RT Journal Article SR Electronic A1 Kohout, Michal A1 Mitáš, Josef T1 Vliv podmínek prostředí na pohybovou aktivitu obyvatel Olomouce a přilehlých obcí JF Tělesná kultura YR 2014 VO 37 IS 2 SP 55 OP 70 DO 10.5507/tk.2014.008 UL https://telesnakultura.upol.cz/artkey/tek-201402-0003.php AB VÝCHODISKA: Moderní doba, a s ní spojený vývoj nových technologií, značně usnadňuje činnosti každodenního života a tím výrazně eliminuje lidský pohyb. Tento fakt spolu se sedavým způsobem života je spojen s nemalými zdravotními riziky, jako je obezita, diabetes mellitus II. typu, hypertenze apod. Velká část populace si není vědoma negativních důsledků pohybové inaktivity, která může způsobovat řadu závažných zdravotních problémů. A právě tento fakt by měl být hlavním impulzem pro změnu životního stylu, včetně specifikace podmínek prostředí. CÍLE: Předkládaná práce zjišťuje rozdíly ve struktuře pohybové aktivity u dospělých obyvatel města Olomouce a obcí vzdálených do 15 km od Olomouce. Hlavním cílem bylo zjistit, jak ovlivňují podmínky prostředí pohybovou aktivitu vybrané skupiny obyvatel. METODIKA: Všichni respondenti byli osobně osloveni autory k účasti na výzkumném šetření pomocí české administrativní verze dotazníku ANEWS. Výzkumný sběr dat byl realizován v květnu a červnu 2012 a data byla získána od 43 obyvatel ve věku 24-61 let žijících ve městě Olomouci a okolních obcích. VÝSLEDKY: Výsledky ukázaly, že pohybově aktivnější jsou obyvatelé městské zástavby. Ve městě jsou aktivnější obyvatelé oblasti s vyšší chodeckostí, zatímco na venkově obyvatelé oblasti s nižší chodeckostí. Rozdíl energetického výdeje u respondentů bydlících v oblastech s nižší a vyšší chodeckostí byl signifikantní ve prospěch chodečtějšího prostředí [H (1, 43) = 26,184, p ≤ 0,000)]. ZÁVĚRY: Pohybově nejaktivnější jsou muži žijící v jednogeneračních rodinných domech a ženy žijící ve vícegeneračních domech. Oslovení respondenti se nejčastěji věnovali středně zatěžujícím pohybovým aktivitám. Sezením v zaměstnání strávili více času než sezením ve volném čase. Nejčastěji používaným prostředkem přepravy bylo auto, potom chůze a nejméně využívanou formou transportu je kolo. Nejvyšší týdenní výdej energie při pohybové aktivitě vykazovali obyvatelé venkova v oblasti s nižší chodeckostí, poté následovali obyvatelé města z oblasti s nižší chodeckostí, na třetím místě byli obyvatelé města oblastí s vyšší chodeckostí a nejnižší energetický výdej za týden měli obyvatelé venkova z oblasti s vyšší chodeckostí.