Tělesná kultura 2020, 43(1):6-15 | DOI: 10.5507/tk.2020.007

Reliabilita Dotazníku sebehodnocení pohybové gramotnosti u vysokoškolské populace

Jana Vašíčková, Roman Cuberek, Hana Pernicová
Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, tř. Míru 117, 779 00 Olomouc, Česká republika

Východiska: Pohybová gramotnost je koncept, který popisuje osobní kvalitu každého jedince a může pomoci k nasměrování cíle školní tělesné výchovy. Jelikož je to koncept multidimenzionální, výzkumníci se zabývají i monitorováním dílčích atributů, jako je například hodnocení vlastní pohybové gramotnosti. Z výsledků vhodného nástroje by se pak dalo odvodit, které oblasti pohybové gramotnosti mohou být více rozvíjeny. K tomu je třeba využít relevantní výzkumný nástroj.

Cíle: Zjistit reliabilitu přeložené české verze kanadského dotazníku PLAYself (Dotazník sebehodnocení pohybové gramotnosti) u vysokoškolské populace.

Metodika: Dotazník opakovaně (1 měsíc) vyplnilo 49 vysokoškolských studentů (věk = 23,18 ± 0,78 let). Test-retestová reliabilita byla zjišťována prostřednictvím koeficientu vnitrotřídní korelace (ICC(1,1)), vnitřní konzistence pomocí Cronbachova α a korigované korelace položka-celkový výsledek (p < 0,05). Úroveň pohybové gramotnosti u participantů byla vyjádřena základními popisnými charakteristikami.

Výsledky: Participanti v dotazníku v průměru skórovali na úrovni 1843,4 ± 186,2 bodů. Test-retestová reliabilita vyjádřená ICC pro celkové skóre je 0,85 (95% CI: 0,72-0,92). Parciální korelace položek dotazníku ve vztahu k celkovému skóre se pohybovaly v rozsahu -0,01 až 0,55. Koeficient Cronbachovo α popisující vnitřní konzistenci dotazníku byl 0,72. Odstraněním některých položek z dotazníku lze vnitřní konzistenci mírně navýšit, a to na 0,74.

Závěry: Byla zjištěna uspokojivá úroveň vnitřní konzistence a dobrá úroveň test-retestové reliability Dotazníku sebehodnocení pohybové gramotnosti u vysokoškolské populace.

Klíčová slova: vysokoškolský student, sebehodnocení, analýza, vnitrotřídní korelace, Cronbachovo α

Reliability of Czech version of Questionnaire towards self-perception of physical literacy in undergraduate students

Background: Physical literacy is a concept that describes the personal quality of each individual and can help guide the goal of school physical education. Because it is a multidimensional concept, researchers are also involved in monitoring its partial attributes for example self-assessment of physical literacy. From the results of a suitable research tool, one could deduce which area of physical literacy can be further developed. A relevant research tool should be suitable and used for this.

Objectives: To find out the reliability of the translated Czech version of the Canadian questionnaire Physical Literacy Assessment for Youth - self (PLAYself) in undergraduate students.

Methods: The questionnaire was repeatedly completed (1 month) by 49 university students (age 23.18 ± 0.78 years). Test-retest reliability was determined by intraclass correlation (ICC(1,1)), the internal consistency by Cronbach α and the corrected item-total correlation (p < 0,05). The level of physical literacy among participants was expressed by basic descriptive characteristics.

Results: Participants in the whole questionnaire scored in average of 1843.4 ± 186.2 points. The ICC test-retest reliability for the overall score is 0.85 (95%CI: 0.72-0.92). The partial correlations of the questionnaire items in relation to the overall score ranged from -0.01 to 0.55. The coefficient of Cronbach's α describing the internal consistency of the questionnaire was 0.72. Removing some items from the questionnaire can slightly increase the internal consistency to 0.74.

Conclusions: A satisfactory level of internal consistency and a good level of test-retest reliability of the Czech version of PLAYself (Questionnaire for self-evaluation of physical literacy) in undergraduate students was found.

