Tělesná kultura 2011, 34(2):113-125 | DOI: 10.5507/tk.2011.016

Teorie a praxe zdravotní tělesné výchovy

Iva Dostálová
Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého, Olomouc, Česká republika

Příspěvek řeší problematiku zdravotní tělesné výchovy, její teoretické vymezení a zařazení v kontextu aplikovaných pohybových aktivit. Podává přehled o možnostech dalšího vzdělávání v této oblasti a informuje o stavu zdravotní tělesné výchovy na základních, středních a vysokých školách. Zdravotní tělesná výchova vychází z Rámcového vzdělávacího programu a je zařazena do vzdělávacího oboru Tělesná výchova. Je zaměřena na upevňování a zlepšování zdraví jedinců se zdravotním oslabením, které vychází z posouzení praktických lékařů pro děti a dorost. Pro zdravotní tělesnou výchovu je zapotřebí kvalifikovaných pedagogů, jejichž se stále nedostává. Rovněž není zajištěný dostatečný počet oddělení zdravotní tělesné výchovy, redukce vyučovacích jednotek se týká všech typů škol přesto, že přibývá stále více jedinců zdravotně oslabených, zejména s oslabením podpůrně-pohybového aparátu. Další vzdělávání kvalifikovaných pedagogů, a tím i kvalifikovaná výuka zdravotní tělesné výchovy je nezbytná pro upevnění a korekci zdravotního stavu našich svěřenců. V mezinárodním měřítku lze zdravotní tělesnou výchovu chápat jako součást aplikovaných pohybových aktivit. V České republice zdravotní tělesná výchova i aplikovaná tělesná výchova byly doposud postaveny paralelně bez významnějších snah o propojení. Zdá se, že se blíží doba, kdy se v odborné rovině bude formulovat propojení a spolupráce obou disciplín. Na Fakultě tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci se od roku 2011 stává zdravotní tělesná výchova součástí Katedry aplikovaných pohybových aktivit.

Klíčová slova: zdravotní oslabení, korekce, aplikovaná tělesná výchova, aplikované pohybové aktivity, vzdělávání učitelů

Theory and practice in health physical education

The article deals with the problems of health physical education, its boundaries and classification in the context of adapted physical activity. It supplies us with an overview of the possibilities of further studies in this field and informs us of the state of health physical education at elementary, secondary and university school levels. Health physical education has sprung from the framework of the national education program and is classified as a part of the academic subject of physical education. It is focused on stabilizing and improving the physical state of individuals with an impairment in health, determined in medical statements for children and youth. Qualified pedagogical staff is imperative for health physical education, however as of yet insufficiently recruited. Likewise, a sufficient number of health physical education departments is not yet ensured. The reduction of educational units accounts for all types of schools, even though the number of individuals with a health impairment is steadily increasing, especially those with a weakening in muscular-skeletal system. Further education of pedagogical staff, and thereby also qualified training of health physical education, is imperative to stabilize and correct the health state of our adepts. On an international scale it is possible to assess health physical education as a part of adapted physical activity. In the Czech Republic both health physical education and adapted physical education have been taught side by side, and no serious attempt of connecting the two disciplins has been made. It seems time is ripe to formulate such a connection and cooperation on an academical level. At the Faculty of Physical Culture at the Palacký University in Olomouc the health physical education has become a part of the adapted physical activity department as from 2011 and onwards.

