Tělesná kultura 2008, 31(1):30-47 | DOI: 10.5507/tk.2008.003
Úvaha o vzdělávání v oblasti ochrany obyvatelstva z pohledu nejen historického
- Fakulta tělesné kultury Univerzity Palackého, Olomouc, ČR
Změny ve společnosti se po změně systému nevyhnuly ani skladbě předmětů na školách. Zmizel předmět Branná výchova, která byla většinou součástí předmětu tělesná výchova. Na středních školách se na delší dobu ztratila témata spojená s topografií, přežitím a první pomocí, realizovaná hlavně v kurzech. Některé školy realizovaly vybrané pohybové aktivity, jako byly noční bojové hry, ale často byly omezeny možnostmi školy, učitelů nebo zájmem žáků. Některé obory jako potápění, biatlon a jiné byly rozvíjeny samostatně. Horolezectví se v modifikaci lezení poněkud nelogicky přesunulo z přírody pod střechy škol a hal. Lezení na umělých stěnách je dnes velmi populární a začíná být běžným předmětem. Branná výchova v podstatě neexistuje, ale stále více indicií ukazuje na systémovou chybu, kterou bylo její zrušení. Ve většině vyspělých zemích je civilní ochrana nebo branná výchova stále školním či mimoškolním předmětem, v některých zemích ji realizují ministerstva školství nebo vnitra ve spolupráci se soukromými firmami. Je známo, že čím je sofistikovanější společnost, tím je zranitelnější a náchylnější ke kolapsu. V příspěvku předkládáme několik poznatků vztahujících k historickému vzdělávání v oblasti Ochrany obyvatelstva.
Klíčová slova: ochrana člověka za mimořádných událostí, ochrana obyvatelstva, branná výchova, učitel
Consideration on education in the field of civil protection not just from the historical point of view
Changes in society after the system change has not avoided neither the school subject structure. The civil education does not exit anymore, but there are more and more evidence pointing on a system error, which was the cancel of the subject. In most developed European countries, the Civil protection or Civil education is still the school or out-of-school subjekt, in some countries it is realized by Ministry of Education or Home Office in cooperation with private companies. In the contribution we introduce some findings connected with historical education in the field of Civil protection with the aim to arouse discussion on the problem.
Keywords: civil education, civil protection in the school, teacher
Vloženo: květen 2008; Zveřejněno online: únor 2009; Zveřejněno: leden 2008 Zobrazit citaci
Reference
- Austrian Civil Protection Association. (2001). Safety on tour. [Brožura]. Wien: Österreichischer Zivilschutzverband.Austrian Civil Protection Association. (2003). The Civil Protection Booklet. Wien: Österreichischer Zivilschutzverband.
- Beran, J., Lidmila, B., Pivoňka, J., Polman, K., Skořepa, M., Struška, E., Strnad, E., Trajer, J., Tvrdek, V., Vlastníková, K., Zábrana, E., & Žofková, L. (1938). Podrobné osnovy branné výchovy pro obecné školy. Praha: Ústřední nakladatelství a knihkupectví učitelstva českoslovanského v Praze, společnost s.r.o.
- Česká školní inspekce. Zpráva České školní inspekce zaměřená na problematiku ochrany člověka za mimořádných událostí (2002). Retreived 9.9.2002 from the World Wide Web: http://www.csicr.cz/Frameset.HTML.
- Česká školní inspekce. Zpráva České školní inspekce zaměřená na problematiku ochrany člověka za mimořádných událostí (2004). Retreived 5.6.2004 from the World Wide Web: http://194.228.111.171/scripts/detail.php?id=90.
- Černoch, F., Fencl, J., Nápravník, ý., & Rídl, L. (1975). Branná výchova pro 8. a 9. ročník ZDŠ. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Dolejš, L., & Hanousek, P. (1989). RukověĢ k pedagogické praxi v branné výchově. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Dolenský, J. B. (1937a). Branná výchova a škola. Praha: Státní nakladatelství.
- Dolenský, J. B. (1937b). Příručka branné výchovy pro učitelstvo národních škol. Praha: Státní nakladatelství.
- Doubrava, L. (2003). Znalosti žáků z civilní ochrany jsou katastrofální. Učitelské noviny, týdeník pro učitele a přátele školy, 34/2002 (13), 8.
- European Commission. (2002). EU focus on civil protection. Coping with catastrophes Coordinating civil protection in the European Union. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities.
- European Commission. (1999). Vade-mecum of civil protection in the european union. Brussel: Directorate - general Environment.
- Fencl, J., Černoch, F., Nápravník, ý., & Rídl, L. (1989). Cvičebnica brannej výchovy pre 2. stupeň základném školy. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelstvo.
