PT Journal AU Kyselica, A TI Prazdna mista na stadionech: Jak neprodane vstupenky ovlivnuji kluby v Ceske republice SO Telesna kultura PY 2024 VL 47 IS 1 DI 10.5507/tk.2024.002 DE fotbal; FORTUNA:LIGA; navstevnost; ekonomicky prinos AB Vychodiska: Fotbal je jednim z nejpopularnejsich sportu nejen u nas, ale i ve svete. Kluby ve spouste zemi ekonomicky tezi z navstevnosti nejen diky prodanym vstupenkam, ale ziskavaji spousty dalsich benefitu, at uz z prodeje obcerstveni, merchandisingu nebo jim plny stadion pomaha v komunikaci s dalsimi partnery. V Cesku se dari stadiony naplnovat zhruba z poloviny, i proto se liga spolu s kluby vydala na cestu prace s fanousky a snazi se plnit areny napric prvni i druhou ligou. Cile: Cilem predlozene studie je analyzovat dlouhodobou prumernou navstevnost klubu prvni ceske fotbalove ligy a porovnat ji s prvni kompletni sezonou po pandemii COVID-19. Metodika: Zakladni metodou studie je popisna statistika, ktera pomaha odpovedet na dve vyzkumne otazky. Vysledky: Kluby v prumeru zvladly v sezone 2022/23 naplnit kapacity ligovych stadionu z 52 %, coz cinilo 10% narust oproti osmiletemu predchozimu prumeru. Ztrata pouze z neprodanych vstupenek tak ve studovane sezone cinila vice nez 321 milionu Kc po zdaneni. Zavery: Ceska nejvyssi fotbalova liga vyuzila euforie znovuotevreni stadionu po pandemii COVID-19, avsak stale v sezone 2022/23 dokazala naplnit stadiony v prumeru z 52 % mozne celkove kapacity. Kluby tak ztraci vyznamne prostredky, ktere by je mohly pomoct ekonomicky stabilizovat a dat jim prostor na dalsi rozvoj. ER