Tělesná kultura 2014, 37(1):23-35 | DOI: 10.5507/tk.2014.002

Možnosti zážitkové pedagogiky v primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže

Darina Caloňová
Fakulta veřejných politik, Slezská univerzita, Opava, Česká republika

VÝCHODISKA: Primární prevence rizikového chování dětí a mládeže je aktuálním tématem současné doby, které je věnována pozornost zejména z hlediska její realizace a efektivity. I přes mnohé uváděné typy primárně preventivních programů je pro každého z nich základem zdravý způsob života. Ten je zahrnut v aktivním trávení volného času, což se stává jedním z hlavních cílů zážitkové pedagogiky.

CÍL: Autor příspěvku si klade za cíl nastínit vliv zážitkové pedagogiky na předcházení vzniku rizikového chování dětí a mládeže.

METODIKA: V příspěvku je využita k dosažení stanoveného cíle komparace zahraničních výzkumů, které se dotýkají problematiky zážitkové pedagogiky jako formy primární prevence rizikového chování dětí a mládeže.

VÝSLEDKY: V příspěvku je prokázán vliv zážitkové pedagogiky na pozitivní rozvoj osobnosti dětí a mládeže, čímž dochází ke snížení jejich rizikového chování a tím k naplnění preventivních snah.

ZÁVĚRY: Vybrané výsledky zahraničních studií v oblasti zážitkové pedagogiky poukazují na význam aktivního trávení volného času a jejího pozitivního působení na osobnost jedince.

Klíčová slova: děti, primární prevence, rizikové chování, studie, zážitková pedagogika

Options of experiential education in the prevention of risky behavior of children and youth

BACKGROUND: The prevention of risky behavior among children and youth is an important topic that is given particular attention in terms of its implementation and effectiveness. Despite many reported types of primary prevention programs, the foundation of prevention remains a healthy way of life. This healthy way of life is included in an active leisure time, which is becoming one of the main goals of experiential education.

AIM: The aim of this paper is to outline the impact of experiential education on the prevention of risky behavior in children and youth.

METHODS: The paper examined various foreign studies which involved the issues of experiential education as a form of primary prevention of risky behavior among youth.

RESULTS: The paper demonstrated the influence of experiential education on the positive development of children and youth, thereby reducing their risk behavior and thus to fulfill prevention efforts.

CONCLUSIONS: Selected results of foreign studies in the field of experiential education highlight the importance of leisure time and its positive effect on the personality of the individual.

Keywords: children, primary prevention, risk behavior, study, experiential education

