Tělesná kultura 2010, 33(2):30-49 | DOI: 10.5507/tk.2010.009

Metoda focus group a možnosti jejího využití v kinantropologickém výzkumu

Luděk Šebek, Jana Hoffmannová
Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého, Olomouc, ČR

V článku se zabýváme problematikou focus groups a možností jejich využití v kinantropologickém výzkumu. V analýze elektronických informačních zdrojů Univerzity Palackého jsme se zaměřili na výzkumné projekty opírající se o metodu focus group. Analýza zdrojů z uvedených databází doplněných o přehled dostupné literatury ukázala, že v oblasti kinantropologie je tato metoda využívána v minimální míře. Cílem našeho příspěvku je představení metody focus group a naznačení možností její aplikace v kinantropologickém výzkumu. Na základě shrnutí poznatků o metodě focus group jsme dospěli k závěru, že focus groups mohou představovat způsob, jak zachytit takové jevy, jako jsou vliv sociálního okolí, subkulturních aspektů, či vnímané osobní účinnosti na utváření postoje k celoživotnímu učení v kontextu pohybové aktivity. Potvrzení naznačených možností pak budou předmětem našeho dalšího zkoumání.

Klíčová slova: Kvalitativní výzkum, focus group, kinantropologie, rekreologie

The focus group method and possibilities of its application in kinantropological research

In our article we deal with the problematics of focus groups and their implementation in kinantropological research. The primary target of an analysis of electronic information resources of the Palacky University was to look up research projects built upon the of focus group metodology. The analysis of accessible articles put forward that particularly in the field of kinantropological research, the method is used scarcely. The main objective of our article was to introduce the focus group as a valuable research method and outline the potential applications in kinantropology. On the basis of the summarized information on focus groups research we concluded that the focus groups may represent an effective tool for capturing such phenomenons as the affect of social environment, subcultural aspects, or self efficacy on development of attitudes to lifelong learning in the context of motor activity. The confirmation of the outlined possibilities will be the subject of our further research.

Keywords: Qualitative research, focus group, kinantropology, recreology

Vloženo: leden 2010; Zveřejněno online: září 2010; Zveřejněno: březen 2010  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Šebek, L., & Hoffmannová, J. (2010). Metoda focus group a možnosti jejího využití v kinantropologickém výzkumu. Tělesná kultura33(2), 30-49. doi: 10.5507/tk.2010.009
Stáhnout citaci

