PT Journal AU Jansa, P Kotlik, K Nemec, J TI Analyza interakcniho stylu ucitelu SO Telesna kultura PY 2018 BP 3 EP 10 VL 41 IS 1 DI 10.5507/tk.2017.006 DE Klicova slova: interakcni styl; dotaznik; ucitele; aprobace; komunikace AB Vychodiska: Studie se zabyva interakcnim stylem ucitelu na druhem a tretim stupni. Predmetem setreni je analyza interakcniho stylu z hlediska jeho jednotlivych komponent. Prace se rovnez zabyva moznostmi vytvoreni typologie ucitelu na zaklade jejich interakce s zaky. Cile: Cilem byla analyza interakcniho stylu ucitele ve vztahu k vychovne vzdelavacim procesum, ktere realizuji ucitele telesne vychovy i jinych aprobaci na zakladnich a strednich skolach v Ceske republice. Metodika: Pro potreby analyzy byl vyuzit dotaznik Questionnaire on Teacher Interaction (QTI). Dotaznik QTI diagnostikuje osm oktantu (promennych). Kazdy oktant odpovida jednomu sektoru ("pomahajici", "chapajici", "organizator", "zodpovedny", "nejisty", "nespokojeny", "karajici" a "prisny"). Ucitelovo interpersonalni chovani (stejne jako u Learyho) je mozne znazornit pomoci dvou os, ktere predstavuji dve dimenze (dominanci a proximitu). Popis jednotlivych oktantu odvozenych z bipolarnich os uvadime podrobneji v textu. Pomerne zastoupeni jednotlivych oktantu zjistenych prostrednictvim dotazniku QTI umoznuje rovnez typologizaci interakcniho stylu ucitelu. Vysledky: V interakcnim stylu nenachazime mezi pohlavimi vyznamne rozdily. Dimenze dominance je v hodnocenem souboru velice vyrovnana, v proximite vsak jiz nachazime rozdily. Dotazovani muzi i zeny vnimaji svoji interakci pozitivne, mirne lepsich skoru dosahuji zeny, a to temer ve vsech hodnocenych oktantech. Zavery: Ucitele telesne vychovy jsou v hodnoceni svych interakcnich stylu homogennejsi nez jejich kolegove bez aprobace telesna vychova. Poradi jednotlivych oktantu z hlediska dosazenych skoru je nemenne a nezalezi pritom na aprobaci. Zjistene vysledky vytvareji vhodne zazemi pro budouci tvorbu typologie ucitelu vsech aprobaci. ER