RT Journal Article SR Electronic A1 Nieto, Miriam Palomo A1 Psotta, Rudolf A1 Abdollahipour, Reza A1 Agricola, Adrian A1 Valtr, Ludvík T1 Vliv zraku na chůzi u dětí s odlišnou úrovní motoriky JF Tělesná kultura YR 2016 VO 39 IS 1 SP 40 OP 47 DO 10.5507/tk.2015.017 UL https://telesnakultura.upol.cz/artkey/tek-201601-0005.php AB Východiska: Vývojová porucha pohybové koordinace (DCD) u dětí je často spojena se zhoršeným zpracováním vizuálně prostorových informací. Cíle: Cílem této studie bylo prozkoumat účinek vidění při řízení chůze u dětí s normálním vývojem motoriky (NM) a dětí s rizikem DCD (DCD<sub>R</sub>). Metodika: 16 dětí s NM (věk 9,1 ± 1,0 roků) a 16 dětí s DCD<sub>R</sub> (8,7 ± 0,8 roků) provedli chůzi v přímém směru v délce 10 metrů. Zařízením Optojump byly měřeny časové, rychlostní a vzdálenostní charakteristiky vzorce chůze při plném vidění (PV) a bez vidění (BV). Výsledky byly zpracovány dvoufaktorovou analýzou rozptylu 2 × 2 ANOVA se smíšenými efekty (2 skupiny - NM vs. DCD<sub>R</sub> × 2 zrakové podmínky - PV vs. BV) s opakovaným měřením (α = ,05). Výsledky: Výsledky odhalily, že chůze dětí s DCD<sub>R</sub> se vyznačovala kratšími a pomalejšími kroky než chůze dětí s NM. Vyloučení zraku také ovlivnilo parametry krokového cyklu včetně stojné fáze, jednooporové fáze, fáze zatěžování a předšvihové fáze bez ohledu na úroveň motorické koordinace. Závěry: Výsledky tohoto experimentu ukazují, že děti s vývojově zhoršenou pohybovou koordinací mají pravděpodobně zhoršenou senzomotorickou integraci nebo zhoršenou schopnost pro on-line řízení pohybu. Vyšší závislost těchto dětí na vizuálních informacích nebo zhoršené využívání proprioceptivních vstupů při povádění chodecké lokomoce v jednoduchých stálých podmínkách prostředí se neprokázaly.