Tělesná kultura 2019, 42(2):41-47 | DOI: 10.5507/tk.2020.002

Efektivita plavecké výuky dětí s poruchou autistického spektra

Kristýna Hubená1, Jan Carboch1, Vladimír Süss2, Irena Čechovská1
1 Fakulta tělesné výchovy a sportu, Univerzita Karlova, Praha, Česká republika
2 Neakademické prostředí

Východiska: Stejně jako běžná populace, i děti s poruchou autistického spektra (PAS) by měly být plavecky gramotné, tedy vybavené takovými dovednostmi, aby dokázaly bezpečně zvládnout vodní prostředí a následně využívat plaveckou lokomoci jako celoživotní pohybovou aktivitu pro udržení svého zdraví. Z hlediska obsahu vychází plavecká výuka dětí s PAS z programů přípravné i základní plavecké výuky. Vyznačuje se ale značnými zvláštnostmi, které je třeba při sestavování programu brát v úvahu.

Cíl: Cílem studie bylo ověření efektivity plavecké výuky pomocí principů vycházejících ze strukturovaného učení u dětí s poruchou autistického spektra.

Metodika: Studie se účastnilo celkem 5 probandů (chlapců) ve věku 6-10 let. Intervenční program trval 10 měsíců (školní rok 2016/2017) a byl rozdělen do dvou bloků (1. a 2. pololetí). Každý blok (pololetí) obsahoval 18 lekcí s frekvencí 1x týdně. Délka plavecké lekce byla 30 minut. Diagnostika byla provedena pomocí Štochlovy škály hodnocení plaveckých dovedností.

Výsledky: Z hodnocení výsledků škály pomocí Znaménkového testu došlo k celkovému zlepšení všech plaveckých dovedností mezi měřením 1 a 2, 3 a 4, 1 a 4. V intraindividuálním porovnání došlo u dvou probandů ke zlepšení plaveckých dovedností mezi 1. a 2. měřením. Třetí proband dosáhl největšího zlepšení mezi 3. a 4. měřením, čtvrtý pak mezi 1. a 4. Poslední proband nedosáhl statisticky významného zlepšení v osvojení plaveckých dovedností.

Závěry: Z výsledků studie vyplývá, že strukturované učení bylo vhodně zvolenou metodou v plavecké výuce dětí s PAS. Díky strukturalizaci si děti osvojily základní plavecké dovednosti a vytvořily si tak základ pro nácvik plaveckých způsobů. Dosažené výsledky považujeme za velice cenné pro další plavecké vzdělávání dětí s PAS.

Klíčová slova: plavecká výuka, porucha autistického spektra, strukturované učení.

The effectiveness of swimming education for children with an autism spectrum disorder

Background: As the common population, children with autism spectrum disorders (ASD) should be able to swim they should be equipped with such skills to be able to safely handle the aquatic environment and consequently to be able to make use of swimming as a lifelong physical activity for maintaining their health. Regarding the content of swimming education for children with ASD: it is based on preparatory and on the elementary swimming education programmes. However, it is characterized by considerable peculiarities, which should be taken into account when creating such programmes.

Objective: The aim of the study was to verify the effectiveness of swimming education for children with autism spectrum disorders with the help of principles based on structured learning.

Methods: Five subjects (boys) aged 6-10 years took part in this study. The interventional programme lasted for 10 months (school year 2016/2017) and it was divided into two blocks (1st and 2nd term). Each block consisted of 18 lessons taught once a week. Each lesson was 30 minutes long. The diagnostic assessment was performed with the help of Štochl Scale of swimming skills assessment.

Results: From the assessment of the results of the scale with the help of the sign test an overall improvement in all swimming skills has occurred between the measurements 1 and 2, 3 and 4, 1 and 4. In an intraindividual comparison, two subjects have experienced an improvement in swimming skills between the first and the second measurement. The third subject achieved the biggest improvement between measurements 3 and 4, the 4th subject between measurements 1 and 4. The last subject has not experienced any statistically significant improvement in gaining swimming skills.

Conclusions: According to the above-presented results of this study, we can say that structured learning was a well-chosen technique for teaching swimming to children with ASD. Thanks to the structuring, the children obtained basic swimming skills and have developed solid grounding for training in various swimming styles. We consider the achieved results very valuable for other swimming education of children with ASD.

Keywords: swimming education, autism spectrum disorder, structured learning.

