Tělesná kultura 2013, 36(2):46-64 | DOI: 10.5507/tk.2013.009

Objektivizace monitoringu aktivního transportu adolescentů v souvislosti se školou

Michal Kudláček, Petra Nováková Lokvencová, Lukáš Rubín, František Chmelík, Karel Frömel
Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého, Olomouc, Česká republika

VÝCHODISKA: Škola a s ní spojená pohybová aktivita (PA) je rozhodující pro utváření celkové PA dětí a mládeže. Ve prospěch školy hovoří například i zjištění, že PA adolescentů je ve školních dnech vyšší než o víkendu. Děti a mladiství, kteří aktivně docházejí nebo dojíždějí každý den do školy, vykazují celkově vyšší týdenní PA v porovnání se stejně starými jedinci, kteří využívají pasivní formy transportu (jízda autem, vlakem, MHD apod.). Data z výzkumů zaměřených na podíl aktivního transportu (AT) na celkovou úroveň PA u populace adolescentních jedinců v České republice nejsou v současné době dostupná.

CÍLE: Hlavním cílem výzkumu je objektivizace monitoringu aktivního transportu adolescentů na základě triangulačního přístupu (objektivní měření přístroji Actigraph GT1M, resp. krokoměr YAMAX 700-M - subjektivní metody [dotazník Neighborhood Quality of Life Study (NQLS)] - systém INDARES). Výzkum si dále klade za cíl přispět ke komplexnějšímu uchopení zkoumané problematiky.

METODIKA: Projekt byl realizován na záměrně vybrané škole - Gymnázium Nový Jičín. Celková velikost výzkumného souboru byla 27 respondentů. Hlavním výzkumným nástrojem byl systém INDARES, na jehož podkladu respondenti zaznamenávali trasy AT. Data získaná z přístoje ActiGraph GT1M byla zpracována pomocí softwaru "ActiPa2006".

VÝSLEDKY: Při využití kombinace nově vytvořeného mapového modulu "trasovače" v systému INDARES a dat získaných z přístroje Actigraph GT1M jsme mohli komparovat probandy, jejichž aktivní transport (AT) nepřesáhl hodnotu 1000 m s těmi, jejichž hodnoty AT přesáhly hranici 1000 m. Při této komparaci byly zjištěny signifikantní rozdíly u PA v školních/pracovních dnech, jejíž průměrná intenzita byla v rozmezí 1 až 3 MET. Statistická významnost byla podložena i koeficientem "effect size" (d = 0,83). Jedinci, kteří uvádějí AT do školy do 1000 m, dosahují signifikantně vyšší úrovně PA ve školních dnech než o víkendu (p = 0,003; F = 26,149; ω2 = 0,456), což potvrzuje věcně vysoce signifikantní rozdíly. Podobné výsledky jsme zaznamenali i u jedinců uvádějících AT do školy nad 1000 m - rozdíly mezi školními dny a víkendovými dny jsou znovu vysoce signifikantní (p = 0,0004; F = 26,149; ω2 = 0,456).

ZÁVĚRY: Vytvořením mapového modulu v systému INDARES jsme přispěli k objektivizaci monitoringu transportu. Začleněním triangulačního přístupu (objektivní metody - subjektivní metody - systém INDARES) do monitoringu PA v kontextu AT byl vytvořen flexibilní a dostupný výzkumný nástroj, který je schopen reagovat na moderní prvky výzkumu PA v kontextu prostředí. Úroveň AT do/ze školy hraje důležitou roli v celkové úrovni PA u dětí a mládeže.

Klíčová slova: pohybová aktivita, životní styl, mládež, škola, prostředí, triangulace, INDARES

Objectification of the school-related transport monitoring of the adolescents

BACKGROUND: School and school-related physical activity (PA) are important for the total PA of children and youth. The total amount of PA is higher within school days compare to weekends. Children and youth, who use active transportation (to/from the school), confirm the higher PA per week compared to those without active transportation (using car, train, bus). There is a lack of available data in the Czech Republic about active transportation of children and adolescents.

AIM: The main aim of the study is the objectification of the school-related transport monitoring of the adolescents. One of the additional outcomes is to enrich this relatively new scientific area in the Czech Republic.

METHODS: There was one high school chosen for this project - Gymnázium Nový Jičín. Data were collected by using ActiGraph GT1M, pedometer YAMAX SW-700, NQLS questionnaire and internet system INDARES.

