PT - JOURNAL ARTICLE AU - Kudláček, Michal AU - Nováková Lokvencová, Petra AU - Rubín, Lukáš AU - Chmelík, František AU - Frömel, Karel TI - Objektivizace monitoringu aktivního transportu adolescentů v souvislosti se školou DP - 2013 Mar 1 TA - Tělesná kultura PG - 46--64 VI - 36 IP - 2 AID - 10.5507/tk.2013.009 IS - 12116521 AB - VÝCHODISKA: Škola a s ní spojená pohybová aktivita (PA) je rozhodující pro utváření celkové PA dětí a mládeže. Ve prospěch školy hovoří například i zjištění, že PA adolescentů je ve školních dnech vyšší než o víkendu. Děti a mladiství, kteří aktivně docházejí nebo dojíždějí každý den do školy, vykazují celkově vyšší týdenní PA v porovnání se stejně starými jedinci, kteří využívají pasivní formy transportu (jízda autem, vlakem, MHD apod.). Data z výzkumů zaměřených na podíl aktivního transportu (AT) na celkovou úroveň PA u populace adolescentních jedinců v České republice nejsou v současné době dostupná. CÍLE: Hlavním cílem výzkumu je objektivizace monitoringu aktivního transportu adolescentů na základě triangulačního přístupu (objektivní měření přístroji Actigraph GT1M, resp. krokoměr YAMAX 700-M - subjektivní metody [dotazník Neighborhood Quality of Life Study (NQLS)] - systém INDARES). Výzkum si dále klade za cíl přispět ke komplexnějšímu uchopení zkoumané problematiky. METODIKA: Projekt byl realizován na záměrně vybrané škole - Gymnázium Nový Jičín. Celková velikost výzkumného souboru byla 27 respondentů. Hlavním výzkumným nástrojem byl systém INDARES, na jehož podkladu respondenti zaznamenávali trasy AT. Data získaná z přístoje ActiGraph GT1M byla zpracována pomocí softwaru "ActiPa2006". VÝSLEDKY: Při využití kombinace nově vytvořeného mapového modulu "trasovače" v systému INDARES a dat získaných z přístroje Actigraph GT1M jsme mohli komparovat probandy, jejichž aktivní transport (AT) nepřesáhl hodnotu 1000 m s těmi, jejichž hodnoty AT přesáhly hranici 1000 m. Při této komparaci byly zjištěny signifikantní rozdíly u PA v školních/pracovních dnech, jejíž průměrná intenzita byla v rozmezí 1 až 3 MET. Statistická významnost byla podložena i koeficientem "effect size" (d = 0,83). Jedinci, kteří uvádějí AT do školy do 1000 m, dosahují signifikantně vyšší úrovně PA ve školních dnech než o víkendu (p = 0,003; F = 26,149; ω2 = 0,456), což potvrzuje věcně vysoce signifikantní rozdíly. Podobné výsledky jsme zaznamenali i u jedinců uvádějících AT do školy nad 1000 m - rozdíly mezi školními dny a víkendovými dny jsou znovu vysoce signifikantní (p = 0,0004; F = 26,149; ω2 = 0,456). ZÁVĚRY: Vytvořením mapového modulu v systému INDARES jsme přispěli k objektivizaci monitoringu transportu. Začleněním triangulačního přístupu (objektivní metody - subjektivní metody - systém INDARES) do monitoringu PA v kontextu AT byl vytvořen flexibilní a dostupný výzkumný nástroj, který je schopen reagovat na moderní prvky výzkumu PA v kontextu prostředí. Úroveň AT do/ze školy hraje důležitou roli v celkové úrovni PA u dětí a mládeže.