Tělesná kultura e2024.002 | DOI: 10.5507/tk.2024.002

Prázdná místa na stadionech: Jak neprodané vstupenky ovlivňují kluby v České republice

Adam Kyselica
Katedra sportovního výkonu a diagnostiky, Fakulta sportovních studií, Masarykova univerzita, Brno, Česká republika

Východiska: Fotbal je jedním z nejpopulárnějších sportů nejen u nás, ale i ve světě. Kluby ve spoustě zemí ekonomicky těží z návštěvnosti nejen díky prodaným vstupenkám, ale získávají spousty dalších benefitů, ať už z prodeje občerstvení, merchandisingu nebo jim plný stadion pomáhá v komunikaci s dalšími partnery. V Česku se daří stadiony naplňovat zhruba z poloviny, i proto se liga spolu s kluby vydala na cestu práce s fanoušky a snaží se plnit arény napříč první i druhou ligou.

Cíle: Cílem předložené studie je analyzovat dlouhodobou průměrnou návštěvnost klubů první české fotbalové ligy a porovnat ji s první kompletní sezonou po pandemii COVID-19.

Metodika: Základní metodou studie je popisná statistika, která pomáhá odpovědět na dvě výzkumné otázky.

Výsledky: Kluby v průměru zvládly v sezoně 2022/23 naplnit kapacity ligových stadionů z 52 %, což činilo 10% nárůst oproti osmiletému předchozímu průměru. Ztráta pouze z neprodaných vstupenek tak ve studované sezoně činila více než 321 milionů Kč po zdanění.

Závěry
: Česká nejvyšší fotbalová liga využila euforie znovuotevření stadionů po pandemii COVID-19, avšak stále v sezoně 2022/23 dokázala naplnit stadiony v průměru z 52 % možné celkové kapacity. Kluby tak ztrácí významné prostředky, které by je mohly pomoct ekonomicky stabilizovat a dát jim prostor na další rozvoj.

Klíčová slova: fotbal; FORTUNA:LIGA; návštěvnost; ekonomický přínos

Empty seats in stadiums: how unsold tickets affect clubs in the Czech Republic

Background: Football is one of the most popular sports not only in our country but also in the world. Clubs in many countries benefit economically from the attendance not only thanks to the tickets sold, but they also gain many other benefits, whether from the sale of refreshments, merchandising or a full stadium helps them in communicating with other partners. In the Czech Republic, stadiums are about half full, which is why the league and the clubs have embarked on a journey of working with fans to fill arenas across the first and second leagues.

Objective: The aim of the present study is to analyse the long-term average attendance of clubs in the first Czech football league and to compare it with the first full season after the COVID-19 pandemic.

Methods: The basic method of the study is descriptive statistics, which helps to answer two research questions.

Results: On average, clubs managed to fill 52% of the league's stadium capacity in the 2022/23 season, a 10% increase on the eight-year previous average. The loss from unsold tickets alone was more than 321 million CZK after tax in the season under study.

Conclusions: The Czech top football league has benefited from the euphoria of the reopening of stadiums after the COVID-19 pandemic, but still managed to fill stadiums to an average of 52% of the total possible capacity in the 2022/23 season. Clubs are thus losing out on significant resources that could help stabilise them economically and give them room to develop further.

Keywords: football, FORTUNA:LIGA, attendance, economic impact

Vloženo: květen 2024; Revidováno: červen 2024; Přijato: červen 2024; Zveřejněno online: červen 2024  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kyselica, A. (2024). Prázdná místa na stadionech: Jak neprodané vstupenky ovlivňují kluby v České republice. Tělesná kultura47, Article e2024.002. https://doi.org/10.5507/tk.2024.002
Stáhnout citaci

