Tělesná kultura 2015, 38(2):65-79 | DOI: 10.5507/tk.2015.010
Vyučování tělesné výchovy pohledem psychomotoriky a podpory zdraví
- Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, Praha, Česká republika
VÝCHODISKA: Vyučování tělesné výchovy by mělo refl ektovat proměny ve vzdělávání i změny v pojetí tělesné výchovy jako součásti výchovy ke zdraví v širším smyslu, tedy zdraví tělesnému, psychickému i sociálnímu. Vedle prokazatelných pozitivních benefi tů pohybových aktivit na zdraví se prokázání vlivu právě tělesné výchovy na další způsob života považuje za obtížný. Výsledky studií svědčí o selhávání vzdělávání v tělesné výchově v praktickém i informačním procesu. Za pozitivní koreláty vlivu tělesné výchovy na životní styl se považují vnímaná pohybová kompetence, zábavnost, vlastní aktivita a sledování individuálních pokroků (Dobrý, 2007).
CÍL: Cílem studie je poukázat na možnosti využití psychomotoriky pro pozitivní změny ve vyučování tělesné výchovy.
METODIKA: Zdrojem pro článek je rešerše literatury, osobní zahraniční zkušenosti a praxe.
PŘEHLED: Pohybové činnosti a hry v pedagogickém konceptu psychomotoriky se kromě rozvoje pohybu zaměřují na rozvíjení psychických procesů a sociálních vztahů, podporují osobní poznání a rozvoj, vlastní aktivitu a kreativitu, jsou zábavné a vedou k osvojování klíčových kompetencí. Toto působení je třeba podpořit didaktickými přístupy z oblasti psychomotoriky, což může napomáhat požadavkům na změny v řízení tělesné výchovy.
ZÁVĚRY: Psychomotorické činnosti mohou napomoci modernímu pojetí tělesné výchovy, pokud budou ve vzdělávání učitelů zahrnuty kromě praktických činností i teoretické a didaktické poznatky, zvyšující možnost racionálního a záměrného využití těchto aktivit.
Klíčová slova: klíčové kompetence, psychomotorika, reálné prožitky, osobní, materiální a sociální kompetence, kreativita, zábava, vzdělávání učitelů
Teaching physical education by the perspective of psychomotor development and health promotion
BACKGROUND: Teaching physical education should refl ect changes in education and changes in the concept of physical education as a part of health education in the broad sense, it means physical, mental and social health. In addition to provable positive benefi ts of physical activity on health, it is generally considered diffi cult to demonstrate the infl uence of physical education on diff erent ways of life. Results of studies indicate failure of education in physical education in practical and information process. Perceived physical competence, fun, the activity and monitoring individual progress are considered as positive correlates of the infl uence of physical education on lifestyle (Dobrý, 2007).
OBJECTIVE: The aims of this paper is to point out that psychomotor activities could bring positive changes in teaching physical education.
METHODS: This paper examined various studies, personal experiencies from abroad and practice.
RESULTS: Physical activities and games in pedagogical concept of ps. development are intentionally aimed at the physical and motoric development in connection with mental processes and social relations, promote personal knowledge and personal development, self-activity and creativity, are fun and lead to the acquisition of key competencies. Using psychomotor teaching methods could support this impact of psychomotor activities and help to make positive changes in physical education.
CONCLUSIONS: Psychomotor activities can help the modern concept of physical education if in addition to practical activities there is also included theoretical and didactic knowledge that increase the possibility of rational and intentional use of these activities.
Keywords: key competencies, psychomotricity, real experiences, personal, material and social competencies, creativity, fun, teacher’ s education
Zveřejněno: červenec 2015 Zobrazit citaci
Reference
- Adamírová, J. (2003). Hravá a zábavná výchova pohybem. Praha: Unie zdravotní tělesné výchovy ČASPV.
- Anderson, P., & Butcher, K. F. (2007). Childhood obesity: Trends and potential causes. The Future of Children, 16, 19-45.
Přejít k původnímu zdroji...
- Biddle, S. J. H., Gorely, T., & Stensel, D. J. (2004). Health-enhancing physical activity and sedentary behaviour in children and adolescent. Journal of Sport Sciences, 22, 679-701.
Přejít k původnímu zdroji...
- Blahutková, M. (2007). Psychomotorika. Brno: Masarykova univerzita.
- Boreham, C., & Riddoch, C. (2001). The physical activity, fitness and health of children. Journal of Sports Sciences, 19, 915-929.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Bunc, V. (2008). Nadváha a obezita dětí - životní styl jako příčina a důsledek. Česká kinantropologie, 12(3), 61-69.
- Bunc, V. (2010a). Aktivní životní styl jako prostředek ovlivnění nadváhy a obezity dětí - chlapců. Česká kinantropologie, 14(3), 11-19.