Reference

  1. Agan, J., Koch, L. C., & Rumrill, P. D. (2008). The use of focus groups in rehabilitation research. Work, 31, 259-269. Retrieved 15. 12. 2009 from EBSCOHOST database on the World Wide Web: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=eih&AN=35556401〈=cs&site=ehost-live
  2. Ashton, R. (2009). Using the research and development in organisations model to improve transition to high school [Abstract]. Educational Psychology in Practice, 25 (3), 221-232. Retrieved 5. 1. 2010 from EBSCOHOST database on the World Wide Web: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a9h&AN=44080697〈=cs&site=ehost-live Přejít k původnímu zdroji...
  3. Berg, K. E., & Latin, R. W. (2008). Essentials of research methods in health, physical education, exercise science, and recreation (3rd ed.). Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins.
  4. Bloor, M., Frankland, J., Thomas, M., & Robson, K. (2001). Focus groups in social research. Introducing qualitative methods. London: Sage Publication. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Brody, E. B., Hatfield, B. D., & Spalding, T. W. (1988). Generalization of self-efficacy to a continuum of stressors upon mastery of a high-risk sport skill. Journal of sport & exercise psychology 10, 32-44. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Bryant, L. L., Laditka, J. N., Laditka, S. B., & Mathews, A. E. (2009). Characteristics of the Healthy brain project sample: Representing diversity among study participants [Abstract]. Gerontologist, 49 (1), 23-29. Retrieved 18. 1. 2010 from EBSCOHOST database on the World Wide Web: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=sih&AN=43179935〈=cs&site=ehost-live Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. Casey, M. M., Eime, R. M., Payne, W. R., & Harvey, J. T. (2009). Using a socioecological approach to examine participation in sport and physical activity among rural adolescent girls [Abstract]. Qualitative Health Research, 19 (7), 881-892. Retrieved 15. 12. 2009 from EBSCOHOST database on the World Wide Web: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a9h&AN=42749701〈=cs&site=ehost-live Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. Krueger, R. A., & Casey, M. A. (2000). Focus groups: practical guide for applied research (2nd ed.). Thousand Oaks: Sage Publication. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Culp, R. H. (1998). Adolescent girls and outdoor recreation: a case study examining constraints and effective programming. Journal of Leisure Research, 30 (3), 356-379. Retrieved 15. 12. 2009 from EBSCOHOST database on the World Wide Web: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a9h&AN=1110060〈=cs&site=ehost-live Přejít k původnímu zdroji...
  10. Dickson, D. (2009). The focus group approach [Abstract]. In Hargie, O. Tourish, D. (Eds.), Auditing organizational communication: A handbook of research, theory and practice, 103-122. New York: Routledge/Taylor & Francis Group. Retrieved 18. 1. 2010 from EBSCOHOST database on the World Wide Web: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=psyh&AN=2008-09942005〈=cs&site=ehost-live
  11. Draper, C. E., Kolbe- Alexander, T. L., & Lambert, E. V. (2009). A retrospective evaluation of a community-based physical activity health promotion program. Journal of Physical Activity and Health 6, 578-588. Retrieved 18. 1. 2010 from EBSCOHOST database on the World Wide Web: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=s3h&AN=44703408〈=cs&site=ehost-live Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. Fern, E. F. (1982). The use of focus groups for idea generation: The effects of group size, acquaintanceship, and moderator on response quantity and quality. Journal of Marketing Research, 19, 1-13. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Fern, E. F. (2001). Advanced focus group research. Thousand Oaks: Sage Publication. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Frey, J., & Fontana, A. (1993). The group interview in social research. In D. Morgan (Ed.). Successful Focus Groups: Advancing the State of the Art (pp. 20-34). Newbury Park: Sage. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Fielding, N., Lee, R. M., & Blank, G. (Ed.). (2008). The SAGE handbook of online research methods. Thousand Oaks: SAGE Publications.
  16. Finke, E. H., McNaughton, D. B., & Drager, K. D. R. (2009). All children can and should have the opportunity to learn: General education teacher's perspectives on including children with autism spectrum disorder who require ACC [Abstract]. Augmentative and Alternative Communication, 25(2), 110-122. Retrieved 15. 12. 2009 from EBSCOHOST database on the World Wide Web: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=psyh&AN=2009-09148005〈=cs&site=ehost-live Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  17. Forrester, M. A. (Ed.). (2010). Doing qualitative research in psychology. A practical guide. Thousand Oaks: Sage Publication.
  18. Goldman, A. E. (1962). The group depth interview. Journal of Marketing, 26, 52-61. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Henderson, K. A. (2004). Got research in experiential education? Theory and evidence. Journal of Experiential Education, 26(3), 184-189. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál.
  21. Hess, J. M. (1968). Group interviewing. In R. L. King (Ed.), ACR Conference Proceedings (pp. 187-193). IL: American Marketing Association.
  22. Hewstone, M., & Stroebe, W. (2006). Sociální psychologie. Moderní učebnice sociální psychologie. Praha: Portál.
  23. Hodaň, B., & Dohnal, T. (2005). Rekreologie. Olomouc: Hanex.
  24. Inglis, S. (1992). Focus groups as a useful qualitative methodology in sport management. Journal of Sport Management, 6, 173-178. Retrieved 15. 12. 2009 from EBSCOHOST database on the World Wide Web: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=s3h&AN=SPH305727〈=cs&site=ehost-live Přejít k původnímu zdroji...
  25. Kirchberger, I., Coenen, M., Hierl, F., Dieterle, C., Seissler, J., Stucki, G., & Cieza, A. (2009). Validation of the international classification of functioning, disability and health (ICF) core set for diabetes mellitus from the patient perspective using focus groups [Abstract]. Diabetic Medicine, 26 (7), 700-707. Retrieved 18. 1. 2010 from EBSCOHOST database on the World Wide Web: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a9h&AN=42747896〈=cs&site=ehost-live Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  26. Kontos, P. C., & Naglie, G. (2009). Tacit knowledge of caring and embodied selfhood (abstract). Sociology of Health & Illness, 31 (5), 688-704. Retrieved 19. 1. 2010 from EBSCOHOST database on the World Wide Web: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=sih&AN=43459962〈=cs&site=ehost-live
