Tělesná kultura e2022.004 | DOI: 10.5507/tk.2022.004

Implementace doporučení k pohybové aktivitě adolescentů do školních dnů

Karel Frömel1, 2, Josef Mitáš1, Dorota Groffik2, Lukáš Jakubec1, Michal Vorlíček1
1 Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, tř. Míru 117, 779 00 Olomouc, Česká republika
2 Institut sportovních věd, Akademie tělesné výchovy Jerzy Kukuczka v Katowicích, 400 65 Katowice, Polsko

Východiska: Školní pohybová aktivita (PA) adolescentů je nezastupitelná v podpoře denní PA, fyzické kondice a v osvojování pohybové gramotnosti. Neméně významná je školní PA i pro pochopení kontinuity fyzického a psychického zdraví.

Cíle: Cílem studie je navrhnout a zdůvodnit doporučení k PA v segmentech školního dne a podpořit změny v edukačním procesu, podporující zdravý životní styl u adolescentů.

Metodika: Ke stanovení doporučení k PA byly využity výzkumy v České republice a v Polsku. V souhrnu na výzkumech participovalo 9097 českých a 6381 polských adolescentů ve věku 15-19 let. Výzkumné metody jsou prezentovány v dílčích studiích.

Výsledky: Pro bezprostřední kompenzaci edukačního zatížení a sedavého školního chování doporučujeme 500 kroků/hod (zjednodušeně nejméně 3000 kroků za čas strávený ve škole), 20 min středně až vysoce intenzivní PA (≥ 3METs nebo 60 % maximální srdeční frekvence) a v reakci na výrazný stres pak nejméně jedenkrát dosažení submaximální až maximální srdeční frekvence při PA. I ve dnech bez vyučovací jednotky tělesné výchovy v edukačním programu by v souhrnu měla školní PA tvořit nejméně 25 % času stráveného ve škole.

Závěry: Pozitivní změny ve vzdělávání adolescentů jsou možné pouze s podporou a koordinovaným tlakem a kontrolou státní, zdravotní, školské i komunální politiky. Přijetí doporučení k PA v segmentech školního dne může snáze konkretizovat požadavky na změny v PA a životním stylu adolescentů na středních školách. Ve školské praxi pak může podpořit tvorbu a lepší respektování školních specifik v komplexních programech školní PA.

Klíčová slova: tělesná výchova; školní životní styl; edukační zatížení; kompenzace

Implementation of physical activity recommendations among adolescents in school days

Background: School-based physical activity (PA) for adolescents is indispensable in promoting daily PA, physical fitness, and the acquisition of physical literacy. School PA is equally important in understanding the continuum of physical and mental health.

Objective: The aim of this study is to propose and justify recommendations for PA in segments of the school day and to promote changes in the educational process to support healthy lifestyles in adolescents.

Methods: Research in the Czech Republic and Poland was used to determine recommendations for PA. In total, 9097 Czech and 6381 Polish adolescents aged 15-19 years participated in the studies. The research methods are presented in sub-studies.

Results: To immediately compensate for educational load and sedentary school behaviour, we recommend 500 steps/hr (simplified to at least 3000 steps per time spent in school), 20 min of moderate to high intensity PA (≥ 3METs or 60% of maximal heart rate), and then reaching submaximal to maximal heart rate at least once during PA in response to significant stress. Even on days without a physical education unit in the educational programme, in aggregate, school PA should account for at least 25% of the time spent in school.

Conclusions: Positive changes in adolescent education are only possible with the support and coordinated pressure and control of state, health, school, and municipal policies. Adoption of recommendations for PA in segments of the school day can more easily concretize the requirements for changes in PA and lifestyle for adolescents in secondary schools. In turn, school-based practices may support the development and better consideration of school-specific characteristics in comprehensive school-based PA programs.