Reference

  1. Allan, S. (2004). Satellite television and football attendance: The not so super effect. Applied Economics Letters, 11, 123-125. https://doi.org/10.1080/1350485042000200231 Přejít k původnímu zdroji...
  2. Breidenbach, P., & Mitze, T. (2022). Large-scale sport events and COVID-19 infection effects: Evidence from the German professional football ,experiment'. The Econometrics Journal, 25(1), 15-45. https://doi.org/10.1093/ectj/utab021 Přejít k původnímu zdroji...
  3. Buraimo, B., Forrest, D., & Simmons, R. (2009). Insights for clubs from modelling match attendance in football. Journal of the Operational Research Society, 60, 147-155. https://doi.org/ 10.1057/palgrave.jors.2602549 Přejít k původnímu zdroji...
  4. Deloitte. (2017). Planet football. Football money league - Sports business group. https://www2.deloitte.com/content/dam/ Deloitte/global/Documents/Consumer-Business/gx-consumer-business-sport-football-money-league-2017.pdf
  5. Ferreira, M., & Armstrong, K. L. (2004). An exploratory examination of attributes influencing student ́s decision to attend college sport events. Sport Marketing Quarterly, 13(4), 194-208.
  6. Fortuna:Liga. (2021). FortunaLiga.cz: Statistiky. https://www.fortunaliga.cz/statistiky-lidri?unit=2&status=0¶meter=1&club=0&game_limit=0&nationality=&age=0&position=0ℴ=0ℴ_dir=0&list_number=0&season=2023#stats
  7. Kunz, V. (2018). Sportovní marketing: CSR a sponzoring. Grada Publishing a. s.
  8. Kurland, J., Leal, W. E., Sorrell, E. M., & Piquero, N. L. (2022). Association of National Football League fan attendance with county-level COVID-19 incidence in the 2020-2021 Season. JAMA Network Open, 5(11), Article e2240132. https://doi.org/10.1001/jamanetworkopen.2022.40132 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  9. Kurland, J., Piquero, A. R., Leal, W.E., Em, S., & Piquero, N. L. (2021). COVID-19 incidence following fan attendance: A case study of the National Football League 2020-2021 Season. SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.3805754 Přejít k původnímu zdroji...
  10. Kyselica, A. (2023). Marketing, fanoušci a český fotbal. https://fmpsports.cz/marketing-fanousci-a-cesky-fotbal/
  11. Olczak, M., Reade, J. J., & Yeo, M. S. (2020). Mass outdoor events and the spread of an airborne virus: English football and COVID-19. Covid Economics, 47, 162-183. https://cepr.org/publications/covid-economics-issue-47# 392514_392923_390617 Přejít k původnímu zdroji...
  12. Reade, J. J. (2021). Football attendance over the centuries. In R. H. Koning & S. Kesenne (Eds.), A Modern Guide to Sports Economics (pp. 21-43). Edward Elgard Publishing. https://doi.org/10.4337/9781789906530.00007 Přejít k původnímu zdroji...
  13. Reade, J. J., Schreyer, D., & Singleton, C. (2020). Stadium attendance demand during the COVID-19 crisis: Early empirical evidence from Belarus. Applied Economics Letters, 28(18), 1542-1547. https://doi.org/10.1080/13504851.2020.1830933 Přejít k původnímu zdroji...
  14. Reade, J. J., & Singleton, C. (2020). Demand for public events in the COVID-19 pandemic: A case study of European football. European Sport Management Quarterly, 21(3), 391-405. https://doi.org/10.1080/16184742.2020.1841261 Přejít k původnímu zdroji...
  15. Shank, M. D. (2009). Sports marketing. A strategic perspective (4th ed.). Pearson College Div. https://doi.org/ 10.4324/9781315794082 Přejít k původnímu zdroji...
  16. Shapiro, S. L., Dwyer, B., & Drayer, J. (2016). Examining the role of price fairness in sport consumer ticket purchase decisions. Sport Marketing Quarterly, 25(4), 227-240.
  17. Toumi, A., Zhao, H., Chhatwal, J., Linas, B. P., & Ayer, T. (2021). Association of limited in-person attendance in US National Football League and National Collegiate Athletic Association games with county-level COVID-19 cases. JAMA Network Open, 4(8), Article e2119621. https://doi.org/ 10.1001/jamanetworkopen.2021.19621 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  18. Welki, A. M., & Zlatoper, T.J. (1999). U.S. professional football game-day attendance. Atlantic Economic Journal, 27, 285-298. https://doir.org/10.1007/BF02299579 Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.