Keywords: university students, self-evaluation, analysis, intraclass correlation, Cronbach's α

Vloženo: únor 2020; Přijato: srpen 2020; Zveřejněno: červen 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vašíčková, J., Cuberek, R., & Pernicová, H. (2020). Reliabilita Dotazníku sebehodnocení pohybové gramotnosti u vysokoškolské populace. Tělesná kultura43(1), 6-15. doi: 10.5507/tk.2020.007
Stáhnout citaci

Reference

  1. Arem, H., Moore, S. C., Patel, A., Hartge, P., De Gonzalez, A. B., Visvanathan, K., et al. (2015). Leisure time physical activity and mortality: A detailed pooled analysis of the dose-response relationship. JAMA Internal Medicine, 175(6), 959-967. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Belanger, K., Barnes, J. D., Longmuir, P. E., Anderson, K. D., Bruner, B., Copeland, J. L., et al. (2018). The relationship between physical literacy scores and adherence to Canadian physical activity and sedentary behaviour guidelines. BMC Public Health, 18(Suppl. 2), 1042. doi: 10.1186/s12889-018- 5897-4 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. Bitomská, B. (2019). Úroveň pohybové gramotnosti žáků na ZŠ v Krnově. Diplomová práce, Univerzita Palackého v Olomouci, Fakulta tělesné kultury, Olomouc.
  4. Cairney, J., Veldhuizen, S., Graham, J. D., Rodriguez, C., Bedard, C., Bremer, E., et al. (2018). A construct validation study of PLAYfun. Medicine and Science in Sports and Exercise, 50(4), 855-862. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Canadian Sport for Life. (2020). Physical literacy tools for assessment in Canada. 1-7. Retrieved from https://physicalliteracy.ca/wp-content/uploads/2016/08/Physical-Literacy-Tools-for-Assessment-in-Canada.pdf
  6. Castelli, D. M., Centeio, E. E., Beighle, A. E., Carson, R. L., & Nicksic, H. M. (2014). Physical literacy and comprehensive school physical activity programs. Preventive Medicine, 66, 95-100. doi: 10.1016/j.ypmed.2014.06.007 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. Cull, A., Sprangers, M., Bjordal, K., Aaronson, N., West, K., & Bottomlex, A. (2002). EORTC quality of life group. Translation procedure. Brussels: EORTC.
  8. Gao, Z., Lee, A. M., & Harrison, L., Jr. (2008). Understanding students' motivation in sport and physical education: From the expectancy-value model and self-efficacy theory perspectives. Quest, 60(2), 236-254. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Giblin, S., Collins, D., & Button, C. (2014). Physical literacy: Importance, assessment and future directions. Sports Medicine, 44(9), 1177-1184. doi: 10.1007/s40279-014-0205-7 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. Green, N. R., Roberts, W. M., Sheehan, D., & Keegan, R. J. (2018). Charting physical literacy journeys within physical education settings. Journal of Teaching in Physical Education, 37(3), 272-279. doi: 10.1123/jtpe.2018-0129 Přejít k původnímu zdroji...
  11. Jefferies, P., Ungar, M., Aubertin, P., & Kriellaars, D. (2019). Physical literacy and resilience in children and youth. Frontiers in Public Health, 7, 346. doi: 10.3389/fpubh.2019.00346 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. Kawartha Lakes Sport and Recreation Council. (2015). Canada's physical literacy concensus statement. Retrieved from https://klsrc.ca/wp-content/uploads/2016/05/Consensus-Handout- EN-WEB_1.pdf
  13. Keegan, R. J., Barnett, L. M., Dudley, D. A., Telford, R. D., Lubans, D. R., Bryant, A. S., et al. (2019). Defining physical literacy for application in Australia: A modified delphi method. Journal of Teaching in Physical Education, 38(2), 105-118. doi: 10.1123/jtpe.2018-0264 Přejít k původnímu zdroji...
  14. Kohl, H. W., III., Craig, C. L., Lambert, E. V., Inoue, S., Alkandari, J. R., Leetongin, G., et al. (2012). The pandemic of physical inactivity: Global action for public health. The Lancet, 380(9838), 294-305. doi: 10.1016/S0140-6736(12) 60898-8 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. Koo, T. K., & Li, M. Y. (2016). A guideline of selecting and reporting intraclass correlation coefficients for reliability research. Journal of Chiropractic Medicine, 15(2), 155-163. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  16. Krčálová, S. (2017). Sebehodnocení pohybové gramotnosti mládeže. Diplomová práce, Univerzita Palackého v Olomouci, Fakulta tělesné kultury, Olomouc.