Keywords: physical education; school lifestyle; educational load; compensation

Vloženo: květen 2022; Revidováno: červenec 2022; Přijato: červenec 2022; Zveřejněno online: srpen 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Frömel, K., Mitáš, J., Groffik, D., Jakubec, L., & Vorlíček, M. (2022). Implementace doporučení k pohybové aktivitě adolescentů do školních dnů. Tělesná kultura45, Article e2022.004. https://doi.org/10.5507/tk.2022.004
Stáhnout citaci

Reference

  1. Adams, M. A., Johnson, W. D., & Tudor-Locke, C. (2013). Steps/day translation of the moderate-to-vigorous physical activity guideline for children and adolescents. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 10, Article 49. https://doi.org/10.1186/1479-5868-10-49 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Ahluwalia, N., Dalmasso, P., Rasmussen, M., Lipsky, L., Currie, C., Haug, E., Kelly, C., Damsgaard, M. T., Due, P., Tabak, I., Ercan, O., Maes, L., Aasvee, K., & Cavallo, F. (2015). Trends in overweight prevalence among 11-, 13- and 15-year-olds in 25 countries in Europe, Canada and USA from 2002 to 2010. European Journal of Public Health, 25(Suppl 2), 28-32. https://doi.org/10.1093/eurpub/ckv016 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. Alderman, B. L., Benham-Deal, T., Beighle, A., Erwin, H. E., & Olson, R. L. (2012). Physical education's contribution to daily physical activity among middle school youth. Pediatric Exercise Science, 24(4), 634-648. https://doi.org/10.1123/pes.24.4.634 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Babey, S. H., Wu, S., & Cohen, D. (2014). How can schools help youth increase physical activity? An economic analysis comparing school-based programs. Preventive Medicine, 69(Suppl 1), S55-S60. https://doi.org/10.1016/ j.ypmed.2014.10.013 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Bassett, D. R., Troiano, R. P., McClain, J. J., & Wolff, D. L. (2015). Accelerometer-based physical activity: Total volume per day and standardized measures. Medicine and Science in Sports and Exercise, 47(4), 833-838. https://doi.org/ 10.1249/MSS.0000000000000468 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Biddle, S. J. H., Soos, I., Hamar, P., Sandor, I., Simonek, J., & Karsai, I. (2009). Physical activity and sedentary behaviours in youth: Data from three Central-Eastern European countries. European. Journal of Sport Science, 9(5), 295-301. https://doi.org/10.1080/17461390902829234 Přejít k původnímu zdroji...
  7. Blain, D. O., Curran, T., & Standage, M. (2021). Psychological and behavioral correlates of early adolescents' physical literacy. Journal of Teaching in Physical Education, 40(1), 157-165. https://doi.org/10.1123/jtpe.2019-0131 Přejít k původnímu zdroji...
  8. Bor, W., Dean, A. J., Najman, J., & Hayatbakhsh, R. (2014). Are child and adolescent mental health problems increasing in the 21st century? A systematic review. The Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 48(7), 606-616. https://doi.org/10.1177/0004867414533834 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  9. Centers for Disease Control and Prevention. (2013). Comprehensive school physical activity programs: A guide for schools. U. S. Department of Health and Human Services.
  10. Cohen, J. W. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Lawrence Erlbaum Associates.
  11. Corder, K., Sharp, S. J., Atkin, A. J., Andersen, L. B., Cardon, G., Page, A., Davey, R., Grøntved, A., Hallal, P. C., Janz, K. F., Kordas, K., Kriemler, S., Puder, J. J., Sardinha, L. B., Ekelund, U., van Sluijs, E. M., & International Children's Accelerometry Database (ICAD) Collaborators. (2016). Age-related patterns of vigorous-intensity physical activity in youth: The International Children's Accelerometry Database. Preventive Medicine Reports, 4, 17-22. https://doi.org/ 10.1016/j.pmedr.2016.05.006 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. Craig, C. L., Marshall, A. L., Sjöström, M., Bauman, A. E., Booth, M. L., Ainsworth, B. E., Pratt, M., Ekelund, U., Yngve, A., Sallis, J. F., & Oja, P. (2003). International physical activity questionnaire: 12-country reliability and validity. Medicine and Science in Sports and Exercise, 35(8), ­1381-1395. https://doi.org/10.1249/01.MSS.0000078924.61453 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. Daum, D. N., & Buschner, C. (2012). The status of high school online physical education in the United States. Journal of Teaching in Physical Education, 31, 86-100. https://doi.org/ 10.1123/jtpe.31.1.86 Přejít k původnímu zdroji...
