostí pro osoby se zdravotním postižením. Praha: Národní rada zdravotně postižených.
  30. www.aehesis.com
  31. www.ensse.com
  32. www.msmt.cz
  33. www.nrzp.cz
  34. www.vlada.cz
  35. www.vvzpo.cz
  36. www.specialolympics.org

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.