Tělesná kultura 2019, 42(1):22-29 | DOI: 10.5507/tk.2019.008
Herní postoj ve sportu a bytí ve hře
- Teologická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, České Budějovice, Česká republika
Východiska: Hra je fenoménem, kterému je v odborných i laických kruzích věnována značná pozornost. Z odborných diskuzí vyplývá, že hra má vícero dimenzí, jejichž zohlednění je klíčové pro uchopení tohoto fenoménu jako celku. Lze ji vnímat jako specifický typ aktivity, jako určitý způsob vztahu ke světu, jako typ zkušenosti či jako postoj. Příspěvek se věnuje především postojové a částečně zkušenostní dimenzi hry. Pozornost je věnována tzv. hernímu postoji, který je možné označit za specifický typ bytí ve hře samotné. Autor vymezuje, co míní herním postojem, co znamená bytí ve hře a načrtává jejich důležitost v oblasti sportu.
Cíle: Hlavním cílem příspěvku je vymezit koncepty herního postoje a bytí ve hře a ukázat jejich význam v oblasti sportu.
Metodika: Příspěvek vychází z anglické a částečně české odborné literatury. Hojně jsou využívány především články z Journal of the Philosophy of Sport. Na základě studia dostupných zdrojů napříč filosofickými diskurzy čerpá autor z těch, které považuje za dostatečně reprezentativní pro uchopení tématu. Při psaní je nejčastěji užíváno deskriptivní metody, interpretace, evaluace myšlenek předchozích autorů a analýzy zkoumané problematiky.
Výsledky: Hra samotná má vícero dimenzí, jejichž pochopením se můžeme dobrat k porozumění hry jako celku. Na rovině postoje má hra potenciál transformovat vnímání a vtahovat do herního dění. Herní postoj a bytí ve hře obohacují zejména kolektivní sport tím, že sportovcům umožňují odkrývat širší i hlubší roviny sportovních momentů. Díky nim může sportovec prožít danou aktivitu smysluplněji. Jelikož je během nich schopen adekvátně a kreativně reagovat na herní dění, může se zvýšit úroveň jeho výkonu. Herní postoj rovněž zatraktivňuje prožitek ze sportu, protože se s ním pojí nadšení, prožitek zábavy a potěšení.
Závěry: S ohledem na komplexnost problematiky je vhodné pokračovat ve výzkumu herního postoje a bytí ve hře. Žádoucí je zejména analyzovat postoj tradičních autorů-filosofů k tématu a prohlubovat porozumění o fungování herního postoje a o jeho vědomém rozvíjení.
Klíčová slova: filosofie sportu, hra, sport, herní postoj, bytí ve hře
Playful Attitude In Sport and Being In the Game
Background: Play is a phenomenon that has received attention from both academic and public circles. Academic discussions emphasize that play has several dimensions. Their understanding is important for capturing this phenomenon as a whole. Play can be understood as a specific type of activity, as a way of relating to the world, as a type of experience or as a stance/attitude. This article deals with the attitudinal and partly experiential dimensions of play. Attention is given to the so-called ,playful attitude', which can be understood as a specific type of being in the game. The author characterizes a playful attitude, the concept of being in the game, and shows their relevance in sport.
Objective: Main objective of this article is to characterize concepts of playful attitude and being in the game and show their relevance in sport.
Methods: Article draws from English and partly Czech scientific literature. Special attention is given to articles from the Journal of the Philosophy of Sport. Based on the study of available resources across the philosophical discourses the author draws from the literature that he considers sufficiently representative for understanding the topic. The author uses methods of description, interpretation, evaluation of thoughts of previous authors, and analysis of the problematics.
Results: Play has many dimensions, and if we capture their essence, we can be able to understand play as a whole. As an attitude, play has the potential to transform our perception and to draw us into the athletic moments. Playful attitude and being in the game enrich mainly collective sport in a way that they enable athletes to discover wider and deeper levels of athletic moments. Due to this, an athlete can experience sport more meaningfully. Because he is able to adequately and creatively react to athletic moments, his performance level may increase. Also, a playful attitude makes the sporting experience more attractive, because it is connected with enthusiasm, fun, and joy.
Conclusions: Due to the complexity of this problematics it is appropriate to continue in the research of the concepts of playful attitude and being in the game. Especially important is to analyse the approach of traditional authors-philosophers and to deepen the understanding of how playful attitude functions and how it can be consciously developed.