  14. Demetriou, Y., Gillison, F., & McKenzie, T. L. (2017). After-school physical activity interventions on child and adolescent physical activity and health: A review of reviews. Advances in Physical Education, 7, 191-215. https://doi.org/ 10.4236/ape.2017.72017 Přejít k původnímu zdroji...
  15. Dumith, S. C., Gigante, D. P., Domingues, M. R., & Kohl, H. W., 3rd. (2011). Physical activity change during adolescence: A systematic review and a pooled analysis. International Journal of Epidemiology, 40(3), 685-698. https://doi.org/ 10.1093/ije/dyq272 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  16. Dygrýn, J., Mitáš, J., Gába, A., Rubín, L., & Frömel, K. (2015). Changes in active commuting to school in Czech adolescents in different types of built environment across a 10-year period. International Journal of Environmental Research and Public Health, 12(10), 12988-12998. https://doi.org/ 10.3390/ijerph121012988 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  17. Easton, S., & Ferrari, E. (2015). Children's travel to school-the interaction of individual, neighbourhood and school factors. Transport Policy, 44, 9-18. https://doi.org/10.1016/ j.tranpol.2015.05.023 Přejít k původnímu zdroji...
  18. European Commission. (2013). Physical education and sport at school in Europe. Publication Office of the European Union. https://doi.org/10.2797/49648 Přejít k původnímu zdroji...
  19. European Commission. (2016). Study on the implementation of the EU Physical Activity Guidelines. Publication Office of the European Union. https://doi.org/10.2766/42027 Přejít k původnímu zdroji...
  20. Farooq, M. A., Parkinson, K. N., Adamson, A. J., Pearce, M. S., Reilly, J. K., Hughes, A. R., Janssen, X., Basterfield, L., & Reilly, J. J. (2018). Timing of the decline in physical activity in childhood and adolescence: Gateshead Millennium Cohort Study. British Journal of Sports Medicine, 52(15), 1002-1006. https://doi.org/10.1136/bjsports-2016-096933 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  21. Freedson, P., Pober, D., & Janz, K. F. (2005). Calibration of accelerometer output for children. Medicine and Science in Sports and Exercise, 37(Suppl 11), S523-S530. https://doi.org/ 10.1249/01.mss.0000185658.28284 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  22. Frömel K., Vašíčková, J., Svozil, Z., Chmelík, F., Skalik, K., & Groffik, D. (2014). Secular trends in pupils' assessments of physical education lessons in regard to their self-perception of physical fitness across the educational systems of Czech Republic and Poland. European Physical Education Review, 20(2), 145-164. https://doi.org/10.1177/1356336X13508684 Přejít k původnímu zdroji...
  23. Frömel, K., Groffik, D., Chmelík, F., Cocca, A., & Skalik, K. (2018). Physical activity of 15-17 years old adolescents in different educational settings: A Polish-Czech study. Central European Journal of Public Health, 26(2), 137-143. https://doi.org/ 10.21101/cejph.a4521 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  24. Frömel, K., Groffik, D., Mitáš, J., Madarasová Gecková, A., & Csányi, T. (2020). Physical activity recommendations for segments of school days in adolescents: Support for health behavior in secondary schools. Frontiers in Public Health, 8, Article 527442. https://doi.org/10.3389/fpubh.2020.527442 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  25. Frömel, K., Kudláček, M., Groffik, D., Svozil, Z., Šimůnek, A., & Garbaciak, W. (2017). Promoting healthy lifestyle and well-being in adolescents through outdoor physical activity. International Journal of Environmental Research and Public Health, 14(5), Article 533. https://doi.org/10.3390/ijerph14050533 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  26. Frömel, K., Novosad, J., & Svozil, Z. (1999). Pohybová aktivity a sportovní zájmy mládeže. Univerzita Palackého v Olo­mouci.
