Tělesná kultura 2008, 31(2):102-108 | DOI: 10.5507/tk.2008.013

Pilotní studie ročního režimu pohybové aktivity gymnaziálních studentek

Jana Vašíčková1, Jana Pelclová1, Karel Frömel1, František Chmelík1, Marek Pelcl2
1 Univerzita Palackého, Olomouc, ČR
2 Slovanské gymnázium, Olomouc, ČR

Tato studie analyzuje výsledky výzkumu u devíti gymnaziálních dívek, které dobrovolně celý školní rok 2005-06 nosily krokoměry k monitorování pohybové aktivity a její variability v průběhu jejich školní docházky a volného času. Korigovaná data byla zpracována opakovanou analýzou rozptylu a zjištěny byly významné rozdíly mezi dny v týdnu, měsíci, dny s vyučovacími jednotkami tělesné výchovy a bez tělesné výchovy a ročními obdobími.

Klíčová slova: pedometr, monitorování, variabilita pohybové aktivity, dívky

Variability of year-round physical activity in high school girls: Pilot study

The adolescent period seems to be critical in age-related decline of physical activity. To influence physical activity behavior in children and youth, it is necessary to determine factors affecting physical activity which are related to seasonal, monthly or weekly period. Therefore, the purpose of this study is to collect one year pedometer self-monitoring data to find out the year-round variability of physical activity in high school girls. Nine volunteering girls from a high school participated in this study. Girls were asked to wear pedometer at their waist during each day of one year and record steps per day and daily behavior. We obtained 2118 person-day, each girl recorded 303 days. The days with lowest number of steps were Saturday and Sunday. The highest number of steps was obtained on days with regular physical education lesson - Wednesday. The month with the lowest average number steps/day was February and the average number steps/day was the highest in June. Although this study has several limitations (e.g. low sample size), the variability in year-round physical activity has been found across days and autumn, winter, and spring months.

Keywords: pedometer, monitoring, physical activity, adolescent girls

Vloženo: září 2008; Zveřejněno online: březen 2009; Zveřejněno: březen 2008  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vašíčková, J., Pelclová, J., Frömel, K., Chmelík, F., & Pelcl, M. (2008). Pilotní studie ročního režimu pohybové aktivity gymnaziálních studentek. Tělesná kultura31(2), 102-108. doi: 10.5507/tk.2008.013
Stáhnout citaci

Reference

  1. Allison, K. R., Adlaf, E. M., Dwyer, J. J. M., Lysy, D. C., & Irving, H. M. (2007). The decline in physical activity among adolescent students. Canadian Journal of Public Health, 98(2), 97-100. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Armstrong, N., & Welsman, J. R. (2006). The physical activity patterns of European youth with reference to methods of assessment. Sports Medicine, 36(12), 1067-1086. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. Cavill, N., Biddle, S., & Sallis, J. F. (2001). Health enhancing physical activity for young people: Statement of the United Kingdom expert consensus conference. Pediatric Exercise Science, 13(1), 12-25. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Flohr, J. A., Todd, M. K., & Tudor-Locke, C. (2006). Pedometer-assessed physical activity in young adolescents. Research Quarterly for Exercise and Sport, 77(3), 309-315. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. The President's Council for Physical Fitness and Sport. The presidential active lifestyle award fact sheet. Retrieved 19. 7. 2007 from the World Wide Web: http://fitness.gov/challenge/pala_fact_sheet/pala_fact_sheet.html
  6. Tudor-Locke, C., & Bassett, D. R., Jr. (2004). How many steps/day are enough? Preliminary pedometer indices for public health. Sports Medicine, 34(1), 1-8. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. Tudor-Locke, C., Lee, S. M., Morgan, C. R., Beighle, A., & Pangrazi, R. P. (2006). Children's pedometer-determined physical activity during the segmented school day. Medicine & Science in Sports & Exercise, 38(10), 1723-1738. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Tudor-Locke, C., Bassett, D. R., Jr., Swartz, A. M., Strath, S. J., Parr, B. B., Reis, J. P., DuBose, K. D., & Ainsworth, B. E. (2004). A preliminary study of one year of pedometer self-monitoring. Annals of Behavioral Medicine, 28(3), 158-162. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  9. Zizzi, S., Vitullo, E., Rye, J., O'Hara-Tompkins, N., Abildso, C., Fisher, B., & Bartlett, M. (2006). Impact of a three-week pedometer intervention on high school students' daily step counts and perceptions of physical activity. American Journal of Health Education, 37(1), 35-40. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.