RT Journal Article SR Electronic A1 Chlíbková, Daniela A1 Mazal, Ferdinand T1 Úvaha o vzdělávání v oblasti ochrany obyvatelstva z pohledu nejen historického JF Tělesná kultura YR 2008 VO 31 IS 1 SP 30 OP 47 DO 10.5507/tk.2008.003 UL https://telesnakultura.upol.cz/artkey/tek-200801-0003.php AB Změny ve společnosti se po změně systému nevyhnuly ani skladbě předmětů na školách. Zmizel předmět Branná výchova, která byla většinou součástí předmětu tělesná výchova. Na středních školách se na delší dobu ztratila témata spojená s topografií, přežitím a první pomocí, realizovaná hlavně v kurzech. Některé školy realizovaly vybrané pohybové aktivity, jako byly noční bojové hry, ale často byly omezeny možnostmi školy, učitelů nebo zájmem žáků. Některé obory jako potápění, biatlon a jiné byly rozvíjeny samostatně. Horolezectví se v modifikaci lezení poněkud nelogicky přesunulo z přírody pod střechy škol a hal. Lezení na umělých stěnách je dnes velmi populární a začíná být běžným předmětem. Branná výchova v podstatě neexistuje, ale stále více indicií ukazuje na systémovou chybu, kterou bylo její zrušení. Ve většině vyspělých zemích je civilní ochrana nebo branná výchova stále školním či mimoškolním předmětem, v některých zemích ji realizují ministerstva školství nebo vnitra ve spolupráci se soukromými firmami. Je známo, že čím je sofistikovanější společnost, tím je zranitelnější a náchylnější ke kolapsu. V příspěvku předkládáme několik poznatků vztahujících k historickému vzdělávání v oblasti Ochrany obyvatelstva.