  27. Frömel, K., Svozil, Z., Chmelík, F., Jakubec, L., & Groffik, D. (2016). The role of physical education lessons and recesses in school lifestyle of adolescents. Journal of School Health, 86(2), 143-151. https://doi.org/10.1111/josh.12362 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  28. Groffik, D., Mitáš, J., Jakubec, L., Svozil, Z., & Frömel, K. (2020). Adolescents' physical activity in education systems varying in the number of weekly physical education lessons. Research Quarterly for Exercise and Sport, 91(4), 551-561. https://doi.org/10.1080/02701367.2019.1688754 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  29. Guinhouya, B. C., Samouda, H., & de Beaufort, C. (2013). Level of physical activity among children and adolescents in Europe: A review of physical activity assessed objectively by accelerometry. Public Health, 127(4), 301-311. https://doi.org/ 10.1016/j.puhe.2013.01.020 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  30. Hills, A. P., Dengel, D. R., & Lubans, D. R. (2015). Supporting public health priorities: Recommendations for physical education and physical activity promotion in schools. Progress in Cardiovascular Diseases, 57(4), 368-374. https://doi.org/ 10.1016/j.pcad.2014.09.010 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  31. Ho, V., Simmons, R. K., Ridgway, C. L., van Sluijs, E. M., Bamber, D. J., Goodyer, I. M., Dunn, V. J., Ekelund, U., & Corder, K. (2013). Is wearing a pedometer associated with higher physical activity among adolescents? Preventive Medicine, 56(5), 273-277. https://doi.org/10.1016/ j.ypmed.2013.01.015 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  32. Hood, N. E., Colabianchi, N., Terry-McElrath, Y. M., O'Malley, P. M., & Johnston, L. D. (2014). Physical activity breaks and facilities in US secondary schools. Journal of School Health, 84(11), 697-705. https://doi.org/10.1111/josh.12206 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  33. Chen, S., & Gu, X. (2018). Toward active living: Comprehensive school physical activity program research and implications. Quest, 70(2), 191-212. https://doi.org/10.1080/ 00336297.2017.1365002 Přejít k původnímu zdroji...
  34. Kahlmeier, S., Wijnhoven, T. M., Alpiger, P., Schweizer, C., Breda, J., & Martin, B. W. (2015). National physical activity recommendations: Systematic overview and analysis of the situation in European countries. BMC Public Health, 15, Article 133. https://doi.org/10.1186/s12889-015-1412-3 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  35. Katzmarzyk, P. T., Lee, I. M., Martin, C. K., & Blair, S. N. (2017). Epidemiology of physical activity and exercise training in the United States. Progress in Cardiovascular Diseases, 60(1), 3-10. https://doi.org/10.1016/j.pcad.2017.01.004 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  36. Kohl, H. W., 3rd, & Cook, H. D. (Eds.). (2013). Educating the student body: Taking physical activity and physical education to school. The National Academies Press. https://doi.org/ 10.17226/18314 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  37. Kudláček, M., Frömel, K., Jakubec, L., & Groffik, D. (2016). Compensation for adolescents' school mental load by physical activity on weekend days. International Journal of Environmental Research and Public Health, 13(3), Article 308. https://doi.org/10.3390/ijerph13030308 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  38. Larouche, R., Saunders, T. J., Faulkner, G., Colley, R., & Tremblay, M. (2014). Associations between active school transport and physical activity, body composition, and cardiovascular fitness: A systematic review of 68 studies. Journal of Physical Activity & Health, 11(1), 206-227. https://doi.org/ 10.1123/jpah.2011-0345 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  39. Leek, D., Carlson, J. A., Cain, K. L., Henrichon, S., Rosenberg, D., Patrick, K., & Sallis, J. F. (2011). Physical activity during youth sports practices. Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine, 165(4), 294-299. https://doi.org/10.1001/ archpediatrics.2010.252 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  40. Maciałczyk-Paprocka, K., Stawińska-Witoszyńska, B., Kotwicki, T., Sowińska, A., Krzyżaniak, A., Walkowiak, J., & Krzywińska-Wiewiorowska, M. (2017). Prevalence of incorrect body posture in children and adolescents with overweight and obesity. European Journal of Pediatrics, 176(5), 563-572. https://doi.org/10.1007/s00431-017-2873-4 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  41. Mura, G., Rocha, N. B., Helmich, I., Budde, H., Machado, S., Wegner, M., Nardi, A. E., Arias-Carrión, O., Vellante, M., Baum, A., Guicciardi, M., Patten, S. B., & Carta, M. G. (2015). Physical activity interventions in schools for improving lifestyle in European countries. Clinical Practice and Epidemiology in Mental Health: CP & EMH, 11(Suppl 1), 77-101. https://doi.org/10.2174/1745017901511010077 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  42. Ní Chróinín, D., Fletcher, T., & O'Sullivan, M. (2018). Pedagogical principles of learning to teach meaningful physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 23(2),117-133. https://doi.org/10.1080/17408989.2017. 1342789 Přejít k původnímu zdroji...
  43. Norton, K., Norton, L., & Sadgrove, D. (2010). Position statement on physical activity and exercise intensity terminology. Journal of Science and Medicine in Sport, 13(5), 496-502. https://doi.org/10.1016/j.jsams.2009.09.008 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  44. Nováková Lokvencová, P., Frömel, K., Chmelík, F., Groffik, D., & Bebčáková, V. (2011). School and weekend physical activity of 15-16 year old Czech, Slovak and Polish adolescents. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 41(3), 39-45. https://doi.org/10.5507/ag.2011.019 Přejít k původnímu zdroji...
  45. Ortega, F. B., Artero, E. G., Ruiz, J. R., España-Romero, V., Jiménez-Pavón, D., Vicente-Rodriguez, G., Moreno, L. A., Manios, Y., Béghin, L., Ottevaere, C., Ciarapica, D., Sarri, K., Dietrich, S., Blair, S. N., Kersting, M., Molnar, D., González-Gross, M., Gutiérrez, Á., Sjöström, M., & Castillo, M. J. (2011). Physical fitness levels among European adolescents: The HELENA study. British Journal of Sports Medicine, 45(1), 20-29. https://doi.org/10.1136/bjsm.2009.062679 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  46. Ottevaere, C., Huybrechts, I., De Bourdeaudhuij, I., Sjöström, M., Ruiz, J. R., Ortega, F. B., Hagströmer, M., Widhalm, K., Molnár, D., Moreno, L. A., Beghin, L., Kafatos, A., Polito, A., Manios, Y., Mártinez-Gómez, D., & De Henauw, S. (2011). Comparison of the IPAQ-A and actigraph in relation to VO2max among European adolescents: The HELENA study. Journal of Science and Medicine in Sport, 14(4), 317-324. https://doi.org/10.1016/ j.jsams.2011.02.008 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  47. Parrish, A. M., Okely, A. D., Stanley, R. M., & Ridgers, N. D. (2013). The effect of school recess interventions on physical activity: A systematic review. Sports Medicine (Auckland, N.Z.), 43(4), 287-299. https://doi.org/10.1007/ s40279-013-0024-2 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  48. Pate, R. R., & O'Neill, J. R. (2009). After-school interventions to increase physical activity among youth. British Journal of Sports Medicine, 43(1), 14-18. https://doi.org/10.1136/bjsm.2008.055517 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  49. Pate, R. R., Davis, M. G., Robinson, T. N., Stone, E. J., ­McKenzie, T. L., Young, J. C., American Heart Association Council on Nutrition, Physical Activity, and Metabolism (Physical Activity Committee), Council on Cardiovascular Disease in the Young, & Council on Cardiovascular Nursing. (2006). Promoting physical activity in children and youth: A leadership role for schools: A scientific statement from the American Heart Association Council on Nutrition, Physical Activity, and Metabolism (Physical Activity Committee) in collaboration with the Councils on Cardiovascular Disease in the Young and Cardiovascular Nursing. Circulation, 114(11), 1214-1224. https://doi.org/10.1161/ CIRCULATIONAHA.106 Přejít k původnímu zdroji...
