Tělesná kultura 2009, 32(1):29-43 | DOI: 10.5507/tk.2009.003

Reflexe zážitkové pedagogiky v pedagogice a kinantropologii

Petr Zappe
Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého, Olomouc, ČR

Přestože pojem zážitková pedagogika na první pohled odkazuje k pedagogice, má dnes tato oblast užší a jasnější vztahy s kinantropologií než s pedagogickými vědami. Příčiny tohoto stavu je vhodné hledat ve vývoji pedagogiky po listopadové revoluci. Pedagogika prožila bouřlivý rozvoj, ve kterém se zaměřovala převážně na školskou pedagogiku, a vznik mladých disciplín v jiných oblastech zůstával na okraji pozornosti. Jedním z dlouho nereflektovaných problémů pedagogiky bylo samo pojetí výchovy. Současný pohled na tento fenomén sbližuje pedagogiku a zážitkovou pedagogiku.

Klíčová slova: prožitek, zkušenost, výchova prožitkem, pojetí výchovy, disciplína

Reflection of experiential pedagogy in pedagogogy and kinathropology

Experiential pedagogy seems to be referencing pedagogy. But in fact it has established closer and better relationship with kinanthropology. I find it meaningful to search for causes of this situation in the development of pedagogy after the velvet revolution. This development was turbulent. Pedagogy focused mainly on school education and it was not able to follow formation of young disciplines in other areas. One of the missed out problematic points was the conception of education itself. Contemporary way of understanding it converges pedagogy and experiential pedagogy.

Keywords: experience, experiential education, conception of education, discipline

Vloženo: prosinec 2008; Zveřejněno online: srpen 2009; Zveřejněno: leden 2009  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Zappe, P. (2009). Reflexe zážitkové pedagogiky v pedagogice a kinantropologii. Tělesná kultura32(1), 29-43. doi: 10.5507/tk.2009.003
Stáhnout citaci

