RT Journal Article SR Electronic A1 Caloňová, Darina T1 Možnosti zážitkové pedagogiky v primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže JF Tělesná kultura YR 2014 VO 37 IS 1 SP 23 OP 35 DO 10.5507/tk.2014.002 UL https://telesnakultura.upol.cz/artkey/tek-201401-0002.php AB VÝCHODISKA: Primární prevence rizikového chování dětí a mládeže je aktuálním tématem současné doby, které je věnována pozornost zejména z hlediska její realizace a efektivity. I přes mnohé uváděné typy primárně preventivních programů je pro každého z nich základem zdravý způsob života. Ten je zahrnut v aktivním trávení volného času, což se stává jedním z hlavních cílů zážitkové pedagogiky. CÍL: Autor příspěvku si klade za cíl nastínit vliv zážitkové pedagogiky na předcházení vzniku rizikového chování dětí a mládeže. METODIKA: V příspěvku je využita k dosažení stanoveného cíle komparace zahraničních výzkumů, které se dotýkají problematiky zážitkové pedagogiky jako formy primární prevence rizikového chování dětí a mládeže. VÝSLEDKY: V příspěvku je prokázán vliv zážitkové pedagogiky na pozitivní rozvoj osobnosti dětí a mládeže, čímž dochází ke snížení jejich rizikového chování a tím k naplnění preventivních snah. ZÁVĚRY: Vybrané výsledky zahraničních studií v oblasti zážitkové pedagogiky poukazují na význam aktivního trávení volného času a jejího pozitivního působení na osobnost jedince.