RESULTS: By using the newly developer map module "tracker", within the system INDARES, we could compare the participants which active transport (AT) was lower than 1000 m, with participants with the AT values higher than 1000 m. We found out significant differences between school days and weekends in the intensity of 1 to 3 MET. The statistical significance was supported by the coefficient effect size (d = 0.83). The participants recording AT values lower than 1000 m showing significantly higher level of PA in school days then during weekends (p = .003; F = 26.149; ω2 = 0.456). Similar results were found in participants recording AT values higher than 1000 m; the differences between school days and weekends are highly significant (p = .0004; F = 26.149; ω 2 = 0.456).

CONCLUSIONS: We have contributed to the objectification of the school-related transport monitoring of the adolescents by the creation of the map module within the INDARES system. The usage of a triangulation approach (objective methods - subjective methods - system INDARES) into the PA monitoring in the context of AT pretends flexible and available research tool, is helpful in describing modern trends and elements of PA monitoring with the focus on environment. The level of AT to/from the school is the important role in the total PA level in children and youth.

Keywords: physical activity, lifestyle, youth, school, environment, triangulation, Indares

Vloženo: březen 2013; Zveřejněno online: duben 2014; Zveřejněno: březen 2013  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kudláček, M., Nováková Lokvencová, P., Rubín, L., Chmelík, F., & Frömel, K. (2013). Objektivizace monitoringu aktivního transportu adolescentů v souvislosti se školou. Tělesná kultura36(2), 46-64. doi: 10.5507/tk.2013.009
Stáhnout citaci

