Tělesná kultura 2016, 39(1):40-47 | DOI: 10.5507/tk.2015.017
Vliv zraku na chůzi u dětí s odlišnou úrovní motoriky
- Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
Východiska: Vývojová porucha pohybové koordinace (DCD) u dětí je často spojena se zhoršeným zpracováním vizuálně prostorových informací.
Cíle: Cílem této studie bylo prozkoumat účinek vidění při řízení chůze u dětí s normálním vývojem motoriky (NM) a dětí s rizikem DCD (DCDR).
Metodika: 16 dětí s NM (věk 9,1 ± 1,0 roků) a 16 dětí s DCDR (8,7 ± 0,8 roků) provedli chůzi v přímém směru v délce 10 metrů. Zařízením Optojump byly měřeny časové, rychlostní a vzdálenostní charakteristiky vzorce chůze při plném vidění (PV) a bez vidění (BV). Výsledky byly zpracovány dvoufaktorovou analýzou rozptylu 2 × 2 ANOVA se smíšenými efekty (2 skupiny - NM vs. DCDR × 2 zrakové podmínky - PV vs. BV) s opakovaným měřením (α = ,05).
Výsledky: Výsledky odhalily, že chůze dětí s DCDR se vyznačovala kratšími a pomalejšími kroky než chůze dětí s NM. Vyloučení zraku také ovlivnilo parametry krokového cyklu včetně stojné fáze, jednooporové fáze, fáze zatěžování a předšvihové fáze bez ohledu na úroveň motorické koordinace.
Závěry: Výsledky tohoto experimentu ukazují, že děti s vývojově zhoršenou pohybovou koordinací mají pravděpodobně zhoršenou senzomotorickou integraci nebo zhoršenou schopnost pro on-line řízení pohybu. Vyšší závislost těchto dětí na vizuálních informacích nebo zhoršené využívání proprioceptivních vstupů při povádění chodecké lokomoce v jednoduchých stálých podmínkách prostředí se neprokázaly.
Klíčová slova: chůze, zrak, porucha koordinace, děti
The effect of vision on walking in children with different levels of motor competency
Background: Motor coordination problems of children with developmental coordination disorder (DCD) have been frequently associated with poor visuospatial processing.
Objective: The aim this study has been to investigate a role of the vision in the motor control of walking between typical developing children (TD) and children at risk of DCD (DCDR).
Methods: Participants included 16 TD (mean age 9.1, SD 1.0 years), and 16 DCDR, (mean age 8.7, SD 0.8 years) who walked along a 10 meter walkway using the Optojump instrument to assess the spatio-temporal variables of the gait pattern in full vision (FV) and non-vision (NV) conditions. Data was analyzed in a two-way mixed-effect ANOVA (2 groups - TD vs. DCDR, 2 visual conditions - FV vs. NV) with repeated measurement on the last factor (p ≤ .05).
Results: The results demonstrated that DCDR children walked slower and with shorter steps than their TD peers. Also, withdrawing the vision affects some parameters of the gait cycle including the stance-phase, single-support, load-response and pre-swing regardless of the level of motor coordination of the children.
Conclusions: A higher dependency on visual information or impaired utilization of proprioceptive inputs for execution of simple walk in the stable environment were not confirmed in the children with motor difficulties.
Keywords: walking, vision, coordination disorder, children
Vloženo: březen 2015; Přijato: květen 2015; Zveřejněno online: listopad 2016; Zveřejněno: listopad 2016 Zobrazit citaci
Reference
- American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5TM) (5th ed.). Washington, DC: American Psychiatric Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ayres, J. A. (1972). Sensory integration and learning disorders. Los Angeles, CA: Western Psychological Services.
- Cermak, S. A. (1985). Developmental dyspraxia. In E. A. Roy (Ed.), Neuropsychological studies of apraxia and related disorders (pp. 225-248). Amsterdam: North Holland.
Přejít k původnímu zdroji...
- Cermak, S. A., & Larkin, D. (2002). Developmental Coordination Disorder. Albany, NY: Thomson Learning.
- Chambers, M. E., Sugden, D. A., & Sinai, C. (2005). The nature of children with developmental coordination disorder. In D. Sudgen & M. Chambers (Eds.), Children with developmental coordination disorder (pp. 1-18). London: Whurr Publishers.
- Cherng, R. J., Liang, L. Y., Chen, Y. J., & Chen, J. Y. (2009). The effects of a motor and cognitive task on walking in children with developmental coordination disorder. Gait & Posture, 29(2), 204-207.
Přejít k původnímu zdroji...
- Deconinck, F. J. A., DeClerq, D., Savelsbergh, G. H. P., VanCoster, R., Oostra, A., Dewitte, G., & Lenoir, M. (2006). Visual contribution to walking in children with Developmental Coordination Disorder. Child: Care, Health & Development, 32, 711-722.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Gross, J., Fetto, J., & Rosen, E. (2005). Vyšetření pohybového aparátu. Praha: Triton.