Keywords: philosophy of sport, play, sport, playful attitude, being in the game
Vloženo: srpen 2019; Přijato: prosinec 2019; Zveřejněno: listopad 2019 Zobrazit citaci
Reference
- Brown, S. (2009). Play: How It Shapes the Brain, Opens the Imagination, and Invigorates the Soul. New York: Avery.
- Bukač, L. (2014). Trénink herní přirozenosti: kouzlo hráčského naturelu. Praha: Grada Publishing.
- Carlson, Ch. (2011). The "playing" field: attitudes, activities, and the conflation of play and games. Journal of the Philosophy of Sport, 38(1), 74-87.
Přejít k původnímu zdroji...
- Czikszentmihalyi, M. (1991). Flow: The psychology of optimal experience. New York: Harper and Row.
- Douillard, J. (1994). Tělo, mysl a sport. Praha: Pragma.
- Dweck, C. S. (2016). Mindset: The new psychology of success. New York: Ballantine Books.
- Henricks, T. S. (2015). Play and the human condition. Urbana, Chicago, and Springfield: University of Illinois Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- Huizinga, J. (2014). Homo ludens: A Study of the Play Element in Culture. Mansfield Centre: Martino Publishing.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hyland, D. A. (1977). "And that is the best part of us:" Human being and play. Journal of the Philosophy of Sport, 4(1), 36-49.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hyland, D. A. (1974). Modes of inquiry in sport, athletics and play. Journal of the Philosophy of Sport, 1(1),123-128.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hyland, D. A. (1980). The stance of play. Journal of the Philosophy of Sport, 7(1) 87-98.
Přejít k původnímu zdroji...
- Jirásek, I. (2005). Filosofická kinantropologie: setkání filosofie, těla a pohybu. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Kretchmar, R. S. (2007). The normative heights and depths of play. Journal of the Philosophy of Sport, 34(1), 1-12.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lieberman, J. N. (1977). Playfulness: Its relation to imagination and creativity. New York: Academic.
Přejít k původnímu zdroji...
- Meier, K. V. (1980). An affair of flutes: An appreciation of play. Journal of the Philosophy of Sport, 7(1), 24-45.
Přejít k původnímu zdroji...
- Meier, K. V. (1988). Triad trickery: playing with sports and games. Journal of the Philosophy of Sport, 15(1), 11-30.
Přejít k původnímu zdroji...
- Morgan, W. J. (2008). Some further words on suits on play. Journal of the Philosophy of Sport, 35(2), 120-141.
Přejít k původnímu zdroji...
- Reid, H. L. (2012). Introduction to the philosophy of sport. Plymouth: Rowman & Littlefield Publishers.
Přejít k původnímu zdroji...
- Roochnik, D. L. (1975). Play and Sport. Journal of the Philosophy of Sport, 2(1), 36-44.
Přejít k původnímu zdroji...
- Rubin, K., Fein, G., Vandenberg, B. (1983). Play. In Hetherington, E. M. (Ed.), Handbook of child psychology (Vol. 4: Socialization, personality, and social development, pp. 693-774). New York: Wiley.
- Ryall, E., Russell, W., & MacLean, M. (Eds.). (2013). The Philosophy of Play. London and New York: Routledge (Taylor & Francis Group).
Přejít k původnímu zdroji...
- Ryan, M. R., & Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 54-67.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Schmid, S. E. (2011). Beyond autotelic play. Journal of the Philosophy of Sport, 38(2), 149-166.
Přejít k původnímu zdroji...
- Schmid, S. E. (2009). Reconsidering autotelic play. Journal of the Philosophy of Sport, 36(2), 238-257.
Přejít k původnímu zdroji...
- Schneider, A. (2001). fruits, apples, and category mistakes: on sport, games, and play. Journal of the Philosophy of Sport, 28(2), 151-159.
Přejít k původnímu zdroji...
- Slepička, P., Hošek, V., & Hátlová, B. (2009). Psychologie sportu. Praha: Karolinum.
- Suits, B. (1988). Tricky triad: games, play, and sport. Journal of the Philosophy of Sport, 15(1), 1-9.
Přejít k původnímu zdroji...
- Thomson, J. (2010). The power of double-goal coaching. developing winners in sports and life. Portola Valley: Balance Sports Publishing.
- Vannatta, S. A. (2008). Phenomenology of sport: playing and passive synthesis. Journal of the Philosophy of Sport, 35(1), 63-72.
Přejít k původnímu zdroji...
- Wertz, S. K. (2003). The Capriciousness of Play: Collingwood's Insight. Journal of the Philosophy of Sport, 30(2), 159-165.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.