- Bunc, V. (2010b). Obezita a nadváha u dětí - důsledek jejich neadekvátního pohybového režimu. In V. Mužík & P. Vlček (Eds.), Škola, pohyb a zdraví pro 21. století. (pp. 35-44). Brno: Masarykova univerzita.
- Danzer, G. (2001). Psychosomatika. Praha: Portál.
- Dobrý, L. (1996). Jak zacházet s učivem aneb o didaktických metodách. Tělesná Výchova a Sport Mládeže, 62(2), 2-6.
- Dobrý, L. (2007). Implementace výzkumných nálezů a doporučení do školní praxe. In V. Mužík & V. Süss (Eds.), Tělesná výchova a zdraví pro 21. století (pp. 24-28). Brno: Masarykova univerzita.
- Dvořáková, H. (1997). Projekt zdravotně orientované tělesné výchovy na mateřské ško- le - první stupeň systému školní tělesné výchovy. In P. Tilinger & T. Perič (Eds.), Tělesná výchova a sport na přelomu století (pp. 54-56). Praha: Fakulta tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy.
- Dvořáková, H., & Michalová, Z. (2004). Využití psychomotoriky ve škole. Praha: Univerzita Karlova.
- Dvořáková, H. (2006a). Cvičební jednotka psychomotoriky. Pohyb je život, 10(3), 16-19.
- Dvořáková, H. (2006b). Přínosy psychomotorických činností ke kultivaci pohybu, psychi- ky a sociálních vztahů dětí. Tělesná Výchova a Sport Mládeže, 72(2), 2-9.
- Dvořáková, H., & Baboučková, V. (2014). Růst a motorická výkonnost předškolních dětí v roce 2010 a v generačním posunu. Praha: Univerzita Karlova.
- Fischer, K. (2004). Einführung in die Psychomotorik. München: Ernst Reinhardt, GmbH Co KG.
- Hadeyer, C. (2006). Die Schule als Ort für Gesundheitserziehung und Gesundheitsförde- rung. In V. Mužík, T. Janík, & R. Wagner (Eds.), Neue Herausförderungen im Gesund- heitsbereich an der Schule. Was kann der Sportunterrich dazu beitragen? (pp. 114-135). Telč, Brno: Masarykova univerzita.
- Hátlová, B., Adámková Ségard, M., Wedlichová, I., Louková, T., & Bašný, Z. (2014). Historická a teoretická východiska psychomotorické terapie. Československá psycho- logie, 58, 82-93.
- Hendl, J., Dobrý, L. a kol. (2011). Zdravotní benefity pohybových aktivit: monitorování, intervence, evaluace. Praha: Karolinum.
- Irmischer, T. (1987). Grundzüge der Motopädagogik-Lehrbrief der Aktionskreis Motopäda- gogik. Lemgo: Eigenverlag.
- Kiphard, E. (1983). Mototherapie I. Dortmund: Modernes Lernen.
- Klein, J., Knab, E., & Fischer, K. (2005). Forschungsbericht zur Evolution Psychomoto- rischer Effekte. SPES - Erste Ergebnisse. Motorik, 28, 64-66.
- Kopřivová, J. (2014). Role pedagoga v prevenci civilizačních onemocnění. Medicina Spor- tiva Bohemica et Slovaca, 23(3), 149-152.
- Koutský, J. et al. (1999). České vzdělání a Evropa. Strategie rozvoje lidských zdrojů v České republice při vstupu do Evropské unie. Výstup projektu PHARE. Praha: ÚIV.
- Máček, M., & Máčková, J. (2013). Pohybová aktivita a dětská obezita. Medicina Sportiva Bohemica et Slovaca, 22(2), 96-102.
- Malenická, E. (2003). Vzdělávání v oblasti aerobního zatěžování v rámci tělesné výchovy na 1. stupni základní školy (Diplomová práce). Univerzita Karlova, Pedagogická fa- kulta, Praha.
- Moston, M., & Ashworth, S. (1990). The spectrum of teaching styles. New York, NY: Longman.
- MŠMT. (2014). Pohyb a výživa. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
- MŠMT. (2013). Upravený rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání platný od 1. 9. 2013. Dostupné na http://www.msmt.cz/vzdelavani/upraveny-ramcovy-vzde-lavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani
- MŠMT. (2005). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
- Mužík, V. (2007). K realizaci tělesné výchovy na základních školách. In V. Mužík & V. Süss (Eds.), Tělesná výchova a zdraví pro 21. století. (pp. 33-36) . Brno: Masarykova univerzita.
- Mužík, V., & Hurychová, A. (1994). K novému pojetí didaktiky tělesné výchovy. Brno: Masarykova univerzita.
