PT - JOURNAL ARTICLE AU - Dvořáková, Hana TI - Vyučování tělesné výchovy pohledem psychomotoriky a podpory zdraví DP - 2015 Jul 1 TA - Tělesná kultura PG - 65--79 VI - 38 IP - 2 AID - 10.5507/tk.2015.010 IS - 12116521 AB - VÝCHODISKA: Vyučování tělesné výchovy by mělo refl ektovat proměny ve vzdělávání i změny v pojetí tělesné výchovy jako součásti výchovy ke zdraví v širším smyslu, tedy zdraví tělesnému, psychickému i sociálnímu. Vedle prokazatelných pozitivních benefi tů pohybových aktivit na zdraví se prokázání vlivu právě tělesné výchovy na další způsob života považuje za obtížný. Výsledky studií svědčí o selhávání vzdělávání v tělesné výchově v praktickém i informačním procesu. Za pozitivní koreláty vlivu tělesné výchovy na životní styl se považují vnímaná pohybová kompetence, zábavnost, vlastní aktivita a sledování individuálních pokroků (Dobrý, 2007).CÍL: Cílem studie je poukázat na možnosti využití psychomotoriky pro pozitivní změny ve vyučování tělesné výchovy.METODIKA: Zdrojem pro článek je rešerše literatury, osobní zahraniční zkušenosti a praxe.PŘEHLED: Pohybové činnosti a hry v pedagogickém konceptu psychomotoriky se kromě rozvoje pohybu zaměřují na rozvíjení psychických procesů a sociálních vztahů, podporují osobní poznání a rozvoj, vlastní aktivitu a kreativitu, jsou zábavné a vedou k osvojování klíčových kompetencí. Toto působení je třeba podpořit didaktickými přístupy z oblasti psychomotoriky, což může napomáhat požadavkům na změny v řízení tělesné výchovy.ZÁVĚRY: Psychomotorické činnosti mohou napomoci modernímu pojetí tělesné výchovy, pokud budou ve vzdělávání učitelů zahrnuty kromě praktických činností i teoretické a didaktické poznatky, zvyšující možnost racionálního a záměrného využití těchto aktivit.