Tělesná kultura 2020, 43(1):6-15 | DOI: 10.5507/tk.2020.007
Reliabilita Dotazníku sebehodnocení pohybové gramotnosti u vysokoškolské populace
- Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, tř. Míru 117, 779 00 Olomouc, Česká republika
Východiska: Pohybová gramotnost je koncept, který popisuje osobní kvalitu každého jedince a může pomoci k nasměrování cíle školní tělesné výchovy. Jelikož je to koncept multidimenzionální, výzkumníci se zabývají i monitorováním dílčích atributů, jako je například hodnocení vlastní pohybové gramotnosti. Z výsledků vhodného nástroje by se pak dalo odvodit, které oblasti pohybové gramotnosti mohou být více rozvíjeny. K tomu je třeba využít relevantní výzkumný nástroj.
Cíle: Zjistit reliabilitu přeložené české verze kanadského dotazníku PLAYself (Dotazník sebehodnocení pohybové gramotnosti) u vysokoškolské populace.
Metodika: Dotazník opakovaně (1 měsíc) vyplnilo 49 vysokoškolských studentů (věk = 23,18 ± 0,78 let). Test-retestová reliabilita byla zjišťována prostřednictvím koeficientu vnitrotřídní korelace (ICC(1,1)), vnitřní konzistence pomocí Cronbachova α a korigované korelace položka-celkový výsledek (p < 0,05). Úroveň pohybové gramotnosti u participantů byla vyjádřena základními popisnými charakteristikami.
Výsledky: Participanti v dotazníku v průměru skórovali na úrovni 1843,4 ± 186,2 bodů. Test-retestová reliabilita vyjádřená ICC pro celkové skóre je 0,85 (95% CI: 0,72-0,92). Parciální korelace položek dotazníku ve vztahu k celkovému skóre se pohybovaly v rozsahu -0,01 až 0,55. Koeficient Cronbachovo α popisující vnitřní konzistenci dotazníku byl 0,72. Odstraněním některých položek z dotazníku lze vnitřní konzistenci mírně navýšit, a to na 0,74.
Závěry: Byla zjištěna uspokojivá úroveň vnitřní konzistence a dobrá úroveň test-retestové reliability Dotazníku sebehodnocení pohybové gramotnosti u vysokoškolské populace.
Klíčová slova: vysokoškolský student, sebehodnocení, analýza, vnitrotřídní korelace, Cronbachovo α
Reliability of Czech version of Questionnaire towards self-perception of physical literacy in undergraduate students
Background: Physical literacy is a concept that describes the personal quality of each individual and can help guide the goal of school physical education. Because it is a multidimensional concept, researchers are also involved in monitoring its partial attributes for example self-assessment of physical literacy. From the results of a suitable research tool, one could deduce which area of physical literacy can be further developed. A relevant research tool should be suitable and used for this.
Objectives: To find out the reliability of the translated Czech version of the Canadian questionnaire Physical Literacy Assessment for Youth - self (PLAYself) in undergraduate students.
Methods: The questionnaire was repeatedly completed (1 month) by 49 university students (age 23.18 ± 0.78 years). Test-retest reliability was determined by intraclass correlation (ICC(1,1)), the internal consistency by Cronbach α and the corrected item-total correlation (p < 0,05). The level of physical literacy among participants was expressed by basic descriptive characteristics.
Results: Participants in the whole questionnaire scored in average of 1843.4 ± 186.2 points. The ICC test-retest reliability for the overall score is 0.85 (95%CI: 0.72-0.92). The partial correlations of the questionnaire items in relation to the overall score ranged from -0.01 to 0.55. The coefficient of Cronbach's α describing the internal consistency of the questionnaire was 0.72. Removing some items from the questionnaire can slightly increase the internal consistency to 0.74.
Conclusions: A satisfactory level of internal consistency and a good level of test-retest reliability of the Czech version of PLAYself (Questionnaire for self-evaluation of physical literacy) in undergraduate students was found.