- Mužík, V., & Krejčí, M. (1997). Tělesná výchova a zdraví. Olomouc: Hanex.
- Mužík, V., & Vlček, P. (Eds.). (2010). Škola, pohyb a zdraví. Brno: Masarykova univerzita.
- Nečasová, H. (2003). Sledování změn v klimatu třídy v souvislosti se soutěživými a nesou- těživými aktivitami v tělesné výchově (Nepublikovaná diplomová práce). Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Praha.
- Novotná, N. (2008). Psychomotorika vo vyučovaní školskej telesnej výchovy. In Prostried- ky edukacie v škole 21. storočia: zborník prispevkov z vedeckej konferencie s medzinárod- nou účasťou (pp. 10-14). Banská Bystrica: Pedagogická fakulta UMB.
- Pařízková, J. (2008). Impact of education on food behaviour, body composition and physical fitness in children. British Journal of Nutrition, 99, 26-32.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pařízková, J. (2010). Nutrition, physical activity and health in early life (2nd ed.). Boca Raton - London - New York: CRC Press, Taylor and Francis Group.
- Pařízková, J. (2011). From an inactive and obese to a fit child: How long is the way? Czech experience. Advances in Nutrition, 2, 15-55. Pfeiffer, K. A., O'Neill, J. R., Dowda, M., McIver, K. L., Brown, W. H., & Pate, R. R. (2008). Motor skill performance and physical activity in preschool children. Obesity, 16, 1421-1426.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pipeková, J. (2001). Terapie ve speciálně-pedagogické péči. Brno: Paido.
- Pokorná, V. (2001). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál.
- Psotta, R., Kokštejn, J., & Vodička, P. (2009). Nadváha a obezita u českých 11-14letých dětí s motorickými obtížemi a bez motorických obtíží. Česká kinantropologie, 13(2), 75-83.
- Rychtecký, A. (1997). Význam školní tělesné výchovy v utváření celoživotní pohybové aktivity. In P. Tilinger & T. Perič (Eds.), Tělesná výchova a sport na přelomu století (pp. 36-41). Praha: Univerzita Karlova.
- Sallis, J. F., Conway, T. L., Prochaska, J. J., McKenzie, T. L., Marshall, S. J., & Brown, M. (2001). The association of school environments with youth physical activity. American Journal of Public Health, 91, 618-620.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Sedlák, P. (2010). Growth dynamics and selected aspects of motor development in Czech children of preschool and school age (Habilitation thesis). Palacký University, Faculty of Physical Culture, Olomouc.
- Sigmund, E., Croix, D. S. M., Miklánková, L., & Frömel, K. (2007). Physical activity pa- tterns of kindergarten childern in comparison to teenagers and young adults. European Journal of Public Health, 17, 646-651.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Sigmund, E., Sigmundová, D., & ElAnsari, W. (2009). Changes in physical activity i pre- schoolers and first-grade children: Longitudinal study in the Czech Republic. Children Care, Health and Development, 35, 376-82.
Přejít k původnímu zdroji...
- Sigmund, E., & Sigmundová, D. (2011). Pohybová aktivita pro podporu zdraví dětí a mlá- deže. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Schilling, F. (1986). Ansatze zu der Konzeption der Mototherapie. Motorik, 9(2), 59-67.
- Schilling, F. (1990). Das Konzept der Psychomotorik - Entwicklung, wissenschaftiche Analysen, Perspektiven. In G. Huber, H. Rieder, & G. Neuhauser (Eds.), Psychomo- torik in Therapie und Padagogik (pp. 57-77). Dortmund: Modernes Lernen.
- Stathi, A. (2008). Effectiveness of interventions promoting physical activity in young people in Europe. European Psychomotricity Journal, 1, 67-72.
- Szabová, M. (1999). Cvičení pro rozvoj psychomotoriky. Praha: Portál. Šlachtová, M. (2010). Testování hrubé motoriky dětí předškolního věku. Česká kinantro- pologie, 14(4), 60-71.
- Tupý, J. (2014). Tvorba kurikulárních dokumentů v České republice. Brno: Masarykova univerzita.
- Vignerová, J., & Bláha, P. (2001). Sledování růstu českých dětí a dospívajících (Norma, vyhublost, obezita). Praha: Univerzita Karlova.
- World Health Organization. (1998). Preventing and managing the global epidemic, WHO consultation on obesity. Geneva: World Health Organization.
- World Health Organization. (2010). Global recomendation on physical activity for health. Geneva: World Health Organization.
- Zimmer, R. (1993). Handbuch der Bewegungserziehung. Freiburg im Breisgau: Herder Vrlg.
- Zimmer, R. (2006). Handbuch der Psychomotorik. Theorie und Praxis der psychomotorischen Förderung von Kindern. Freiburg im Breisgau: Herder Vrlg.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.