  50. Pate, R. R., Flynn, J. I., & Dowda, M. (2016). Policies for promotion of physical activity and prevention of obesity in adolescence. Journal of Exercise Science and Fitness, 14(2), 47-53. https://doi.org/10.1016/j.jesf.2016.07.003 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  51. Rahl, R. L. (2010). Physical activity and health guidelines. Recommendations for various ages, fitness levels, and conditions from 57 authoritative sources. Human Kinetics. Přejít k původnímu zdroji...
  52. Ridgers, N. D., Salmon, J., Parrish, A. M., Stanley, R. M., & Okely, A. D. (2012). Physical activity during school recess: A systematic review. American Journal of Preventive Medicine, 43(3), 320-328. https://doi.org/10.1016/ j.amepre.2012.05.019 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  53. Rink, J. E., Hall, T. J., & Williams, L. H. (2010). Schoolwide physical activity: A comprehensive guide to designing and conducting programs. Human Kinetics.
  54. Rodríguez-López, C., Salas-Fariña, Z. M., Villa-González, E., Borges-Cosic, M., Herrador-Colmenero, M., Medina-Casaubón, J., Ortega, F. B., & Chillón, P. (2017). The threshold distance associated with walking from home to school. Health Education & Behavior, 44(6), 857-866. https://doi.org/ 10.1177/1090198116688429 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  55. Rothman, L., Macpherson, A. K., Ross, T., & Buliung, R. N. (2018). The decline in active school transportation (AST): A systematic review of the factors related to AST and changes in school transport over time in North America. Preventive Medicine, 111, 314-322. https://doi.org/10.1016/ j.ypmed.2017.11.018 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  56. Saint-Maurice, P. F., Bai, Y., Vazou, S., & Welk, G. (2018). Youth physical activity patterns during school and out-of-school time. Children (Basel, Switzerland), 5(9), Article 118. https://doi.org/10.3390/children5090118 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  57. Sallis, J. F., Bull, F., Guthold, R., Heath, G. W., Inoue, S., Kelly, P., Oyeyemi, A. L., Perez, L. G., Richards, J., Hallal, P. C., & Lancet Physical Activity Series 2 Executive Committee. (2016). Progress in physical activity over the Olympic quadrennium. Lancet (London, England), 388(10051), 1325-1336. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(16)30581-5 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  58. Shape America - Society of Health and Physical Educators. (2014). National standards & grade-level outcomes for K-12 physical education. Human Kinetics.
  59. Shape of the Nation. (2016). Status of physical education in the USA. https://www.shapeamerica.org/advocacy/son/
  60. Silva, D., Chaput, J. P., Katzmarzyk, P. T., Fogelholm, M., Hu, G., Maher, C., Olds, T., Onywera, V., Sarmiento, O. L., Standage, M., Tudor-Locke, C., & Tremblay, M. S. (2018). Physical education classes, physical activity, and sedentary behavior in children. Medicine and Science in Sports and Exercise, 50(5), 995-1004. https://doi.org/10.1249/MSS.0000000000001524 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  61. Svozil, Z., Frömel, K., Chmelík, F., Jakubec, L., Groffik, D., & Šafář, M. (2015). Mental load and its compensation by physical activity in adolescents at secondary schools. Central European Journal of Public Health, 23, S44-S49. https://doi.org/10.21101/cejph.a4186 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  62. Tremblay, M. S., Warburton, D. E., Janssen, I., Paterson, D. H., Latimer, A. E., Rhodes, R. E., Kho, M. E., Hicks, A., Leblanc, A. G., Zehr, L., Murumets, K., & Duggan, M. (2011). New Canadian physical activity guidelines. Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism = Physiologie Appliquee, Nutrition et Metabolisme, 36(1), 36-58. https://doi.org/ 10.1139/H11-009 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  63. Tudor-Locke, C., Craig, C. L., Beets, M. W., Belton, S., Cardon, G. M., Duncan, S., Hatano, Y., Lubans, D. R., Olds, T. S., Raustorp, A., Rowe, D. A., Spence, J. C., Tanaka, S., & Blair, S. N. (2011). How many steps/day are enough? For children and adolescents. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 8, Article 78. https://doi.org/ 10.1186/1479-5868-8-78 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  64. U. S. Department of Health and Human Services. (2000). Healthy People 2010: Understanding and improving health.
