PT Journal AU Kudlacek, M Novakova Lokvencova, P Rubin, L Chmelik, F Fromel, K TI Objektivizace monitoringu aktivniho transportu adolescentu v souvislosti se skolou SO Telesna kultura PY 2013 BP 46 EP 64 VL 36 IS 2 DI 10.5507/tk.2013.009 DE pohybova aktivita; zivotni styl; mladez; skola; prostredi; triangulace; INDARES AB VYCHODISKA: Skola a s ni spojena pohybova aktivita (PA) je rozhodujici pro utvareni celkove PA deti a mladeze. Ve prospech skoly hovori napriklad i zjisteni, ze PA adolescentu je ve skolnich dnech vyssi nez o vikendu. Deti a mladistvi, kteri aktivne dochazeji nebo dojizdeji kazdy den do skoly, vykazuji celkove vyssi tydenni PA v porovnani se stejne starymi jedinci, kteri vyuzivaji pasivni formy transportu (jizda autem, vlakem, MHD apod.). Data z vyzkumu zamerenych na podil aktivniho transportu (AT) na celkovou uroven PA u populace adolescentnich jedincu v Ceske republice nejsou v soucasne dobe dostupna. CILE: Hlavnim cilem vyzkumu je objektivizace monitoringu aktivniho transportu adolescentu na zaklade triangulacniho pristupu (objektivni mereni pristroji Actigraph GT1M, resp. krokomer YAMAX 700-M - subjektivni metody [dotaznik Neighborhood Quality of Life Study (NQLS)] - system INDARES). Vyzkum si dale klade za cil prispet ke komplexnejsimu uchopeni zkoumane problematiky. METODIKA: Projekt byl realizovan na zamerne vybrane skole - Gymnazium Novy Jicin. Celkova velikost vyzkumneho souboru byla 27 respondentu. Hlavnim vyzkumnym nastrojem byl system INDARES, na jehoz podkladu respondenti zaznamenavali trasy AT. Data ziskana z pristoje ActiGraph GT1M byla zpracovana pomoci softwaru "ActiPa2006". VYSLEDKY: Pri vyuziti kombinace nove vytvoreneho mapoveho modulu "trasovace" v systemu INDARES a dat ziskanych z pristroje Actigraph GT1M jsme mohli komparovat probandy, jejichz aktivni transport (AT) nepresahl hodnotu 1000 m s temi, jejichz hodnoty AT presahly hranici 1000 m. Pri teto komparaci byly zjisteny signifikantni rozdily u PA v skolnich/pracovnich dnech, jejiz prumerna intenzita byla v rozmezi 1 az 3 MET. Statisticka vyznamnost byla podlozena i koeficientem "effect size" (d = 0,83). Jedinci, kteri uvadeji AT do skoly do 1000 m, dosahuji signifikantne vyssi urovne PA ve skolnich dnech nez o vikendu (p = 0,003; F = 26,149; ω2 = 0,456), coz potvrzuje vecne vysoce signifikantni rozdily. Podobne vysledky jsme zaznamenali i u jedincu uvadejicich AT do skoly nad 1000 m - rozdily mezi skolnimi dny a vikendovymi dny jsou znovu vysoce signifikantni (p = 0,0004; F = 26,149; ω2 = 0,456). ZAVERY: Vytvorenim mapoveho modulu v systemu INDARES jsme prispeli k objektivizaci monitoringu transportu. Zaclenenim triangulacniho pristupu (objektivni metody - subjektivni metody - system INDARES) do monitoringu PA v kontextu AT byl vytvoren flexibilni a dostupny vyzkumny nastroj, ktery je schopen reagovat na moderni prvky vyzkumu PA v kontextu prostredi. Uroven AT do/ze skoly hraje dulezitou roli v celkove urovni PA u deti a mladeze. ER