Vloženo: září 2013; Zveřejněno online: září 2014; Zveřejněno: leden 2014  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Caloňová, D. (2014). Možnosti zážitkové pedagogiky v primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže. Tělesná kultura37(1), 23-35. doi: 10.5507/tk.2014.002
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bendit, R., Colberg-Schrader, H., & Sardei, S. (1990). Achter Jugendbericht. Bericht über Bestrebungen und Leistungen der Jugendhilfe. Drucksache, 11, 6576.
  2. Bill, J. (2013). Prävention durch Erlebnispädagogik. Viktoriaschule Darmstadt. Retrieved from http://www.viktoriaschuledarmstadt.de/index.php?option=com_content&task=view&id=252&Itemid=27.
  3. Bocan, M., Hošková, I., & Machalík, T. (Eds.). (2012). Děti v ringu dnešního světa. Praha: NIDM.
  4. Csikszentmihalyi, M. (1996). O štěstí a smyslu života: můžeme ovládat své prožitky a ovlivňovat jejich kvalitu? Praha: Lidové noviny.
  5. Forsyth, P. (2009). Jak motivovat svůj tým. Praha: Grada.
  6. Galuske, M. (2009). Methoden der Sozialen Arbeit. Weinheim/München: Juventa.
  7. Gilles, C. (2005). Abenteuer und Erlebnis. In U. Deinet & B. Sturzenhecker (Eds.), Handbuch offene Kinder- und Jugendarbeit (pp. 281-286). Wiesbaden: VS Verlag.
  8. Gröss, E. M. (2012). Die persönlichkeitsbildende Wirkung der Erlebnispädagogik und ihre Realisierung im System Schule: Eine theoretische und empirische Untersuchung. Hamburg: Diplomica Verlag.
  9. Jirásek, I. (2004). Vymezení pojmu zážitková pedagogika. Gymnasion, 1(1), 6-15.
  10. Kirchhefer, R. (2005). Psychiatrie und Neurologie. Prüfungswissen für Pflegeberufe. München: Urban & Fischer.
  11. Kümmel, U., Hampel, P., & Meier, M. (2008). Einfluss einer erlebnispädagogischen Maßnahme auf die Selbstwirksamkeit, die Stressverarbeitung und den Erholungs-Beanspruchungs-Zustand bei Jugendlichen. Zeitschrift für Pädagogik, 54(4), 555-571.
  12. Lazarová, B., & Knotová, D. (2008). O čem, jak a s kým v osobnostním rozvoji. In J. Kolář & B. Lazarová (Eds.), K sobě, k druhým, k profesi: teorie, programy a metody osobnostního a sociálního rozvoje pedagogických pracovníků (pp. 38-44). Brno: Masarykova univerzita.
  13. Liane, A. (2010). Erlebnispädagogik präventiv?! Träum weiter…! Retrieved from http://www.lis.bremen.de/sixcms/media.php/13/Erlebnisp%E4dagogik%20pr%E4ventiv.24399.pdf.
  14. Lindner, M. (2012). Professionalisierung abenteuer und erlebnispädagogischer Praxis. Sozial Extra, 36 (5-6), 50-52. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Mikoška, J. (2006). Outdoorové sporty. Brno: Computer Press.
  16. Miovský, M., Skácelová, L., & Zapletalová, J. (Eds.). (2010). Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: SCAN.
  17. Moch, M. (2002). Entwicklung von Gruppenstruktur, Zusammenhalt und Selbstvertrauen im Verlauf erlebnispädagogischer Segelmaßnahmen. Gruppendynamik und Organisationsberatung, 33(1), 83-96. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Mühlpachr, P. (2008). Sociopatologie. Brno: Masarykova universita.
  19. Müller, M. (2012). Welchen Weg will ich gehen? Sozial Extra, 36(5-6), 46-49. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Nevoralová, M. (2011). Co je prevence? Retrieved from http://www.adiktologie.cz/ cz/ articles/detail/377/3071/Co-je-prevence.
  21. Pelánek, R. (2003). Rukověť instruktora. Retrieved from http://www.slunovrat.info/files/ organizat ori/rukovet/rukovet_instruktora.pdf.
  22. Pelánek, R. (2008). Příručka instruktora zážitkových akcí. Praha: Portál.
  23. Profesní sdružení pro zážitkovou pedagogiku. (2009). Slovníček pojmů. Retrieved from http://www.pszv.cz/cs/default.aspx.
  24. Raithel, J., Dollinger, B., & Hörmann, G. (2005). Einführung Pädagogik. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Sak, P., & Saková, K. (2007). Koncepce státní politiky pro oblast dětí a mládeže od roku 2007. Česká republika: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
  26. Schüler, E., & Lang, T. (2007). Erlebnispädagogik und Suchtprävention in der Jugendarbeit. Retrieved from http://www.bueroimpuls.de/uploads/media/Handout.pdf.
  27. Smékal, V. (2005). O lidské povaze. Brno: Cesta.
  28. Stüwe, G. (2007). Erlebnispädagogik als Handlungsmethode der sozialen Arbeit. In K. Prenner & K. Leven (Eds.), Bewegung und Handlungsorientiertes Lernen an Fachbereichen der Sozialen Arbeit (pp. 168-176). Retrieved from https://elearning.fh-frankfurt.de/pluginfile.php/43560/mod_resource/content/0/Artikel_Braunschweig_Weiterbildungsstudiengang_Erlebnispaed.pdf.
  29. Sýkora, J. (2006). Zážitkové kurzy jako nástroj pedagoga volného času. Hradec Králové: Gaudeamus.
  30. Vážanský, M. (1992). Volný čas a pedagogika zážitku. Brno: Masarykova univerzita.
  31. Žáková, M. (2009). Primární prevence - charakteristika. Praha: Národní informační centrum pro mládež.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.