Keywords: university students, self-evaluation, analysis, intraclass correlation, Cronbach's α
Vloženo: únor 2020; Přijato: srpen 2020; Zveřejněno: červen 2020 Zobrazit citaci
Reference
- Arem, H., Moore, S. C., Patel, A., Hartge, P., De Gonzalez, A. B., Visvanathan, K., et al. (2015). Leisure time physical activity and mortality: A detailed pooled analysis of the dose-response relationship. JAMA Internal Medicine, 175(6), 959-967.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Belanger, K., Barnes, J. D., Longmuir, P. E., Anderson, K. D., Bruner, B., Copeland, J. L., et al. (2018). The relationship between physical literacy scores and adherence to Canadian physical activity and sedentary behaviour guidelines. BMC Public Health, 18(Suppl. 2), 1042. doi: 10.1186/s12889-018- 5897-4
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Bitomská, B. (2019). Úroveň pohybové gramotnosti žáků na ZŠ v Krnově. Diplomová práce, Univerzita Palackého v Olomouci, Fakulta tělesné kultury, Olomouc.
- Cairney, J., Veldhuizen, S., Graham, J. D., Rodriguez, C., Bedard, C., Bremer, E., et al. (2018). A construct validation study of PLAYfun. Medicine and Science in Sports and Exercise, 50(4), 855-862.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Canadian Sport for Life. (2020). Physical literacy tools for assessment in Canada. 1-7. Retrieved from https://physicalliteracy.ca/wp-content/uploads/2016/08/Physical-Literacy-Tools-for-Assessment-in-Canada.pdf
- Castelli, D. M., Centeio, E. E., Beighle, A. E., Carson, R. L., & Nicksic, H. M. (2014). Physical literacy and comprehensive school physical activity programs. Preventive Medicine, 66, 95-100. doi: 10.1016/j.ypmed.2014.06.007
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Cull, A., Sprangers, M., Bjordal, K., Aaronson, N., West, K., & Bottomlex, A. (2002). EORTC quality of life group. Translation procedure. Brussels: EORTC.
- Gao, Z., Lee, A. M., & Harrison, L., Jr. (2008). Understanding students' motivation in sport and physical education: From the expectancy-value model and self-efficacy theory perspectives. Quest, 60(2), 236-254.
Přejít k původnímu zdroji...
- Giblin, S., Collins, D., & Button, C. (2014). Physical literacy: Importance, assessment and future directions. Sports Medicine, 44(9), 1177-1184. doi: 10.1007/s40279-014-0205-7
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Green, N. R., Roberts, W. M., Sheehan, D., & Keegan, R. J. (2018). Charting physical literacy journeys within physical education settings. Journal of Teaching in Physical Education, 37(3), 272-279. doi: 10.1123/jtpe.2018-0129
Přejít k původnímu zdroji...
- Jefferies, P., Ungar, M., Aubertin, P., & Kriellaars, D. (2019). Physical literacy and resilience in children and youth. Frontiers in Public Health, 7, 346. doi: 10.3389/fpubh.2019.00346
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Kawartha Lakes Sport and Recreation Council. (2015). Canada's physical literacy concensus statement. Retrieved from https://klsrc.ca/wp-content/uploads/2016/05/Consensus-Handout- EN-WEB_1.pdf
- Keegan, R. J., Barnett, L. M., Dudley, D. A., Telford, R. D., Lubans, D. R., Bryant, A. S., et al. (2019). Defining physical literacy for application in Australia: A modified delphi method. Journal of Teaching in Physical Education, 38(2), 105-118. doi: 10.1123/jtpe.2018-0264
Přejít k původnímu zdroji...
- Kohl, H. W., III., Craig, C. L., Lambert, E. V., Inoue, S., Alkandari, J. R., Leetongin, G., et al. (2012). The pandemic of physical inactivity: Global action for public health. The Lancet, 380(9838), 294-305. doi: 10.1016/S0140-6736(12) 60898-8
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Koo, T. K., & Li, M. Y. (2016). A guideline of selecting and reporting intraclass correlation coefficients for reliability research. Journal of Chiropractic Medicine, 15(2), 155-163.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Krčálová, S. (2017). Sebehodnocení pohybové gramotnosti mládeže. Diplomová práce, Univerzita Palackého v Olomouci, Fakulta tělesné kultury, Olomouc.
- Kwan, M. Y. W., Graham, J. D., Bedard, C., Bremer, E., Healey, C., & Cairney, J. (2019). Examining the effectiveness of a pilot physical literacy-based intervention targeting first-year university students: The PLUS program. SAGE Open, 9(2), 2158244019850248.
Přejít k původnímu zdroji...