Keywords: health weakening, correction, adapted physical education, adapted physical aktivity, education of teachers

Vloženo: únor 2011; Zveřejněno online: prosinec 2011; Zveřejněno: březen 2011  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Dostálová, I. (2011). Teorie a praxe zdravotní tělesné výchovy. Tělesná kultura34(2), 113-125. doi: 10.5507/tk.2011.016
Stáhnout citaci

Reference

  1. Česká asociace Sportu pro všechny. (2010). Směrnice ČASPV [M - 8/1995/10-4].
  2. Dostálová, I. (2002). Rozbor svalových funkcí u dětí mladšího školního věku. In J. Riegerová (Ed.), Sborník V. celostátní konference v oboru funkční antropologie a zdravotní tělesné výchovy (pp. 32-33). Olomouc: Univerzita Palackého.
  3. Dostálová, I. (2005). Stav svalového aparátu dívek mladšího školního věku. In M. Nosek (Ed.), Sborník referátů z vědeckého semináře s mezinárodní účastí Pohybové aktivity a zdraví člověka (pp. 24-28). Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně.
  4. Dostálová, I. (2007). Somatická charakteristika a analýza svalových funkcí dívek staršího školního věku se specificky zaměřenou pohybovou aktivitou. Disertační práce, Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury, Olomouc.
  5. Dostálová, I., Přidalová, M., & Remsová, J. (2004). Stav svalového aparátu žáků 1. tříd základní školy. Česká antropologie, 54, 62-63.
  6. Dostálová, I., Riegerová, R., & Přidalová, M. (2007). Kvalita hybných funkcí svalového systému dívek staršího školního věku. Česká antropologie, 57, 31-34.
  7. Hálková, J. et al. (2001). Zdravotní tělesná výchova. [Speciální učební texty I. část - obecná]. Praha: Česká asociace Sport pro všechny.
  8. Hošková, B., & Matoušová, M. (2007). Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy. Praha: Karolinum.
  9. Janečka, Z. (1999). Motor competence of 7-10 year old children with visual disabilities. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 29(2), 47-53.
  10. Kopecký, M. (2010). Zdravotní tělesná výchova. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury.
  11. Kučera, M. (1999). Základní princip terapie pohybem v rané ontogenezi. In H. Válková & Z. Hanelová (Eds.), Sborník referátů z mezinárodní konference Pohyb a zdraví (pp. 44-56). Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury.
  12. Kudláček, M. (2006). The American adapted physical education in the first half of 20th century. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 36(1), 23-28.
  13. Ministerstvo zdravotnictví Československé republiky. (1991). Směrnice o péči a zdraví při provádění tělesné výchovy a sportu [3/1981].
  14. Riegerová, J. (2004). Hodnocení posturálních funkcí a pohybových stereotypů u dětské populace nesportovců a dětí zabývajícími se různými druhy sportovní činnosti. Česká antropologie, 54, 161-171.
  15. Sherrill, C., & DePauw, K. P. (1997). Adapted physical activity and education. In J. D. Massengale & R. A. Swanson (Eds.), The history of exercise and sport science (pp. ??-). Champaign, IL: Human Kinetics. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Spurná, M., Rybová, L., & Kudláček, M. (2010). Participace žáků s tělesným postižením v integrované školní tělesné výchově. Aplikované pohybové aktivity v teorii a praxi, 1(1), 33-38.
  17. Strnad, P. (2005). Současný stav vyučovacího předmětu zdravotní tělesná výchova na základních a středních školách. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu.
  18. Strnad, P. (2007). Závěry výzkumné zprávy o stavu vyučovacího předmětu zdravotní tělesná výchova na našich základních a středních školách a z nich vyplývající doporučení. Tělesná výchova a sport, 73(7), 19-24.
  19. Strnad, P., & Hendl, J. (2007). Neutěšený stav zdravotní tělesné výchovy na základních a středních školách v České republice. Tělesná výchova a sport, 73(5), 9-18.
  20. Strnad, P., Hendl, J., & Kyralová, M. (2007). Současný stav zdravotní tělesné výchovy na základních a středních školách z pohledu praktických lékařů pro děti a dorost. Tělesná výchova a sport, 73(6), 11-19.
  21. Válková, H. (2010). Teoretické vymezení APA jako kinantropologické disciplíny: Co to je, když se řekne APA. Aplikované pohybové aktivity v teorii a praxi, 1(1), 25-32.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.