PT Journal AU Simunek, A Fromel, K Salonna, F Bergier, J Junger, J Acs, P TI Sedave chovani a vybrane aspekty pohybove aktivity SS a VS studentu SO Telesna kultura PY 2018 BP 105 EP 111 VL 40 IS 2 DI 10.5507/tk.2016.011 DE studenti; divky; chlapci; sedave chovani; pohybova aktivita; aktivni transport AB Vychodiska: Pohybova aktivita (PA) ceskych stredoskolskych a vysokoskolskych studentu je z hlediska plneni doporuceni k PA nedostatecna, coz se vyznamne podili na vzrustajicim sedavem chovani a nezdravem zpusobu zivotniho stylu. Presto studie, ktere by porovnavaly rozdily ve vykonane PA u studentu na strednich (SS) i vysokych skolach (VS), jsou velmi ojedinele. Cile: Cilem studie je zjistit, jake jsou diference v sedavem chovani, v typech transportu a chodeckych aktivitach u stredoskolskych a vysokoskolskych studentu a take ziskat podklady k ucinnejsimu ovlivnovani zivotniho stylu studentu. Metodika: Vyzkum se uskutecnil v roce 2015 na 12 strednich a 6 vysokych skolach. Celkem se vyzkumu zucastnilo 283 chlapcu na SS, 144 chlapcu na VS, 418 devcat na SS a 200 devcat na VS. K diagnostice sedaveho chovani a PA byl pouzit dotaznik "International Physical Activity Questionnaire - long form" v internetove podobe v systemu INDARES. Ke statistickemu zpracovani byl pouzit Kruskal-Wallis test a kontingencni tabulky v programu Statistica 12. Vysledky: V celkove tydenni PA jsme zaznamenali statisticky vyznamne rozdily jak mezi stredoskolskymi chlapci a devcaty, tak mezi vysokoskolskymi chlapci a devcaty. Doporuceni "petkrat tydne alespon 30 minut chuze" neplni 36 % stredoskolskych studentu a 43 % vysokoskolskych studentu. Doporuceni "sedmkrat tydne 60 minut souhrnne denni PA" neplni 71 % stredoskolskych studentu a 72 % vysokoskolskych studentu. Zavery: Prestoze studenti strednich skol vykazuji vice sezeni, v celkove PA jsme nezjistili mezi stredoskolskymi a vysokoskolskymi studenty vyznamne rozdily. Tri ctvrtiny vsech studentu neplni doporuceni "sedmkrat tydne 60 minut souhrnne PA", coz potvrzuje dlouhodoby trend v nedostatecne PA a narustu sedaveho chovani. Pro zlepseni zivotniho stylu stredoskolskych studentu je treba podporovat zmeny v rezimu skol, ktere narusi prevazujici sedave chovani a podpori efektivnejsi kompenzaci edukacniho zatizeni. Ve vysokoskolskem prostredi je dulezite podporovat moznosti vetsiho zapojeni devcat do PA. ER