- Longmuir, P. E., & Tremblay, M. S. (2016). Top 10 research questions related to physical literacy. Research Quarterly for Exercise & Sport, 87(1), 28-35.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Nunnally, J. C., Bernstein, I. H., & Berge, J. M. (1967). Psychometric theory (3rd ed.). New York, U. S.: McGraw-Hill.
- Physical Literacy for Life. (2015). Physical literacy resources Retrieved from http://physicalliteracy.ca/resources/.
- Physical Literacy for Life. (2017). PLAY self Retrieved from https://physicalliteracy.ca/wp-content/uploads/2017/01/PLAYself_Workbook.pdf.
- Rhodes, R. E., Janssen, I., Bredin, S. S. D., Warburton, D. E. R., & Bauman, A. (2017). Physical activity: Health impact, prevalence, correlates and interventions. Psychology & Health, 32(8), 942-975. doi: 10.1080/08870446.2017.1325486
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Robinson, D. B., & Randall, L. (2017). Marking physical literacy or missing the mark on physical literacy? A conceptual critique of Canada's physical literacy assessment instruments. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 21(1), 40-55. doi: 10.1080/1091367X.2016.1249793
Přejít k původnímu zdroji...
- Robinson, D. B., Randall, L., & Barrett, J. (2018). Physical literacy (mis)understandings: What do leading physical education teachers know about physical literacy? Journal of Teaching in Physical Education, 37(3), 288-298. doi: 10.1123/jtpe. 2018-0135
Přejít k původnímu zdroji...
- Rubín, L., Suchomel, A., & Kupr, J. (2014). Aktuální možnosti hodnocení tělesné zdatnosti u jedinců školního věku. Česká kinantropologie, 18(1), 11-22.
- Stearns, J. A., Wohlers, B., McHugh, T.-L. F., Kuzik, N., & Spence, J. C. (2019). Reliability and validity of the PLAY fun tool with children and youth in Northern Canada. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 23(1), 47-57.
Přejít k původnímu zdroji...
- Tompsett, C., Burkett, B., & McKean, M. R. (2014). Development of physical literacy and movement competency: A literature review. Journal of Fitness Research, 3(2), 53-79.
- Trávníček, M., Vlček, P., Vrbas, J., & Nykodým, J. (2016). Pilotní ověření testové baterie pohybových dovedností MOBAK jako součást kurikula sportovních her ve školní tělesné výchově. Studia Sportiva, 10(2), 164-176.
Přejít k původnímu zdroji...
- Tremblay, M. S., Costas-Bradstreet, C., Barnes, J. D., Bartlett, B., Dampier, D., Lalonde, C., et al. (2018). Canada's Physical Literacy Consensus Statement: Process and outcome. BMC Public Health, 18(2), 1034. doi: 10.1186/s12889-018-5903-x
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Vašíčková, J. (2016). Pohybová gramotnost v České republice. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Přejít k původnímu zdroji...
- Vašíčková, J., Bláha, L., Lukavská, M., & Nykodým, J. (2010). Vědomostní test k problematice zdraví a pohybové aktivity na vybraných českých univerzitách - pilotní studie. In H. Klimtová (Ed.), Pedagogická kinantropologie - Soubor referátů z mezinárodního semináře 14.-16. 4. 2010 (pp. 12-17). Brno: Tribun EU.
- Vašíčková, J., Hřebíčková, H., & Groffik, D. (2014). Gender, age and body mass differences influencing the motivation for physical activity among Polish youths. Journal of Sports Science, 2(1), 1-12.
- Vašíčková, J., Neuls, F., & Frömel, K. (2010). Comprehensive test in school physical education at secondary schools in the Czech Republic - Standardization and verification. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 40(4), 7-14.
- Wen, C. P., Wai, J. P. M., Tsai, M. K., Yang, Y. C., Cheng, T. Y. D., Lee, M.-C., et al. (2011). Minimum amount of physical activity for reduced mortality and extended life expectancy: A prospective cohort study. The Lancet, 378(9798), 1244-1253.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Whitehead, M. E. (2010a). Physical literacy, physical competence and interaction with the environment. In M. E. Whitehead (Ed.), Physical literacy throughout the lifecourse (pp. 44-55). Oxon, UK: Routledge.
Přejít k původnímu zdroji...
- Whitehead, M. E. (Ed.). (2010b). Physical literacy throughout the lifecourse. London, UK: Routledge.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.