Tělesná kultura 2019, 42(1):30-34 | DOI: 10.5507/tk.2020.001

Cesta k trenérství - přehledová studie

Tereza Gállová
Fakulta sportovních studií Masarykovy univerzity v Brně, Brno, Česká republika

Východiska: Rozvoj všech sportovních odvětví je z velké míry založen na množství a kvalitě trenérů, kteří se pravidelně věnují začínajícím sportovcům. Otázkami "Proč je u nás stále nedostatek trenérů?" a "Jaké faktory mají zásadní vliv na jejich rozhodnutí býti aktivním trenérem?" se zabývá tato studie, která se snaží identifikovat klíčové aspekty a motivaci jedince na cestě stát se sportovním trenérem. V závislosti na cíli práce je potřeba v první fázi provést selekci dostupných zdrojů (vědeckých článků a literatury) zabývajících se trenérstvím a cestou k němu. Tyto zdroje následně analyzovat a identifikovat faktory a aspekty, které ovlivňují jedince na jeho cestě ke sportovnímu trenérství.

Cíle: Cílem studie bylo na základě obsahové analýzy vybraných vědeckých článků vymezit základní aspekty při rozhodování stát se trenérem.

Metodika: Základní výzkumnou metodou byla obsahová analýza vybraných vědeckých článků dostupných v mezinárodních vědeckých databázích Scopus a Web of Science. Tato studie využívala přehledové studie a vědecké články zabývající se cestou k trenérství a zahrnující rozhovory a dotazníky, na jejichž základě byly rozklíčovány významné faktory cesty k trenérství.

Výsledky: K zásadním faktorům, které determinují rozhodnutí stát se sportovním trenérem, patří členové rodiny, záliba ve sportu, studium na univerzitě, práce s lidmi, budoucí povolání, pohybová aktivita, aktivní účast při sportu, touha předávat zkušenosti, doplňková aktivita k zaměstnání, udržování vlastní kondice, finanční zajištění, zdravotní důvody a trenérské vzory.

Závěry: Uskutečněná obsahová analýza vybraných vědeckých článků ukazuje, že hlavním faktorem na cestě k trenérství je pozitivní vztah ke sportu. Ten vzniká již v dětství prostřednictvím lidí, kteří budoucí trenéry obklopují, a událostí, které prožívají.

Klíčová slova: sportovní trenér, cesta k trenérství, přehledová studie

Becoming a sport coach - review

Background: The development of all sports areas is based in a great measure on the number and quality coaches who regularly devote themselves to beginning athletes. This study deals with questions "Why do we still lack on coaches?" and "Which factors influence fundamentally their decision to be active coaches?" It aims at the identification of key aspects and motivation of an individual to become a sports coach. Depending on the target of this work, the selection of available sources (scientific articles and resources) concerning coaching and the path towards it must be done in the first phase. These sources shall be then analysed and factors and aspects influencing individuals on their path towards sports coaching shall be identified.

Objectives: The aim of this study is to define the key factors underlying the decision to becoming a sports coach based on the content analysis of selected scientific articles.

Methods: The basic research method was a content analysis of selected scientific articles available in the international scientific databases Scopus and Web of Science. This study used other review studies and scientific articles, which include interviews or questionnaires in order to identify important factors in the path to coaching.

Results: The key factors determining the decision to become a sports coach include family members, sports enthusiasm, university studies; work with people, prospective occupation, physical activity, participation in sports, desire to pass on experience, complementary activity to employment, maintenance of own fitness, financial security, health reasons and coaching patterns.

Conclusions: The decision to become a coach is a long-term process. Research results show that this is a positive attitude to sport. The positive approach appears already in early childhood thanks to people around them, as well as events in their lives.