  65. U. S. Department of Health and Human Services. (2010). Healthy People 2020.
  66. U. S. Department of Health and Human Services. (2020). Healthy People 2030: Building a healthier future for all.
  67. U. S. Department of Health and Human Services. (2017). School health index. A self-assessment and planning guide. Middle school/high school version.
  68. U. S. Department of Health and Human Services. (2018). Physical activity cuidelines for Americans (2nd ed.).
  69. Vanhelst, J., Béghin, L., Drumez, E., Baudelet, J. B., Labreuche, J., Chapelot, D., Mikulovic, J., & Ulmer, Z. (2016). Condition physique des enfants et adolescents en France de 2009 à 2013 et prévalence du risque de maladie cardiovasculaire à l'âge adulte - le programme > [Physical fitness levels in French adolescents: The BOUGE program]. Revue D>epidemiologie et de Sante Publique, 64(4), 219-228. https://doi.org/10.1016/ j.respe.2016.05.002 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  70. Vanhelst, J., Béghin, L., Duhamel, A., De Henauw, S., Molnar, D., Vicente-Rodriguez, G., Manios, Y., Widhalm, K., Kersting, M., Polito, A., Ruiz, J. R., Moreno, L. A., & Gottrand, F. (2017). Relationship between school rhythm and physical activity in adolescents: The HELENA study. Journal of Sports Sciences, 35(16), 1666-1673. https://doi.org/10.1080/02640414.2016.1229013 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  71. Vašíčková, J., Groffik, D., Frömel, K., Chmelík, F., & Wasowicz, W. (2013). Determining gender differences in adolescent physical activity levels using IPAQ long form and pedometers. Annals of Agricultural and Environmental Medicine, 20(4), 749-755. Přejít na PubMed...
  72. Villa-González, E., Barranco-Ruiz, Y., Evenson, K. R., & Chillón, P. (2018). Systematic review of interventions for promoting active school transport. Preventive Medicine, 111, 115-134. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2018.02.010 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  73. Vorlíček, M., Rubín, L, Dygrýn, J., & Mitáš, J. (2017). Pomáhá aktivní docházka/dojížďka českým adolescentům plnit zdravotní doporučení pro pohybovou aktivitu? Tělesná kultura, 40(2), 112-116. https://doi.org/10.5507/tk.2017.005 Přejít k původnímu zdroji...
  74. Watson, A., Timperio, A., Brown, H., Best, K., & Hesketh, K. D. (2017). Effect of classroom-based physical activity interventions on academic and physical activity outcomes: A systematic review and meta-analysis. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 14(1), Article 114. https://doi.org/10.1186/s12966-017-0569-9 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  75. Wattanapisit, A., & Thanamee, S. (2017). Evidence behind 10,000 steps walking. Journal of Health Research, 31(3), 241-248. https://doi.org/10.14456/jhr.2017.30 Přejít k původnímu zdroji...
  76. Weed, M. (2016). Evidence for physical activity guidelines as a public health intervention: Efficacy, effectiveness, and harm - a critical policy sciences approach. Health Psychology and Behavioral Medicine, 4(1), 56-69. https://doi.org/10.1080/21642850.2016.1159517 Přejít k původnímu zdroji...
  77. World Health Organization Regional Office for Europe. (2002). Models of health promoting schools in Europe.
  78. World Health Organization Regional Office for Europe. (2016). Physical activity strategy for the WHO European Region 2016-2025.
  79. World Health Organization. (2020). WHO guidelines on physical activity and sedentary behaviour.
  80. World Health Organization. (2018). Global action plan on physical activity 2018-2030: More active people for a healthier world.
  81. Zieff, S. G. (2013). Increasing physical activity for health one cultural critique at a time. Quest, 63(1), 118-129. https://doi.org/ 10.1080/00336297.2011.10483669 Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.