PT Journal AU Lupac, M TI Analyza projektovaneho kurikula TV ve Svedsku: komparace s RVP ZV SO Telesna kultura PY 2018 BP 25 EP 41 VL 41 IS 1 DI 10.5507/tk.2018.003 DE Klicova slova: telesna vychova; Svedsko; kurikulum; komparace; vnitrni koherence; navodnost AB Vychodiska: Predlozena stat svym charakterem doplnuje radu studii, ktere usti v analyzy projektovaneho kurikula telesne vychovy (TV) v nekterych evropskych statech. Jejich spolecnou snahou je analyzovat pojeti a obsah TV a poukazat na rozdily mezi nimi a Ramcovym vzdelavacim programem pro zakladni vzdelavani (RVP ZV), jez by mohly byt inspiraci pro budouci revize ceskeho kurikula. Cil: Analyzovat projektovane kurikulum telesne vychovy ve Svedsku a nasledne jej srovnat s projektovanym kurikulem telesne vychovy v Ceske republice se zamerenim na vybrane faktory kvality kurikula, kterymi jsou navodnost a vnitrni koherence. V hledacku naseho zajmu bylo rovnez zjisteni aktualniho smerovani pojeti dokumentu dle vymezeni Naula (2003, 2011). Metodika: Vyber dokumentu byl realizovan na zaklade jejich platnosti ve Svedsku a v Ceske republice. Vyzkumna metoda vychazi z problemoveho pristupu a kvalitativni pripadove orientovane metodologie. Pro analyzu kurikularnich dokumentu byl (a stale je) vyvijen kategorialni system, ktery je zastresen peti hlavnimi tematy - problematika dovednosti, schopnosti, vedomosti, postoju a jednani. Na zaklade techto temat bylo zjistovano pojeti dokumentu. Mira navodnosti a vnitrni koherence je predlozena ve vzajemnem srovnani dokumentu. Vysledky: Svedsky kurikularni dokument smeruje ke zdravotnimu a pohybovemu pojeti, ktera chape jako uzce propojene neoddelitelne koncepce TV. V porovnani s ceskym kurikularnim dokumentem dosahuje vyssi miry vnitrni koherence, avsak obdobne miry navodnosti. Zavery: Prace poukazuje na problematicke uchopeni pojeti TV v RVP ZV v jeho jednotlivych slozkach, cimz je snizena jeho vnitrni koherence. Svedsky kurikularni dokument muze vzhledem ke svemu koherentnimu obsahu byt vhodnym zdrojem inspirace pro revize RVP ZV. ER