Tělesná kultura 2011, 34(2):45-63 | DOI: 10.5507/tk.2011.012

Absolventi aplikované tělesné výchovy na fakultě tělesné kultury univerzity palackého v Olomouci

Jan Bělka, Hana Válková
Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého, Olomouc, Česká republika

Studijní obor Aplikovaná tělesná výchova (ATV) má v České republice již několikaletou tradici. Z legislativně vymezeného zaměření oboru v praxi je zcela zřejmé jeho profesní uplatnění. Veřejnost však není zcela přesně informována o možnosti jeho využití. Aplikovaná tělesná výchova je akreditována jako bakalářský a magisterský studijní program s prezenční a kombinovanou formou studia. Hlavním cílem této studie bylo provést analýzu profesního uplatnění absolventů Aplikované tělesné výchovy v praxi. Studie byla dílčí součástí projektu GAČR 406/05/2670 ("Uplatnění absolventů programu "Tělesná výchova a sport" na trhu práce v České republice" (Jansa et al., 2005)). Navazuje na výzkumy z roku 1995 (Válková) a 1999 (Jansa, Kocourek), které řešili uplatnění absolventů pedagogických a tělovýchovných fakult a ve kterých byl použit standardizovaný dotazník.

Klíčová slova: absolventi, trh práce, Aplikovaná tělesná výchova, dotazování

The graduates of adapted physical education of the faculty of physical cultur in the Palacký university Olomouc

The study programme "Adapted physical activities" (ATV) has had a long tradition in the Czech Republic. Based on its specific legislative practice, the professional assert is highly obvious. Nevertheless, the public is not so widely informed about the programmeʼs possibility. The "Adapted physical activity" programme is accredited as a bachelor and master study, both in the present and distant form of study. The major goal of this study was to analyze the professional succes of graduates of Adapted physical activities in their profession. The study was a part of GAČR project nr. 406/05/2670 ("Success of graduates from the chosen faculties in the study programme "Physical education and sport" on the job market in the Czech Republic" (Jansa et al., 2005)). The study continues researches done in 1995 (Válková) and 1999 (Jansa & Kocourek) which dealt with success of graduates from pedagogical faculties and faculties of physical education. For the former studies a standardized questionnaire was used.

