Tělesná kultura 2013, 36(1):67-92 | DOI: 10.5507/tk.2013.004

Základní ekonomické charakteristiky sportovních klubů v ČR

Marek Pavlík
Ekonomicko-správní fakulta, Masarykova Univerzita, Brno, Česká republika

VÝCHODISKA: Ekonomická situace a obecně charakteristika sportovních klubů je poměrně málo zmapovanou oblastí v ČR. Současně je sport oblastí kam směřujeme pozornost i finance státu v nemalé výši. Jaká je tedy situace českých sportovních klubů a co o nich víme? CÍLE: Cílem výzkumu bylo zmapovat prostředí, ve kterém se pohybují sportovní kluby v České republice a na vybraném vzorku identifikovat jejich hlavní ekonomické charakteristiky.

METODIKA: Příspěvek prezentuje dílčí výsledky dotazníkového šetření mezi sportovními kluby v ČR, které bylo provedeno v roce 2011, přičemž do výsledků bylo zahrnuto 430 odpovědí z celkového počtu 1567 oslovených sportovních klubů.

VÝSLEDKY: Zjistili jsme, že hospodářská situace klubů je poměrně špatná, přesto nelze jednoznačně prokázat, že na vině je nedostatečná podpora ze strany obcí - potažmo veřejných zdrojů. V problematice dotací a kvalitě vztahů mezi kluby a obcemi se ukázala jako významná proměnná velikost obce.

ZÁVĚRY: Jako zásadní pro další výzkum se potom jeví analýza dopadů krácení dotací oproti žádaným částkám. Co se v krátkém období jeví jako dobré (více žadatelů je uspokojeno), dlouhodobě patrně povede k "inflaci" žádaných částek, neboť subjekty zahrnou očekávané krácení dotace do své žádosti. Z dlouhodobého hlediska tak bude vznikat tlak na zdroje a to i v situaci, kdy obce uplatňují princip doplňkovosti dotace k dalším zdrojům.

Klíčová slova: sportovní klub, hospodaření, neziskový sektor, ekonomika, dotace

Economic characteristic of sport clubs in the Czech republic

BACKGROUND: The economic situation and other characteristic of sport clubs are quite unrevealed in the Czech Republic. The sport is traditionally one of activities supported by the public sector; however we know surprisingly little about sport clubs as recipients of this support. We emphasize the municipality level because public authorities are the most typical partners for sport clubs.

AIMS: The aim of this research was to reveal the economic situation of sport clubs and gather data about their cooperation with municipalities.

METHODOLOGY: We present results of a questionnaire which was completed during spring 2011. We address 1,567 sport clubs and received 430 question-form filled.

RESULTS: We found that the economic situation of sport clubs is quite poor, but it cannot be proved as a result of insufficient support from public resources. As the key variable for the quality of relationship between sport clubs and municipalities as well as the grants strategy were proved by the number of inhabitants. We set a necessity of future research especially at the field of analysis of impact grants policy.

CONCLUSION: We proved that most municipalities prefer an allocation of a lower sum of funds than it was asked. Short term impacts can be positive - more applicants are satisfied but there is a risk of "inflation" of a grant request in the long term view. Applicants will anticipate the cut, and they will ask for more money. It could cause the pressure on public budgets and the illusion of the lack of funds.

Keywords: Sport club, economy, grants, economics, non-profit, municipality

Vloženo: říjen 2012; Zveřejněno online: prosinec 2013; Zveřejněno: leden 2013  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Pavlík, M. (2013). Základní ekonomické charakteristiky sportovních klubů v ČR. Tělesná kultura36(1), 67-92. doi: 10.5507/tk.2013.004
Stáhnout citaci

Reference

  1. Český statistický úřad. (2011). Statistická ročenka 2011. Retrived 9. 9. 2012 from the World Wide Web: www.czso.cz/csu/2011edicniplan.nsf/t/33003256BE/$File/0001112629.xls
  2. Hobza, V., & Skoumal, J. (2010). Hodnocení účinnosti grantové politiky ve sportu prostřednictvím zásad programového financování. Tělesná kultura, 33(2), 107-122. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Hobza, V., & Rektořík, J. (2006). Základy ekonomie sportu. Praha: Ekopress.
  4. Hodaň, B., & Hobza, V. (2010) Financování tělesné kultury jako složky občanské společnosti (1. vyd.). Olomouc: Univerzita Palackého.
  5. Novotný, J. (2000). Ekonomika sportu (1. vyd.). Praha: ISV.
  6. Novotný, J. (2005). Ekonomika sportu: vybrané kapitoly (1. vyd.). Praha: Oeconomica.
  7. Novotný, J. (2011). Sport v ekonomice (1. vyd.). Praha: Wolters Kluwer.
  8. Pavlík, M. (2012). Transparency of allocation of Public Grants for Czech sport organizations. In D. Špalková & L. Furová (Eds.), Proceedings of the 16th international conference - Modern and current trends in the public sector research (pp. 252-260). Brno: Masarykova univerzita.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.