Keywords: sports coach, becoming a sports coach, review study

Vloženo: červenec 2019; Přijato: leden 2020; Zveřejněno: listopad 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Gállová, T. (2019). Cesta k trenérství - přehledová studie. Tělesná kultura42(1), 30-34. doi: 10.5507/tk.2020.001
Stáhnout citaci

Reference

  1. Brasil, V. Z., Ramos, V., Milistetd, M., Culver, D. M., & Nascimento, J. V. (2018). The learning pathways of Brazilian surf coach developers. International Journal of Sport Science & Coaching, 13(3), 349-361. doi: 10.1177/1747954117739717 Přejít k původnímu zdroji...
  2. Camiré, M., Rocchi, M., & Kendellen, K. (2017). A comparative analysis of physical education and non-physical education teachers who coach high school sport teams. International Journal of Sports Science & Coaching, 12(5), 1-8. doi: 10.1177/1747954117727629 Přejít k původnímu zdroji...
  3. Česká unie sportu. (2018, březen 06). Alarmující situace ve sportovních klubech a tělovýchovných jednotách: nemají prostředky na trenéry a topí se v byrokracii [tisková zpráva]. Dostupné z: https://webcache.googleusercontent.com/search? q=cache:86MBwfdvd2gJ:https://www.cuscz.cz/media/tiskove-zpravy/alarmujici-situace-ve-sportovnich-klubech-a-telovychovnych-jednotach.html+&cd=12&hl=cs&ct=clnk >
  4. Duarte, T., & Culver, D. M. (2014). Becoming a coach in developmental adaptive sailing: A lifelong learning perspective. Journal of Applied Sport Developmental, 26(4), 441-456. doi: 10.1080/10413200.2014.920935 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Ferry, M. (2016). Teachers in school sports: between fields of education and sport? Sport, Education and Society, 21(6), 907-923. doi: 10.1080/13573322.2014.969228 Přejít k původnímu zdroji...
  6. Graham, J. A., Dixon, M. A., & Hazen-Swann, N. (2016). Coaching dads: Understanding managerial implication of fathering through sport. Journal of Sport Management, 30(1), 40-51. doi: 10.1123/jsm.2014-0223. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Jones, R. L. (2006). The Sports Coach as Educator: Recondceptulising Sports Coaching. International Journal of Sports Science & Coaching, 1(4), 405-418. doi: 10.1260/1749540677 936701. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Knowles, Z., Gilbourne, D., Borrie, A., & Nevill, A. (2001). Developing the Reflective Sports Coach: A study exploring the proces sof reflective practice within a higer education coaching programme. Reflective Practice, 2(2), 185-207. doi: 10.1080/14623940120071370. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Lorimer, R., & Holland-Smith, D. (2012). Whycoach? A Case study of the prominent influences on a top-level UK outdoor adventure coach. The Sport Psychologist, 26(4), 571-583. doi: 10.1123/tsp.26.4.571 Přejít k původnímu zdroji...
  10. Lynch, M., & Mallett, C. (2006). Becoming a successful high performance track and field coach. Modern Athlete & Coach, 44(2), 15-20.
  11. Mareš, J. (2013). Přehledové studie: jejich typologie, funkce a způsob vytváření. Pedagogická orientace, 23(4), 427-454. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Nash, Ch. S., & Sproule J. (2009). Career development of expert coaches. International Journal of Sports Science & Coaching, 4(1), 121-138. doi: 10.1260/1747-9541.4.1.121 Přejít k původnímu zdroji...
  13. Sage, H. G. (1988). Becoming a high school coach: From playing sports to coaching. Sociology and Cultural Anthropology, 60(1), 81-92. doi: 10.1080/02701367.1989.10607417. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. Satterfield, J. (2007). 3 tips to becoming a complete player. Volleyballmag, 18(5), 46-47.
  15. Wallis, J., & Lambert, J. (Eds). (2016). Becoming a Sports Coach. London: Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Witt, A. P. & Dangi, T. B. (2018) Helping parents be better youth sport coaches and spectators. Journal of Park and Recreation Administration, 36(13), 200-208. doi: 10.18666PJPRA-2018-V36-I3-8619 Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.