- Hallemans, A., Beccu, S., Van Loock, K., Ortibus, E., Truijen, S., & Aerts, P. (2009). Visual deprivation leads to gait adaptations that are age and context-specific: I. Step-time parameters. Gait & Posture, 30, 55-59.
Přejít k původnímu zdroji...
- Henderson, S. E., Sugden, D. A., & Barnett, A. L. (2007). Movement Assessment Battery for Children-2. London: Harcourt Assessment.
Přejít k původnímu zdroji...
- Henderson, S. E., Sugden, D. A., & Barnett, A.L. (2014). Motero test for children MABC-2. (Czech adapted version, R. Psotta). Prague: Hogrefe-Testcentrum.
- Hill, E. L. (2005). Cognitive explanations of the planning and organization of movement. In D. Sugden & M. Chambers (Eds.), Children with Developmental Coordination Disorder (pp. 47-71). London: Whurr Publishers.
- Hof, A. L. (1996). Scaling gait data to body size. Gait & Posture, 4, 222-223.
Přejít k původnímu zdroji...
- Iosa, M., Fusco, A., Morone, G., & Paolucci, S. (2012). Effects of visual deprivation on gait dynamic stability. The Scientific World Journal, 2012, 1-7.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Larkin, D., & Hoare, D. (1991). Out of step. Coordinating kids' movement. Nedlands, Western Australia: Active Life Foundation.
- Logan, D., Kiemel, T., Dominici, N., Cappellini, G., Ivanenko, Y., Lacquaniti, F., & Jeka, J. J. (2010). The many roles of vision during walking. Experimental brain research, 206, 337-350.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Lord, R., & Hulme, C. (1988). Visual perception and drawing ability in clumsy and normal children. British Journal of Developmental Psychology, 6, 1-9.
Přejít k původnímu zdroji...
- Missiuna, C., Rivard, L., & Bartlett, D. (2003). Early identification and risk management of children with developmental coordination disorder. Journal of Pediatric Physical Therapy, 15, 32-38.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Psotta, R. (2014). MABC-2. Test motoriky pro děti. Česká verze. Praha: Hogrefe - Testcentrum.
- Ruiz, L. M., Mata, E., & Jimenez, F. (2005). Percepcion visual y problemas evolutivos de coordinacion motriz en la edad escolar [Visual perception and developmental problems in the motor coordination in school-age children]. Archivos de Medicina del Deporte, 22, 213-224.
- Schmidt, R. A., & Lee, T. D. (2011). Motor control and learning. A behavioural emphasis. Champaign, IL: Human Kinetics.
- Schoemaker, M., Van der Wees, M., Flapper, B., Verheij-Jansen, N., Scholten-Jaegers, S., & Geuze, R. H. (2001). Perceptual skills of children with developmental coordination disorder. Human Movement Science, 20(1-2), 111-133.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Sutherland, D. H., Olshen, R., Biden, E. N., & Wyatt, M. P. (1998). The development of mature walking. London: MacKeith Press.
- Tremblay, L. (2010). Visual information in the acquisition of goal-directed action In D. Elliott & M. Khan (Eds.), Vision and goal-directed movement neurobehavioral perspectives (pp. 281-291). Champaign, IL: Human Kinetics.
Přejít k původnímu zdroji...
- Williams, H. G. (2002). Motor control in children with developmental coordination disorder. In S. A. Cermak & D. Larkin (Eds.), Developmental Coordination Disorder (pp. 117-137). Albany, NY: Thomson Learning.
- Williams, H. G., Ashley, L., & Ullmann, G. (2010). Gait characteristics of children with and without developmental coordination disorder: A case study. European Psychomotoricity Journal, 3, 4-14.
- Wilmut, K., & Barnet, A. (2010). Locomotor judgements while navigating through apertures. Human Movement Science, 29, 289-298.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Wilson, M. R., Miles, C. A. L., Vine, S. J., & Vickers, J. N. (2012). Quiet eye distinguishes children of high and low motor coordination abilities. Medicine & Sciences in Sports & Exercise, 45, 1144-1151.
Přejít k původnímu zdroji...
- Wilson, P. H., & McKenzie, B. E. (1998). Information processing deficits associated with developmental coordination disorder: A meta-analysis of research findings. Journal of Child Psychology & Psychiatry, 39, 829-840.
Přejít k původnímu zdroji...
- Zounková, I., & Kolář, P. (2013). Central coordination disturbance in preschool and school age. In P. Kolář (Ed.), Clinical rehabilitation (pp. 125-128). Prague: Alena Kobesová.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.