Reference

  1. Beneš, M. (2002). Pedagogika a andragogika - distance v blízkosti. Pedagogika, (2) 52, 130- 137.
  2. Blížkovský, B., & Kučerová, S. (2003). Ke stavu české pedagogiky. Pedagogická orientace, 3, 40-43.
  3. Břicháček, V. (1988). Pedagogika přiměřená prázdninám (I.). Teorie a praxe tělesné výchovy, 7, 36, 442-445.
  4. Bubelíniová, M., Greksáková, T., Halík, D., Halíková, J., Hanuš, R., Labáth, V., Pupala, B., & Zelinová, M. (1997). Začínam (sa) učiť zážitkom. Bratislava: Študio zážitku.
  5. Činčera, J. (2003). Simulační hry a jejich využití ve výuce. Pedagogika, (4) 53, 366-374.
  6. Gintel, A. (1988). Dobrodružná výchova v přírodě. Teorie a praxe tělesné výchovy, 5, 36, 308-310. (Předneseno na semináři instruktorského sboru Prázdninové školy ÚV SSM, prosinec 1986.)
  7. Grecmanová, H., & Holoušková, D. (2006). Pedagogika. [Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia.] Olomouc: Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého.
  8. Hanuš, R. (Ed.) (2003). Fenomén hry. Teoretické a metodické příspěvky k tématu hry. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury.
  9. Hartl, P., & Hartlová, H. (2000). Psychologický slovník. Praha: Portál.
  10. Hlásna, S., & Mucha, M. (2006). Človek spoločnosť a výchova. In S. Hlásna, K. Horváthová, M. Mucha, & R. Tóthová (Eds.), Úvod do pedagogiky, pp. 11-100. Bratislava: Enigma.
  11. Hnutí GO! (2008). Retrieved 12.10.2008 on World wide web http://www.hnuti-go.cz.
  12. Hodaň, B. (1996). Lidské tělo a pohyb: předpoklad a projev lidského bytí ve světě (poznámky k problému). In F. Mazal (Ed.), Tělesná kultura: sborník prací kateder tělesné výchovy a tělovýchovného lékařství 26, (pp. 48-68). Olomouc: Hanex.
  13. Hodaň, B. (2000). Tělesná kultura - sociokulturní fenomén: východiska a vztahy. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury.
  14. Hodaň, B. (2004). Možnosti rozvíjení kinantropologie. Česká kinantropologie, 8 (1), 53-64.
  15. Hodaň, B. (2006). Sociokulturní kinantropologie I. Úvod do problematiky. Brno: Masarykova Univerzita.
  16. Holec, O., Břicháček, V., Hanuš, R., Holcová, M., Holeyšovský, J., Klusáček, M., Lata, J., Paša, L., Smékal, V., Stránský, B., Jr., & Svatoš, V. (1994). Instruktorský slabikář. Uherské Hradiště: Prázdninová škola Lipnice.
  17. Holec, P. (1982). Výchovná hlediska řízené rekreační činnosti. Teorie a praxe tělesné výchovy, 5, 30, 272-277.
  18. Hora, P. (1984). Prázdniny se šlehačkou. Praha: Mladá fronta.
  19. Horák, J., & Kolář, Z. (2004). Obecná pedagogika. Ústí nad Labem: Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně.
  20. Janiš, K., Kraus, B., & Vacek, P. (2004). Kapitoly ze základů pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus.
  21. Jirásek, I. (2004). Vymezení pojmu zážitková pedagogika. Gymnasion, 1, 6-15.
  22. Jirásek, I. (2005). Filosofická kinantropologie: setkání filosofie, těla a pohybu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  23. Kirchner, J., & Kavalíř, P. (Eds.) (2003). Prožitek a tělesnost. Sborník příspěvků z konference konané dne 24.4.02 na FTVS UK. Praha: Asociace psychologů sportu ČR.
  24. Lukášová, H. (2005). Skryté kurikulum a jeho rizika pro deprofesionalizaci pojetí přípravného vzdělávání učitelů. Pedagogická orientace, 1, 58-66.
  25. Man, F., & Mareš, J. (2005). Výkonová motivace a prožitek typu FLOW. Pedagogika, 55 (2), 151-171.
  26. Másilka, D. (2004). Zážitková pedagogika v současném systému vzdělávání. Seminář v oboru kinantropologie: sborník příspěvků. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury.
  27. Másilka, D. (2006). Zážitková pedagogika [Distanční výukový text]. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury.
  28. Němec, J. (2005). Gymnasion - časopis pro zážitkovou pedagogiku. Pedagogika, 55 (1), 64- 66.
  29. Neuman, J., & Hanuš, R. (2007). Kristova léta školy prázdninového času. Gymnasion, 7, 17- 62.
  30. Neuman, J., Mytting, I., & Brtník, J. (Eds.) (1996). Outdoor activities - seminar Prague ´94. Lüneburg: Edition Erlebnispädagogik.
  31. Neuman, J., Vomáčko, L., & Vomáčková, S. (1999). Překážkové dráhy, lezecké stěny a výchova prožitkem. Praha: Portál.
  32. Pávková, J., Pavlíková, A., & Hrdličková, V. (2002). Výchova mimo vyučování. In J. Pávková a kol. (Eds.), Pedagogika volného času, pp. 33-81. Praha: Portál.
  33. Pavlíková, M. (2007). Využití zážitkové pedagogiky na 1. stupni základní školy. Diplomová práce, Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, Olomouc.
  34. Pelikán, J. (1996). Některé úvahy o dalších cestách rozvoje české pedagogiky. Pedagogika, (4) 46 (XLVI), 309-317.
  35. Pelikán, J. (2002). Zamyšlení nad některými otevřenými otázkami soudobé teorie výchovy. Pedagogika, (3) 52, 290-308.
  36. Poslání PŠL (2008). Retrieved 7.9.2008 on World wide web http://www.psl.cz/psl/poslani.aspx.
  37. Průcha, J. (2001). Česká pedagogická terminologie: srovnání tří nových pedagogických slovníků. Pedagogika, (3) 51 (LI), 369-376.
  38. Průcha, J. (2002a). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
  39. Průcha, J. (2002b). Pedagogika a komplexnost vědeckého poznání. Pedagogika, (2) 52, 127- 129.
  40. Průcha, J. (2005). Česká pedagogická věda: pozitivní rysy současného stavu. In J. Prokop, & M. Rybičková (Eds.), Proměny pedagogiky [Sborník z příspěvků z 13. konference ČPdS] (pp. 36-45). Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova.
  41. Průcha, J. (2006a). Přehled pedagogiky. Úvod do studia oboru (2. aktualizované vydání). Praha: Portál.
  42. Průcha, J. (2006b). Srovnávací pedagogika. Praha: Portál.
  43. Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2003). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
  44. Skalková, J. (2005). Pojetí obsahu vzdělávání - trvale prioritní téma pedagogické teorie a praxe. In J. Prokop, & M. Rybičková (Eds.), Proměny pedagogiky, Sborník z příspěvků z 13. konference ČPdS (pp. 31-35). Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova.
  45. Sliwerski, B. (2005). Pedagogika jako hypermarket věd o výchově. In J. Prokop, & M. Rybičková (Eds.), Proměny pedagogiky, Sborník z příspěvků z 13. konference ČPdS (pp. 59-66). Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova.
  46. Spilková, V. (2005). Proměny v pojetí pedagogiky - změna paradigmat? In J. Prokop, & M. Rybičková (Eds.), Proměny pedagogiky, [Sborník z příspěvků z 13. konference ČPdS (pp. 162-167). Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova.
  47. Svatoš, V. (2007). Zážitková pedagogika - oblast, o níž chceme psát. Gymnasion, 7, 63-64.
  48. Svatoš, V., & Lebeda, P. (2005). Outdoor trénink: pro manažery a firemní týmy. Praha: Grada.
  49. Svoboda, B. (2007). Pedagogika sportu. Praha: Univerzita Karlova.
  50. Štverák, V. (1999). Obecná a srovnávací pedagogika. Praha: Nakladatelství Karolinum.
  51. Švec, Š. (2005). Jazyk vied o výchove v pohybe medzinárodných súvislostí. In J. Prokop, & M. Rybičková (Eds.), Proměny pedagogiky, Sborník z příspěvků z 13. konference ČPdS (pp. 67-76). Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova.
  52. Švec, V. (2005). Pedagogika mezi teorií a praxí. In J. Prokop, & M. Rybičková (Eds.), Proměny pedagogiky, Sborník z příspěvků z 13. konference ČPdS (pp. 77-85). Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova.
  53. Turčová, I. (2005). Diverzita české a anglické terminologie výchovných přístupů a směrů využívajících přírodu jako edukační prostředí. Disertační práce, Karlova Univerzita, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
  54. Tureckiová, M. (2006). Podnikové vzdělávání: Metody a formy používané v rozvoji lidských zdrojů. Pedagogika, 56 (4), 373-381.
  55. Valenta, J. (2002). Potřebujeme didaktiku teorie? Pedagogika, (4) 52, 385-387.
  56. Vališová, A., Kasíková, H. et al. (2007). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.
  57. Walterová, E. (2007). Jakým jazykem hovoří současná pedagogika. Příspěvek na XV. konferenci ČAPV Svět výchovy a vzdělávání v reflexi současného pedagogického výzkumu, konané 12.-14.9.2007 v Českých Budějovicích.
  58. Zahrádková, E. (2005). Teambuilding - cesta k efektivní spolupráci. Praha: Portál.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.