  27. Kotler, F., & Keller, K. L. (2007). Marketing management (12th ed.). Praha: Grada Publishing.
  28. Kotler, F., Wong, V., Saunders, J., & Amstrong, G. (2007). Moderní marketing (4th ed.). Praha: Grada Publishing.
  29. Kozel, R. at al. (2006). Moderní marketingový výzkum. Praha: Grada Publishing.
  30. Kreuger, R. A., & Casey, M. A. (2009). Focus groups: a practical guide for applied research (4th ed.). Thousand Oaks: SAGE Publications.
  31. Křivohlavý, J., Schwarzer, R., & Jerusalem, M. (1993). Czech Adaptation of the General SelfEfficacy Scale. Berlin: Freie Universität. Přejít k původnímu zdroji...
  32. Limhart, J., Vodáková, A., & Petrusek, M. (1996). Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum.
  33. Mann, C., & Stewart, F. (2000). Internet Communication and Qualitative Research. Thousand Oaks: SAGE Publications. Přejít k původnímu zdroji...
  34. Merton, R. K., Fiske, M., & Kendall, P. L. (1990). The focussed interview (2nd ed.). New York: Free Press.
  35. Millay, T., Satyanarayana, V., O'Leary, C., Crecelius, R., & Cottler, L. (2009). Risky Business: Focus-group analysis of sexual behaviors, drug use and victimization among incarcerated women in St. Louis [abstract]. Journal of Urban Health, 86 (5), 810-817. Retrieved 19. 1. 2010 from EBSCOHOST database on the World Wide Web: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a9h&AN=43811445〈=cs&site=ehost-live Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  36. Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing.
  37. Morgan, D. L. (1997). The focus groups as qualitative research (2nd ed.). Thousand Oaks: Sage Publications. Přejít k původnímu zdroji...
  38. Morgan, D. L. (2001). Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert.
  39. Morgan, D. L., & Spanish, M. T. (1984). Focus groups: A new tool for qualitative research. Qualitative Sociology, 3, 253-270. Přejít k původnímu zdroji...
  40. O'Connor, H., & Madge, C. (2003). Focus groups in cyberspace: Using the internet for qualitative research [Abstract]. Qualitative Market Research: An International Journal, 6, 133- 143. Retrieved 15. 12. 2009 from EBSCOHOST database on the World Wide Web: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=bth&AN=10083657〈=cs&site=ehost-live
  41. Patten, Ch. A., Enoch, C., Renner, C. C., Offord, K. P., Nevak, C., Kelley, S. F., Thomas, J., Decker, P. A., Hurt, R. D., Lanier, A., & Kaur, J. S. (2009). Focus groups of Alaska native adolescent tobacco users: Preferences for tobacco cessation interventions and barriers to participation. Health Education & Behavior, 36(4), 711-723. Retrieved 18. 1. 2010 from EBSCOHOST database on the World Wide Web: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=psyh&AN=2009-11883006〈=cs&site=ehost-live Přejít k původnímu zdroji...
  42. Prus, R. (1996). Symbolic interaction and etnographic research. Intersubjectivity and the study of human lived experience. New York: State University of New York Press.
  43. Puchta, C., & Potter, J. (2004). Focus group practice. London: Sage Publications. Přejít k původnímu zdroji...
  44. Riddick, C. C., & Russell, R. V. (2008). Research in recreation, park, sports and tourism (2nd ed.). US: Sports Publishing International.
  45. Schneider, S. J., Kerwin J., Frechtling, J., & Vivari, B. A. (2002). Characteristics of the discussion in online and face-to-face focus groups. Social Science Computer Review, 20, 31- 42. Retrieved 15. 12. 2009 from EBSCOHOST database on the World Wide Web: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=psyh&AN=2002-10524-004〈=cs&site=ehost-live Přejít k původnímu zdroji...
  46. Strauss, A., & Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert.
  47. Stewart, D. W., Shamdasani, P. N., & Rook, D. W. (2007). Focus groups: Theory and practice (2nd ed.). Thousand Oaks : Sage Publications. Přejít k původnímu zdroji...
  48. Šebek, L., & Klímek, O. (2009). Perception of risk by the participants of experiential learning courses. In Skender, N. (Ed.), First International Symposium of Sport and Recreation Health, 118-123. Bihać.
  49. Thurgate, C., & MacGregor, J. (2009). Students' perceptions of undertaking workplace tasks within a foundation degree - health and social care [Abstract]. Assessment & Evaluation in Higher Education, 34 (2), 149-157. Retrieved 19. 1. 2010 from EBSCOHOST database on the World Wide Web: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a9h&AN=37140058〈=cs&site=ehost-live
  50. Vaughn, S., Schumm, J. S., & Sinagub, J. (1996). Focus group interviews in education and psychology. Thousand Oaks: Sage Publication. Přejít k původnímu zdroji...
  51. Vendelová, N. S. (2007). Porovnanie dvoch výskumnych metod pri kvalitativnom pristupe ku skúmaniu kvality života. In H. Gajdošíková (Ed.), Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku V. Vybrané aspekty teorie a praxe (pp. 78-83). Praha: Univerzita Karlova.
  52. Veisová, E. (2009). Možnosti a důsledky kombinace metod v sociologickém výzkumu se zřetelem na metody focus groups a internetového výzkumu. Disertační práce, Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Praha.
  53. Williams, A., & Katz, L. (2001). The Use of Focus Group Methodology in Education: Some Theoretical and Practical Considerations. International Electronic journal for Leadership in Learning 5 (3). Retrieved 18. 1. 2010 from the World Wide Web: http://www.ucalgary.ca/iejll/williams_katz#Berg,%20B.%20%281995%29
  54. Wilson, V. (1997). Focus groups: A useful qualitative method for educational research? (Abstract). British Educational Research Journal, 23 (2), 209-225. Retrieved 15. 12. 2009 from EBSCOHOST database on the World Wide Web: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a9h&AN=9705154451〈=cs&site=ehost-live Přejít k původnímu zdroji...
  55. Zappe, P., & Okrouhlý, J. (2007). Chosen problems in experiential education research. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis.Gymnica, 37 (4), 61-65.
  56. http://ezdroje.upol.cz/ezdroje/
  57. http://search.ebscohost.com/

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.