  17. Kwan, M. Y. W., Graham, J. D., Bedard, C., Bremer, E., Healey, C., & Cairney, J. (2019). Examining the effectiveness of a pilot physical literacy-based intervention targeting first-year university students: The PLUS program. SAGE Open, 9(2), 2158244019850248. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Longmuir, P. E., & Tremblay, M. S. (2016). Top 10 research questions related to physical literacy. Research Quarterly for Exercise & Sport, 87(1), 28-35. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  19. Nunnally, J. C., Bernstein, I. H., & Berge, J. M. (1967). Psychometric theory (3rd ed.). New York, U. S.: McGraw-Hill.
  20. Physical Literacy for Life. (2015). Physical literacy resources Retrieved from http://physicalliteracy.ca/resources/.
  21. Physical Literacy for Life. (2017). PLAY self Retrieved from https://physicalliteracy.ca/wp-content/uploads/2017/01/PLAYself_Workbook.pdf.
  22. Rhodes, R. E., Janssen, I., Bredin, S. S. D., Warburton, D. E. R., & Bauman, A. (2017). Physical activity: Health impact, prevalence, correlates and interventions. Psychology & Health, 32(8), 942-975. doi: 10.1080/08870446.2017.1325486 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  23. Robinson, D. B., & Randall, L. (2017). Marking physical literacy or missing the mark on physical literacy? A conceptual critique of Canada's physical literacy assessment instruments. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 21(1), 40-55. doi: 10.1080/1091367X.2016.1249793 Přejít k původnímu zdroji...
  24. Robinson, D. B., Randall, L., & Barrett, J. (2018). Physical literacy (mis)understandings: What do leading physical education teachers know about physical literacy? Journal of Teaching in Physical Education, 37(3), 288-298. doi: 10.1123/jtpe. 2018-0135 Přejít k původnímu zdroji...
  25. Rubín, L., Suchomel, A., & Kupr, J. (2014). Aktuální možnosti hodnocení tělesné zdatnosti u jedinců školního věku. Česká kinantropologie, 18(1), 11-22.
  26. Stearns, J. A., Wohlers, B., McHugh, T.-L. F., Kuzik, N., & Spence, J. C. (2019). Reliability and validity of the PLAY fun tool with children and youth in Northern Canada. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 23(1), 47-57. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Tompsett, C., Burkett, B., & McKean, M. R. (2014). Development of physical literacy and movement competency: A literature review. Journal of Fitness Research, 3(2), 53-79.
  28. Trávníček, M., Vlček, P., Vrbas, J., & Nykodým, J. (2016). Pilotní ověření testové baterie pohybových dovedností MOBAK jako součást kurikula sportovních her ve školní tělesné výchově. Studia Sportiva, 10(2), 164-176. Přejít k původnímu zdroji...
  29. Tremblay, M. S., Costas-Bradstreet, C., Barnes, J. D., Bartlett, B., Dampier, D., Lalonde, C., et al. (2018). Canada's Physical Literacy Consensus Statement: Process and outcome. BMC Public Health, 18(2), 1034. doi: 10.1186/s12889-018-5903-x Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  30. Vašíčková, J. (2016). Pohybová gramotnost v České republice. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Přejít k původnímu zdroji...
  31. Vašíčková, J., Bláha, L., Lukavská, M., & Nykodým, J. (2010). Vědomostní test k problematice zdraví a pohybové aktivity na vybraných českých univerzitách - pilotní studie. In H. Klimtová (Ed.), Pedagogická kinantropologie - Soubor referátů z mezinárodního semináře 14.-16. 4. 2010 (pp. 12-17). Brno: Tribun EU.
  32. Vašíčková, J., Hřebíčková, H., & Groffik, D. (2014). Gender, age and body mass differences influencing the motivation for physical activity among Polish youths. Journal of Sports Science, 2(1), 1-12.
  33. Vašíčková, J., Neuls, F., & Frömel, K. (2010). Comprehensive test in school physical education at secondary schools in the Czech Republic - Standardization and verification. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 40(4), 7-14.
  34. Wen, C. P., Wai, J. P. M., Tsai, M. K., Yang, Y. C., Cheng, T. Y. D., Lee, M.-C., et al. (2011). Minimum amount of physical activity for reduced mortality and extended life expectancy: A prospective cohort study. The Lancet, 378(9798), 1244-1253. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  35. Whitehead, M. E. (2010a). Physical literacy, physical competence and interaction with the environment. In M. E. Whitehead (Ed.), Physical literacy throughout the lifecourse (pp. 44-55). Oxon, UK: Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  36. Whitehead, M. E. (Ed.). (2010b). Physical literacy throughout the lifecourse. London, UK: Routledge. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.