PT Journal AU Dvorakova, H TI Vyucovani telesne vychovy pohledem psychomotoriky a podpory zdravi SO Telesna kultura PY 2015 BP 65 EP 79 VL 38 IS 2 DI 10.5507/tk.2015.010 DE klicove kompetence; psychomotorika; realne prozitky; osobni; materialni a socialni kompetence; kreativita; zabava; vzdelavani ucitelu AB VYCHODISKA: Vyucovani telesne vychovy by melo refl ektovat promeny ve vzdelavani i zmeny v pojeti telesne vychovy jako soucasti vychovy ke zdravi v sirsim smyslu, tedy zdravi telesnemu, psychickemu i socialnimu. Vedle prokazatelnych pozitivnich benefi tu pohybovych aktivit na zdravi se prokazani vlivu prave telesne vychovy na dalsi zpusob zivota povazuje za obtizny. Vysledky studii svedci o selhavani vzdelavani v telesne vychove v praktickem i informacnim procesu. Za pozitivni korelaty vlivu telesne vychovy na zivotni styl se povazuji vnimana pohybova kompetence, zabavnost, vlastni aktivita a sledovani individualnich pokroku (Dobry, 2007).CIL: Cilem studie je poukazat na moznosti vyuziti psychomotoriky pro pozitivni zmeny ve vyucovani telesne vychovy.METODIKA: Zdrojem pro clanek je reserse literatury, osobni zahranicni zkusenosti a praxe.PREHLED: Pohybove cinnosti a hry v pedagogickem konceptu psychomotoriky se krome rozvoje pohybu zameruji na rozvijeni psychickych procesu a socialnich vztahu, podporuji osobni poznani a rozvoj, vlastni aktivitu a kreativitu, jsou zabavne a vedou k osvojovani klicovych kompetenci. Toto pusobeni je treba podporit didaktickymi pristupy z oblasti psychomotoriky, coz muze napomahat pozadavkum na zmeny v rizeni telesne vychovy.ZAVERY: Psychomotoricke cinnosti mohou napomoci modernimu pojeti telesne vychovy, pokud budou ve vzdelavani ucitelu zahrnuty krome praktickych cinnosti i teoreticke a didakticke poznatky, zvysujici moznost racionalniho a zamerneho vyuziti techto aktivit. ER