Keywords: graduates, Adapted Physical Activities, questionnaire, job market

Vloženo: únor 2011; Zveřejněno online: prosinec 2011; Zveřejněno: březen 2011  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Bělka, J., & Válková, H. (2011). Absolventi aplikované tělesné výchovy na fakultě tělesné kultury univerzity palackého v Olomouci. Tělesná kultura34(2), 45-63. doi: 10.5507/tk.2011.012
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bailod, J. (1994). Berufliche Entwicklung und Arbeitssituation von Turn- und SportlehrerInnen. Bern: Institut für Psychologie.
  2. Barák, V. (1988). Hodnocení absolventů učitelského studia po roční praxi. Olomouc: Univerzita Palackého.
  3. Bělka, J. (2001). Uplatnění absolventů ATV v praxi. Diplomová práce, Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultura, Olomouc.
  4. Bělka, J. (2008). Reflexion of graduates of FPC PU in Olomouc (1998-2005) on their study. In Supplement of the Conference Movement & Health (pp. 86-94). Olomouc: Univerzita Palackého.
  5. Čermáková, M. (1991). Uplatnění absolventů vysokých škol 1990 na trhu práce [Výzkumná zpráva No. MŠMT RS90]. Praha: Univerzita Karlova.
  6. Český statistický úřad. (2005). Trh práce v České republice 1993-2004. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  7. Český statistický úřad. (2006). Statistická ročenka České republiky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  8. Dlouhá, D. (1998). Psychologie práce. Brno: Mendlova zemědělská a lesnická Univerzita.
  9. Hartmann-Tews, I., & Mrazek, J. (1994). Berufsfeld Sport im Wandel. Köln: Verlag Sport und Buch Strauß.
  10. Hartmann-Tews, I., & Mrazek, J. (2002). Der berufliche Werdegang von DiplomSportlehrerinnen und Diplom-Sportlehrern. Köln: Verlag Sport und Buch Strauß.
  11. Havlík, R. (1983). Sociologický průzkum uplatnění absolventů vysokých škol v praxi. Praha: ÚŠI MŠ ČR.
  12. Havlík, R. (1985). Uplatnění absolventů vysokých škol univerzitních směrů. Praha: Rektorát.
  13. Havlík, R. (1997). Uplatnění mladých absolventů PdF UK v praxi. Pedagogika, 47, 122-137.
  14. Hodaň, B. (1978). Možnost poznatelnosti osobnosti učitele tělesné výchovy. In B. Hodaň (Ed.), O osobnosti učitele tělesné výchovy (pp. 15-26). Olomouc: Univerzita Palackého.
  15. Janák, V. (1993). Požadavky na profil vysokoškolských odborníků v oblasti TVS podmínkách tržního hospodářství [Výzkumná zpráva No. MŠMT RS92093]. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu.
  16. Jansa, P., & Kocourek, J. (1998). Uplatnění absolventů pedagogických a tělovýchovných fakult ČR v učitelství a jiných zaměstnáních [Výzkumná zpráva No. MŠMT RS99143]. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu.
  17. Jansa, P., & Kocourek, J. (1999). Uplatnění absolventů pedagogických a tělovýchovných fakult v ČR. Česká kinantropologie, 3(2), 29-44.
  18. Kelly, L., & Gansneder, B. (1998). Preparation and job demographics of adapted physical educators in the United States. New York: Champaign. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Kocourek, J. (1997). Zájem středoškoláků o jednooborové a dvouoborové (učitelské) studium tělesné výchovy a sportu na FTVS UK v Praze 1992-1996. In Sborník "Tělesná výchova a sport na přelomu století" (pp. 9-12). Praha: UK FTVS.
  20. Kohoutek, R. (2000). Psychologie práce a řízení. Brno: CERM.
  21. Kolibová, H., & Kubicová, A. (2005). Trh práce a politika zaměstnanosti. Karviná: Slezská univerzita v Opavě.
  22. Kozel, R. (2002). Uplatnění absolventů VŠB - TU Ostrava na trhu práce. Disertační práce, Technická univerzita, Vysoká škola Báňská, Ostrava.
  23. Lazuech, G. (1999). La difficile reconversion du metier: les professeurs d'EPS dans les grandes ecoles face au modele du manager. Grenoble: Grenoble.
  24. Nakonečný, M. (1992). Motivace pracovního jednání a její řízení. Praha: Management Press.
  25. Provazník, V., & Komárková, R. (2004). Motivace pracovního jednání. Praha: Oeconomica.
  26. Průcha, J. (1999). Vzdělávání a školství ve světě: základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál.
  27. Rubáš, K. (1998). Sledování absolventů studia oborové tělesné výchovy. In Tělesná výchova VI. Sborník katedry tělesné výchovy (pp. 26-34). Plzeň: Západočeská univerzita.
  28. Růžička, J., & Drászká, E. (1992). Motivace pracovního jednání. Praha: Vysoká škola ekonomická.
  29. Růžička, J., & Mayerová, M. (2000). Moderní personální management. Praha: Nakladatelství H & H.
  30. Ryška, R., & Horáčková, D. (1999). Uplatnění absolventů škol na trhu práce 1998. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR.
  31. SPSS Inc. (2002). Software SPSS 11.0 [Computer software]. Chicago: SPSS Inc.
  32. Surgucev, V. A. (2002). Issledovanie sprosa na vypusnikov fizkulturnych vuzov i ich orientacija v sfere truda. Teorija i praktika fiziceskoj kul'tury, 12, 39-42.
  33. Šimonek, J. (2002). Uplatnení absolventoch telesnej výchovy v praxi. Telesná Výchova a Šport, 12(4), 10-44.
  34. Thiel, A., & Cachay, K. (1999). Der "organisierte Sport" - ein Berufsfeld fuer Sportpaedagoginnen und Sportpaedagogen? Hohengehren: Schneider.
  35. Thiel, A., & Cachay, K. (2004). Vom Sportstudium zum Beruf eine Absolventenstudie zum Bielefelder Diplomstudiengang "Prävention/Rehabilitation". Hohengehren: Schneider.
  36. Tillinger, P. (2003). Uplatnění absolventů UK FTVS na trhu práce [Výzkumná zpráva No. Fond rozvoje VŠ 02]. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu.
  37. Ústavu pro informace ve vzdělání. (2005). Statistická ročenka. Praha: Tauris.
  38. Ústavu pro informace ve vzdělání. (2006). Nezaměstnaní absolventi škol. Retrieved 3. 5. 2007 from the World Wide Web: http://www.uiv.cz/clanek/110/1183
  39. Válková, H. (1997). Přehled vzdělávání APA ve světě a v ČR. Olomouc: Univerzita Palackého.
  40. Válková, H. (2000). Sociální role učitele tělesné výchovy a její profesní dimenze. Olomouc: Univerzita Palackého.
  41. Válková, H., & Bartošová, L. (1989). Tělesná výchova v názorech absolventů oboru speciální pedagogika. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis Paedagogica Specialis, 6, 183- 190. Olomouc: Univerzita Palackého.
  42. Válková, H., & Bělka, J. (2010). Adapted Physical Activity (APA) Master's graduates and the job market in the Czech Republic. In EUCAPA - http://eucapa2010.org (p. 139). Jyväskylä: Finnish Society of Sport Science and University of Jyväskylä
  43. Válková, H., & Nováčková, M. (1998). Analýza uplatnění absolventů FTK UP v praxi. In M. Pourová et al. (Eds.), Rozvoj profesního poradenství na českých univerzitách: Sborník projektu TEMPUS-PHARE No CME-02121-96 (pp. 64-72). Praha: Česká zemědělská univerzita.
  44. Válková, H., Tomajko, D., & Hercig, S. (1995). Učitel tělesné výchovy v kontextu současného školství [Výzkumná zpráva No. MŠMT RS95RC237]. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury.
  45. Vandrolová, D., & Ludva, P. (2000). Působení absolventů PdF OU oboru tělesná výchova v praxi v letech 1990-1997. In Sborník příspěvků seminářů Pedagogické kinantropologie (pp. 46-57). Ostrava: Ostravská univerzita.
  46. Zimová, L. (1997). Uplatňování absolventů PF UJEP v praxi. Pedagog, XLVII, 3, 269-176.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.