RT Journal Article SR Electronic A1 Hobza, Vladimír T1 Aplikace studijního předmětu ekonomie sportu v rámci ekonomické kinantropologie JF Tělesná kultura YR 2014 VO 37 IS 2 SP 95 OP 106 DO 10.5507/tk.2014.010 UL https://telesnakultura.upol.cz/artkey/tek-201402-0005.php AB VÝCHODISKA: Předmět "Sports Economics" a "Sportkönomie" neboli "Ekonomie sportu" je více než patnáct let součástí trsu ekonomických předmětů na sportovně orientovaných univerzitách a vysokých školách vyspělých zemí EU, zabývajících se interdisciplinární souvislostí hospodářství, ekonomie a sportovních věd. Na českých vysokých školách je tento předmět v různých specifických podobách přednášen jen na vybraných fakultách VŠE Praha, UK Praha, MU Brno a UP v Olomouci. CÍLE: Cílem příspěvku je představit nový předmět, jeho koncepci, zaměření a náplň. Vedlejším cílem je upozornit na faktické důvody jeho vzniku, jako bezprostřední reakce na mnohé nevyřešené otázky a problémy plynoucí z interdisciplinárního vztahu kinantropologie (v užším slova smyslu "pohybu") a ekonomie a to v teoretických i praktických otázkách vyhodnocení ekonomické efektivnosti sportovních aktivit, grantových programů, efektivnosti dotačních procesů, efektivnosti sportovních projektů, atd. METODIKA: Návrh předmětu "Ekonomie sportu" metodicky navazuje na diferenciaci vědeckého oboru kinantropologie na podobory, resp. podobor "ekonomická kinantropologie" (Hodaň, 2006). Sylabus předmětu je založen na analýze tuzemské a zahraniční literatury, analýze českého prostředí, analýze primárních a sekundárních dat ze sportovního prostředí na ose stát - kraje - municipality (města, obce) - sportovní hnutí (sportovní jednoty a kluby), včetně analýzy sportovních subjektů a sportovního podnikatelského prostředí. VÝSLEDKY: Zpracovaný sylabus předmětu je směrován do těchto stěžejních oblastí: mikroekonomické aspekty sportu, makroekonomické aspekty sportu, veřejná ekonomie ve sportu, interdisciplinární model produkční funkce sportovních aktivit, velké sportovní akce a grantová problematika. Takto koncipované oblasti postupně teoreticky řeší mikro a makroekonomickou problematiku sportu, financování sportu z veřejných zdrojů, projekty a grantovou problematiku systémově a v souvislosti s obecnými ekonomickými zákonitostmi. ZÁVĚRY: V článku jsou analyzovány důvody vzniku nového studijního předmětu s názvem "Ekonomie sportu", jeho teoretické základy a sylabus a jeho předpokládané dopady na pedagogickou praxi, na odborné znalosti studentů a přenos praktických znalostí do manažersko-ekonomických dovedností absolventů kinantropologicky zaměřeného vysokoškolského studia.