Reference

  1. Abbott, R. A., McDonald, D., Nambiar, S., & Davies, P. S. W. (2009). The association between walking to school, daily step counts and meeting step targets in 5 to 17 year old Australian children. Pediatric Exercise Science, 21(4), 520-532. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Babey, S. H., Hastert, T. A., Huang, W., & Brown, E. R. (2009). Sociodemographic, family, and environmental factors associated with active commuting to school among US adolescents. Journal of Public Health Policy, 30, 203-220. doi: 10.1057/jphp.2008.61. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. Bouchard, C., Blair, S. N., & Haskell, W. L. (Eds.). (2007). Physical activity and health. Champaign, IL: Human Kinetics.
  4. Brodersen, N. H., Steptoe, A., Boniface, D. R., & Wardle, J. (2007). Trends in physical activity and sedentary behavior in adolescence: Ethnic a socioeconomic differences. British Journal of Sports Medicine, 4(3), 140-144. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Carver, A., Timperio, A. F., Hesketh, K. D., Ridgers, N. D., Salmon, J. L., & Crawford, D. A. (2011). How is active transport associated with children's and adolescents' physical activity over time? International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 8, 125. doi: 10.1186/1479-5868-8-126. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Chytil, J. (2006). Program PaTj2006 [Computer software]. Olomouc: Software Centrum.
  7. Cooper, A. R., Page, A. S., Foster, L. J., & Qahwaji, D. (2003). Commuting to school. Are children who walk more physically active? Preventive Medicine, 25(4), 273-276. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. Cooper, A. R., Andersen, L. B., Wedderkopp, N., Page, A. S., & Froberg, K. F. (2005). Physical activity levels of children who walk, cycle, or are driven to school. Preventive Medicine, 29(3), 179-184. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Cooper, A. R., Page, A. S., Wheeler, B. W., Griew, P., Davis, L., Hillsdon, M., & Jago, R. (2010). Mapping the walk to school using accelerometry combined with a global positioning system. American Journal of Preventive Medicine, 38(2), 178-183. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. Duncan, E., Duncan, J. S., & Schofield, G. (2008). Pedometer-determined physical activity and active transport in girls. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 5(2). doi: 10.1186/1479-5868-5-2. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  11. Faulkner, G. E. J., Buliung, R. N., Flora, P. K., & Fusco, C. (2009). Active school transport, physical activity levels and body weight of children and youth: A systematic review. Preventive Medicine, 48(1), 3-8. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. Frömel, K., Groffik, D., Stelzer, J. & Ernest, J. (2008). Physical activity of children aged 6-8: The beginning of school attendance. Journal of Research in Childhood Education, 23(1), 29-40. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Gavarry, O., Giacomoni, M., Bernard, T., Seymat, M., & Falgairette, G. (2003). Habitual physical activity in children and adolescents during school and free days. Medicine & Science in Sports & Exercise, 35(3), 525-531. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Hallal, P. C., Victora, C. G., Azevedo, M. R., & Wells, J. C. (2006). Adolescent physical activity and health: A systematic review. Sports Medicine, 36(12), 1019-1030. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. Leslie, E., Kremer, P., Toumbourou, P., & Williams, J. W. (2010). Gender differences in personal, social and environmental influences on active travel to and from school for Australian adolescents. Journal of Science and Medicine in Sport, 13(6), 597-601. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  16. Martin, S. L., Lee, S. M., & Lowry, R. (2007). National prevalence and correlates of walking and bicycling to school. American Journal of Preventive Medicine, 33(2), 98-105. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  17. McDonald, N. C. (2007). Active transportation to school trends among U. S. schoolchildren, 1969-2001. American Journal of Preventive Medicine, 32(6), 509-516. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  18. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. (2001). Národní program rozvoje vzdělávání v České republice - Bílá kniha. Praha: Tauris.
  19. Nader, P. R., Bradley, R. H., Houts, R. M., McRitchie, S. L., & O'Brien, M. (2008). Moderate to vigorous physical activity from ages 9 to 15 years. Journal of the American Medical Association, 300(3), 295-305. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  20. Nováková Lokvencová, P., Frömel, K., Chmelík, F., Groffik, D., & Bebčáková, V. (2011). School and weekend physical activity of 15-16 year old Czech, Slovak and Polish adolescents. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 41(3), 39-45. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Pate, R. R., Davis, M. G., Robinson, T. N., Stone, E. J., McKenzie, T. L., & Young, J. C. (2006). Promoting physical activity in children and youth. A leadership role for schools. Circulation, 114(11), 1202-1213. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  22. Panter, J. R., Jones, A. P., & van Sluijs, E. M. F. (2008). Environmental determinants of active travel in youth: A review and framework for future research. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 5, 34. doi: 10.1186/1479-5868-5-34. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  23. Roth, M. A., Millett, C. J., & Mindell, J. S. (2012). The contribution of active travel (walking and cycling) in children to overall physical activity levels: A national cross sectional study. Preventive Medicine, 54(2), 134-139. doi: 10.1016/j.ypmed.2011.12.004. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  24. Sallis, J. F., Cervero, R., Ascher, W., Henderson, K. A., Kraft, M. K., & Kerr, J. (2006). An ecological approach to creating active living communities. Annual Review of Public Health, 27, 297-322. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  25. Salmon, J., Timperio, A., Cleland, V., & Venn, A. (2005). Trends in children's physical activity and weight status in high and low socio-economic status areas of Melbourne, Victoria, 1985-2001. Australian and New Zealand Journal of Public Health, 29(4), 337-342. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  26. Sigmund, E., Frömel, K., Sigmundová, D., & Sallis, J. F. (2003). Role školní tělesné výchovy a organizované pohybové aktivity v týdenní pohybové aktivitě adolescentů. Telesná výchova a šport, 13(4), 6-9.
  27. Sigmundová, D., El Ansari, W., Sigmund, E., & Frömel, K. (2011). Secular trends: A ten year comparison of the amount and type of physical activity and inactivity of random samples of adolescents in the Czech Republic. BMC Public Health, 11(1), 731. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  28. Southward, E. F., Page A. S., Wheeler, B. W., & Cooper A. R. (2012). Contribution of the school journey to daily physical activity in children aged 11-12 years. American Journal of Preventive Medicine, 43(2), 201-204. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  29. Strong, W. B., Malina, R. M., Blimkie, C. J., Daniels, S. R., Dishman, R. K., Gutin, B., Hergenroeder, A. C., Must, A., Nixon, P. A., Pivarnik, J. M., Rowland, T., Trost, S., & Trudeau, F. (2005). Evidence based physical activity for school-age youth. Journal of Pediatrics, 146(6), 732-737. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  30. Sturm, R. (2005). Childhood obesity: What we can learn from existing data on societal trends, part 2. Preventing Chronic Disease, 2(2). Retrieved from the World Wide Web: http://www.cdc.gov/pcd/issues/2005/apr/04_0039.htm
  31. Thomas, J. R., & Nelson, J. K. (2001). Research methods in physical activity (4th ed.). Champaign, IL: Human Kinetics.
  32. Treuth, M. S., Catellier, D. J., Schmitz, K. H., Pate, R. R., Elder, J. P., McMurray, R. G., Blew, R. M., Yang, S., & Webber, L. (2007). Weekend and weekday patterns of physical activity in overweight and normal weight adolescent girls. Obesity, 15(7), 1782-1788. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  33. Tudor-Locke, C., Ainsworth, B. E., & Popkin, B. M. (2001). Active commuting to school: An overlooked source of childrens' physical activity? Sports Medicine, 31(5), 309-313. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  34. United States Department of Health and Human Services (USDHHS). (2000). Healthy people 2010. Washington, DC: U. S. Department of Health und Human Services.
  35. United States Department of Health and Human Services (USDHHS). (2008). Physical activity guidelines for Americans. Washington, DC: U. S. Government Printing Office.
  36. Van der Ploeg, H., Merom, D., Corpuz, G., & Bauman, A. E. (2008). Trends in Australian children traveling to school 1971-2003: Burning petrol or carbohydrates? Preventive Medicine, 46(1), 60-62. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.