- Friml, J., & Hanousek, P. (1986). Branná výchova pro studující učitelství. 1. svazek. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Grégr, E. (1973). Branná výchova VIII. Teorie a praxe ochrany obyvatelstva pro případ branného konfliktu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Hájek, J. (1986). Kurzy branné výchovy pro oborové studium branné výchov. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Hodač, B. (2000). Tělesná kultura - sociokulturní fenomén: východiska a vztahy. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury.
- Hodač, B. (2003). Sokolství a současnost. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury.
- Horvát, T., Mayer, J., Rídl, L., Skalický, M., & Viceník, S. (1974). Branná výchova v 8 ročníku ZDŠ. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Chlíbková, D. (2003). Komparace způsobů vzdělávání v ochraně obyvatelstva (civilní ochraně) ve vybraných evropských státech [Vysokoškolská skripta]. Brno: Vojenská akademie v Brně.
- Chlíbková, D. (2006a). Historická analýza edukace v ochraně obyvatelstva učitelů základních škol v České republice. In Informační zpravodaj, 1/2006 ( pp.17-27). Lázně Bohdaneč: Institut ochrany obyvatelstva.
- Chlíbková, D. (2006b). Ověřování vlivu edukační intervence na vědomostech učitelů 2. stupně základních škol v České republice participujících na výuce Ochrany člověka za mimořádných událostí. In R. Horák, R. Schwarz (Eds.), Bezpečnost - připravenost. Ochrana obyvatelstva ( pp.94-96). Brno: Univerzita obrany.
- Chlíbková, D. (2006c). Jak vzdělávají v ochraně obyvatelstva ve Švédsku. Retrieved 13. 12. 2006 from the World Wide Web: http://www.ucitelskelisty.cz/Ucitelskelisty/Ar.asp?ARI=102902&CAI=2154.
- Chlíbková, D. (2006d). Jsou školy připraveny na mimořádné události? Retrieved 16. 10. 2006 from the World Wide Web: http://ucitelskelisty.ceskaskola.cz/files/soubory/Edukace_ucitelu.docUcitelskelisty/.
- Chlíbková, D. (2006e). Edukace učitelů participujících na výuce Ochrany člověka za mimořádných událostí na základních školách v České republice po roce 1989. Retrieved 16. 10. 2006 from the World Wide Web: http://ucitelskelisty.ceskaskola.cz/Ucitelskelisty/Ar.asp?ARI=102826&CAI=2153.
- Chlíbková, D. (2007b). Tělesná výchova a výuka Ochrany člověka za mimořádných událostí na základních školách. Moderní vyučování, 2/2007, 18.
- Chlíbková, D. (2007d). Tělesná výchova a výuka Ochrany člověka za mimořádných událostí na základních školách aneb Pohyb jako součást edukace k "přežití". In Sborník příspěvků z 2. mezinárodní studentské vědecké konference oboru kinantropologie v Brně. Kinantropologické aspekty v psychologii a sportu (pp. 49-51). Brno: Masarykova Univerzita, Fakulta sportovních studií.
- Chlíbková, D. (2007e). Žáci základních škol v České republice a edukace v ochraně obyvatelstva. Civilná ochrana, revue pre civilnú ochranu obyvateĎstva, 1/2007, 51-52.
- Chlíbková, D. (2007f). Jak se učí ochraně obyvatelstva v České republice a jinde v Evropě. Komparace přístupů ke vzdělávání a přípravě školní mládeže v oblasti ochrany obyvatelstva (civilní ochraně) v České republice a ve vybraných evropských státech v současnosti. Retrieved 6.4.2007 from the World Wide Web: http://ucitelske-listy.ceskaskola.cz/Ucitelskelisty/Ar.asp?ARI=103030&CAI=2149.
- Chlíbková, D. (2007g). Charakteristiky a vědomosti žáků na druhém stupni základních škol v České republice k tematice Ochrana člověka za mimořádných událostí. In sborník Riešenie krízových situácií v specifickém prostředí. Fakulta špeciálneho inžinierstva Žilinskej univerzity v Žilině.
- Kalous, Z. & Obst, O. et. al. (2001). Školní didaktika. Sekundární škola. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Linhart, P. (2004). Formy a metody výuky na základních a středních školách v oblasti ochrany. In M. Fiala (Ed.), Výuka problematik bezpečnosti a přežití v mimořádných situacích (23-26). Praha: Univerzita Karlova v Praze. Fakulta tělesné výchovy a sportu.
- Linhart, P. (2005). Některé otázky ochrany společnosti. Praha: Ministerstvo vnitra - generální ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky.
- Linhart, P., Šilhánek, B. (2005). Ochrana obyvatelstva v Evropě. Praha: Ministerstvo vnitra - generální ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky.
- Martínek, B., Linhart, P., Balek, V., ýapoun, T., Slávik, D., Svoboda, J., & Urban, I. (2003). Ochrana člověka za mimořádných událostí. Příručka pro učitele základních a středních škol. Praha: Ministerstvo vnitra - generální ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky.
