Tělesná kultura 2009, 32(1):44-55 | DOI: 10.5507/tk.2009.004
Paralympijské vzdělávací programy
- Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého, Olomouc, ČR
Cílem tohoto příspěvku je představit čtenářům nově vzniklou oblast, která se nazývá paralympijské vzdělávací programy nebo také paralympijská výchova, což je zastřešující termín pro veškeré výchovné a vzdělávací aktivity v rámci paralympijského hnutí. Základním východiskem paralympijských vzdělávacích programů je filozofie paralympijského hnutí, na jejíchž hodnotách jsou postaveny všechny vzdělávací programy. V tomto článku podrobněji představujeme jeden unikátní vzdělávací program s názvem Paralympijský školní den. Poukazujeme na možnosti PŠD, potenciál k ovlivňování postojů k integraci osob se zdravotním postižením a způsoby implementace PŠD na základních školách.
Klíčová slova: aplikované pohybové aktivity, integrace, postoje, paralympijské hry
Paralympic education programs
The purpose of this article is to introduce new area of Paralympic Education, which is an umbrella term for all educational activities within Paralympic movement. Paralympic education is based on philosophy of Paralympic Movement. In this article we focus in detail on unique educational program titled Paralympic School Day. We highlight potentials of PSD in improving attitudes towards inclusion of persons with disabilities and implementation of PSD in elementary schools.
Keywords: adapted physical activities, inclusion, attitudes, Paralympic games
Vloženo: březen 2009; Zveřejněno online: srpen 2009; Zveřejněno: leden 2009 Zobrazit citaci
Reference
- Craven, P. (2004). The Olympic Games: 1896-2004. IMCE, Paris, France.
- Horák, J. (1997). Škola a hodnotová orientace dětí a mládeže. Liberec: Technická Univerzita v Liberci.
- Horne, M., (1985). Attitudes toward handicapped students: Professional, peer, and parent reactions. Hillside, NJ: Erlbaum.
- IPC. (2006). Paralympic School Day. Bonn: International Paralympic Committee.
- Ješina, O. (2007). Aplikované pohybové aktivity v zimní přírodě. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Ješina, O., Kudláček, M., Janečka, Z., Kukolová, P., & Machová, I. (2008). Představení vzdělávacího programu s názvem "Paralympijský školní den". In Kudláček, M. & Machová, I. (Eds.). Integrace - jiná cesta. Sborník příspěvků ze semináře Olomouc 30.11. 2007. Olomouc: UP v Olomouci.
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (2004). Praha: VÚP v Praze.
- Kudláček, M. (2007). Paralympijský školní den. Retrieved 21. 8. 2007 from World Wide Web: http://www.apa.upol.cz.
- Kudláček, M., & Valenta, T., (2004). Inclusion in experiential education outdoor courses. Proceedings of abstracts of 7th European Congress of Adapted Physical Activity.
- Kudláček, et al. (2008). Paralympijský školní den. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Kudláček, et al. (2007). Aplikované pohybové aktivity pro osoby s tělesným postižením. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Válková, H. (1980) Psychologie tělesné výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.