Vloženo: říjen 2019; Přijato: leden 2020; Zveřejněno: leden 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hubená, K., Carboch, J., Süss, V., & Čechovská, I. (2019). Efektivita plavecké výuky dětí s poruchou autistického spektra. Tělesná kultura42(2), 41-47. doi: 10.5507/tk.2020.002
Stáhnout citaci

Reference

  1. Baštová, M. (2014). Specifika plavecké výuky dětí s poruchou autistického spektra. Diplomová práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
  2. Čadilová, V., & Žampachová, A. (2008). Strukturované učení dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. Praha: Portál.
  3. Čechovská, I. (2007). Plavání dětí s rodiči: výuka kojenců, batolat a předškolních dětí: do 6 let. (2nd ed.). Praha: Grada Publishing.
  4. Čechovská, I., & Miler, T. (2019). Pohybová a plavecká gramotnost. In I. Čechovská, & T. Miler (Eds.), Didaktika plavání. Vybrané kapitoly (s. 9-16). Praha: Karolinum.
  5. Čechovská, I., & Miler, T. (2008). Plavání. (2nd ed.). Praha: Grada Publishing.
  6. Dančová, B. (2012). Plavecká gramotnosť 11 - 12 ročných detí. Diplomová práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
  7. Gillberg, C., & Peeters, T. (2008). Autismus - zdravotní a výchovné aspekty: výchova a vzdělávání dětí s autismem. (3rd ed.). Praha: Portál.
  8. Hubená, K., & Baštová, M. (2014). Variabilita provedení plaveckých dovedností u dětí s poruchou autistického spektra. In I. Čechovská, T. Brtník, & V. Kramperová (Eds.), Variabilita plaveckých dovedností a techniky plaveckých způsobů. Sborník příspěvků z odborného semináře pořádaného 18. 9. 2014 (s. 116-129). Praha: Univerzita Karlova, FTVS.
  9. Hubená, K., & Baštová, M. (2017). Specifika plavecké výuky dětí s poruchou autistického spektra. In I. Čechovská, T. Miler, & J. Chrudimský, (Eds.), Aktualizované poznatky z didaktiky plavání III. Sborník abstraktů, textů a prezentací z odborného semináře pořádaného 2. 11. 2017 v Praze (s. 130-138). Praha: Univerzita Karlova, FTVS.
  10. Jelínková, M. (2008). Vzdělávání a výchova dětí s autismem. Praha: Pedagogická fakulta Univerzita Karlova.
  11. Kraft, E. (2019). Examining the perceived impacts of recreational swimming lessons for children with autism spectrum disorder. International Journal of Aquatic Research and Education, 10(4), 6. doi: 10.25035/ijare.10.04.06 Přejít k původnímu zdroji...
  12. Lawson, L. M., Foster, L., Harrington, M. C., & Oxley, C. A. (2014). Effects of a program for children with autism spectrum disorder on skills, interest, and participation in swimming. American Journal of Recreational Therapy, 13(2), 17-27. doi: 10.5055/ajrd.2014.0069 Přejít k původnímu zdroji...
  13. Lawson, L. M., D´Adamo, J., & Campbell, K., Hermreck, B., Holz, S., Moxley, J., … Travis, S. (2019). A qualitative investigation of swimming experiences of children with autism spectrum disorders and their families. Insights of Clinical Medicine Insights: Pediatrics. Retrieved from https://doi.org/10.1177/1179556519872214 Přejít k původnímu zdroji...
  14. Peeters, T. (1998). Autismus: Od teorie k výchovně-vzdělávací intervenci. Praha: Scientia.
  15. Pecha, O., Štochl, J., Hagtvet, K. A., & Čechovská, I. (2009). Generalizability of assessing fundamental aquatic skills in preschool children: A three facet design. Acta Universitatis Carolinae Kinanthropologica, 45(2), 119-131.
  16. Šedibová, A. (1998). Autizmus: ABC autistickej triedy: Praktická príručka pre pracovníkov v autistických triedach. Bratislava: Merkur Print.
  17. Štochl, J. (2002). Škála pro hodnocení plaveckých dovedností předškolních dětí. Tělesná výchova a sport mládeže, 68(7), 26-30.
  18. Štochl, J., Čechovská, I., & Pavelková, V. (2005). Evaluation of the scale of swimming skills for preschool children. Acta Universitatis Carolinae Kinanthropologica, 41(1),87-98.
  19. Thórová, K. (2016). Poruchy autistického spektra. Praha: Portál.
  20. Valenta, M., & Müller, O. (2003). Psychopedie: Teoretické základy a metodika. Praha: Parta.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.