- Matoušek, J., Mika, O., & Fišar, D. (2005). Nové hrozby terorismu: Chemický, biologický, radiologický a jaderný terorismus. Brno: Ústav ochrany proti zbraním hromadného ničení Univerzita obrany.
- Mejsnar, K., Černoch, F., Fencl, J., & Horvát, T. (1974). Branná výchova pro 6. a 7. ročník základní devítileté školy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Mika, O. (2004). Znalosti, dovednosti a návyky občanů v reakci na mimořádnou událost. In M. Fiala (Ed.), Výuka problematik bezpečnosti a přežití v mimořádnýchsituacích (pp. 38- 45). Praha, 2004. Praha: Univerzita Karlova v Praze. Fakulta tělesné výchovy a sportu.
- Ministerstvo školstva Slovenskej republiky. (2002). Učebné osnovy Ochrana človeka a prírody v 1.-9. ročníku základných škôl. Bratislava: Author.
- Ministerstvo vnitra - generální ředitelství hasičského záchranného sboru České republiky (2006). Hasík CZ- požární prevence. Vzdělávání pedagogických pracovníků. Retrieved 5. 2. 2006 from the World Wide Web: http://www.hasik.cz/dvpp/index.html.
- Nejslabší jsou sedmé ročníky, zjistila Česká školní inspekce (2004). Učitelské noviny, týdeník pro učitele a přátele školy, 1/2004 (107), 5.
- Neue Wege bei der Weiterbildung der Zivilschutzkommandanten. (2005). In Action 52 (5), 16-17.
- Pavlík, L., Dolejš, L., Novotný, J., Reitmayer, L., Schmitzerová, A., Trnka, J., & Víšek, J. (1981). Branná výchova pro studující učitelství základních a středních škol. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Pavlík, E. (1936). Branná výchova v národní škole. Praha: Československá grafická unie a. s.
- Pechánek, V. (1982). Vybrané kapitoly z didaktiky branné výchovy. 1. díl. Brno: Pedagogická fakulta Univerzity Jana Evangelisty Purkyně.
- Pechánek, V. (1985). Vybrané kapitoly z didaktiky branné výchovy. II. Brno: Pedagogická fakulta Univerzity Jana Evangelisty Purkyně.
- Pechánek, V. (1986). Pedagogická praxe v branné výchově. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Poledne, A. (2001). Od Titaniku k Černobylu - největší katastrofy 20. století. Praha: Volvox Globator.
- Pospíšil, O. (2001). Pedagogika dospělých - andragogika (studijní text). Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
- Predstavujeme civilné núdzové plánovanie vo Švédsku. (2004). In Civilná ochrana 6 (2), 23- 24.
- Roudný, R., Linhart, P. (2004). Krizový management I. Ochrana obyvatelstva, mimořádné události. Kombinovaná forma studia. Pardubice: Univerzita Pardubice.
- Rubínová, V. (1954). Branná výchova a sport. Praha: Naše vojsko.
- Slávik, D. (1998). Výsledky experimentu na základních a středních školách. In Zpravodaj civilní ochrany, 1/1998, 30-31.
- Slávik, V. (1989). Ročný plán činnosti Komisie riaditieĐ a školy pre brannú výchovu na základném škole. Metodický list. Bratislava: Krajský pedagogický ústav.
- Soukup, J. (1985). Branná výchova pro druhý ročník středních škol. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Správa sociálního řízení federálního ministerstva obrany. (1992). Ženevské úmluvy o ochraně obětí ozbrojených konfliktů z 12.srpna 1949. Dodatkové protokoly z 8.června 1977. Brandýs nad Labem: Český červený kříž.
- Swedish Civil Defense League (2000). [Brožura]. Civil preparedness at the local level. Solna: Author.
- Šilhánek, B. (2002). Ochrana obyvatelstva v Evropě. 112. Odborný časopis požární ochrany, Integrovaného záchranného systému a ochrany obyvatelstva 1 (3), 24. Praha: Ministerstvo vnitra - Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky.
- Šilhánek, B., & Dvořák, J. (2003). Stručná historie ochrany obyvatelstva v našich podmínkách. Praha: Ministerstvo vnitra - Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky.
- Trnka, F., & Jeleň, O. (1938). Metodika branné výchovy na školách národních. Brno: Knihtiskárna Pokorný.
- Tůma, J. (2000). Katastrofy techniky děsící 20. století. Vydání 1. Praha: ACADEMIA. Bratislavy.
- Vaverka, L. (1938). Zákon o branné výchově s hlavními prováděcími předpisy. Praha: Svaz dělnických a tělovýchovných jednot československých.
- Walterová, E. (2002). Učitelé: Proměny profese a rekonstrukce jejich vzdělávání.
- Žáček, R. (1952). Branná výchova. Skripta pro posluchače tělesné výchovy. část I. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.