PT - JOURNAL ARTICLE AU - Caloňová, Darina TI - Možnosti zážitkové pedagogiky v primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže DP - 2014 Jan 1 TA - Tělesná kultura PG - 23--35 VI - 37 IP - 1 AID - 10.5507/tk.2014.002 IS - 12116521 AB - VÝCHODISKA: Primární prevence rizikového chování dětí a mládeže je aktuálním tématem současné doby, které je věnována pozornost zejména z hlediska její realizace a efektivity. I přes mnohé uváděné typy primárně preventivních programů je pro každého z nich základem zdravý způsob života. Ten je zahrnut v aktivním trávení volného času, což se stává jedním z hlavních cílů zážitkové pedagogiky. CÍL: Autor příspěvku si klade za cíl nastínit vliv zážitkové pedagogiky na předcházení vzniku rizikového chování dětí a mládeže. METODIKA: V příspěvku je využita k dosažení stanoveného cíle komparace zahraničních výzkumů, které se dotýkají problematiky zážitkové pedagogiky jako formy primární prevence rizikového chování dětí a mládeže. VÝSLEDKY: V příspěvku je prokázán vliv zážitkové pedagogiky na pozitivní rozvoj osobnosti dětí a mládeže, čímž dochází ke snížení jejich rizikového chování a tím k naplnění preventivních snah. ZÁVĚRY: Vybrané výsledky zahraničních studií v oblasti zážitkové pedagogiky poukazují na význam aktivního trávení volného času a jejího pozitivního působení na osobnost jedince.