Tělesná kultura 2020, 43(2):77-82 | DOI: 10.5507/tk.2021.004

Význam supervize ve sportu - případová studie

Dana Štěrbová, Jana Harvanová
Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika

Východiska: U trenéra či sportovce může docházet ke změnám, které redefinují jejich životní role. Tyto tranzitorní změny mohou být prožívány jako zátěž. Jedním z podpůrných nástrojů orientace v nové situaci je supervize. Supervize v oblasti sportu zatím není zavedeným způsobem podpory.

Cíle: Cílem příspěvku je upozornit na význam supervize v oblasti psychologie sportu v situaci životní změny jedince.

Metodika: Příspěvek má charakter případové studie, je založen na analýze supervizního procesu (supervizní rozhovor, volná kresba).

Výsledky: Na základě analýzy supervizního procesu byly zjištěny čtyři základní kategorie: Identifikace problému, Vnímání problému z různých úhlů pohledu, Identifikace klíčového tématu supervidovaného jím samotným a Supervizní proces jako spouštěč změny. Tyto kategorie jsou podpůrnými aspekty při zvládání zátěže a jsou zdrojem podpory.

Závěry: Supervize jako nástroj otevírá trenérovi možnost rozšíření jeho profesních kompetencí a porozumění svým životním rolím.

Klíčová slova: supervize, sport, trenér

The importance of supervision in sport - a case study

Background: There may be changes in the coach or athlete life that redefine their life roles. These transition changes can be experienced as a strain. One of the supporting tools for orientation in the new situation is supervision. Supervision in the field of sports is not yet an established way of support.

Objective: The aim of the paper is to draw attention to the importance of supervision in the field of sport psychology in the situation of an individual's life change.

Methods: The paper has the character of a case study, it is based on the analysis of the supervision process (supervision interview, free drawing).

Results: Based on the analysis of the supervision process, four basic categories were identified: Problem identification, Perception of the problem from different perspectives, Identification of a key topic supervised by himself and the Supervision process as the initiator of change. These categories are supporting aspects in coping management and are a source of support.

Conclusions: Supervision as a tool opens up the possibility for the coach to expand his professional competencies and understand his life roles.

Keywords: supervision, sport, coach

Vloženo: duben 2021; Revidováno: květen 2021; Přijato: květen 2021; Zveřejněno: leden 2021  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Štěrbová, D., & Harvanová, J. (2020). Význam supervize ve sportu - případová studie. Tělesná kultura43(2), 77-82. doi: 10.5507/tk.2021.004
Stáhnout citaci

Reference

  1. Amorose, A. J., & Anderson-Butcher, D. (2007). Autonomy-supportive coaching and self-determined motivation in high school and college athletes: A test of self-determination theory. Psychology of Sport and Exercise, 8(5), 654-670. doi: 10.1016/j.psychsport.2006.11.003 Přejít k původnímu zdroji...
  2. Andersen, M. B., & Williams-Rice, B. T. (1996). Supervision in the education and training of sport psychology service providers. Sport Psychologist, 10(3), 278-290. doi: 10.1123/tsp.10.3.278 Přejít k původnímu zdroji...
  3. APA. (2002). Ethical principles of psychologists and code of conduct. The American Psychologist, 57(12), 1060-1073. doi: 10.1037/0003-066X.57.12.1060 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Carroll, M. (1996). Counselling supervision: Theory, skills and practice. Cassell.
  5. Doll, B., Ellis, M., Goodyear, R. K., Mccutcheon, S., & Miville, M. (2015). Guidelines for clinical supervision in health service psychology. American Psychologist, 70(1), 33-46. doi: 10.1037/a0038112 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Duncan, B. L. (2014). On becoming a better therapist: Evidence-based practice one client at a time. (2nd ed.) American Psychological Association. doi: 10.1037/14392-000 Přejít k původnímu zdroji...
  7. Ellis, M. V. (2017). Clinical supervision contract & Consent statement [ECPY 806]. Clinical Supervisor, 36(1), 145-159. doi: 10.1080/07325223.2017.1321885 Přejít k původnímu zdroji...
  8. Epstein, R. M., & Hundert, E. M. (2002). Defining and assessing professional competence. The Journal of the American Medical Association, 287(2), 226-235. doi: 10.1001/jama.287.2.226 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  9. Falender, C. A., & Shafranske, E. P. (2014). Clinical supervision: The state of the art. Journal of Clinical Psychology, 70(11), 1030-1041. doi: 10.1002/jclp.22124 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. Gagne, M., Ryan, R. M., & Bargmann, K. (2003). Autonomy support and need satisfaction in the motivation and well-being of gymnasts. Journal of Applied Sport Psychology, 15(4), 372-390. doi: 10.1080/10413200390238031 Přejít k původnímu zdroji...
  11. Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.
  12. Inskipp, F. (1999). Training supervisees to use supervision. In E. L. Holloway & M. Carroll (Eds.), Training counselling supervisors: Strategies, methods and techniques (pp. 184-210). London: Sage. doi: 10.4135/9781446218044.n9 Přejít k původnímu zdroji...
  13. Jacobs, S. C., Huprich, S. K., Grus, C. L., Cage, E. A., Elman, N. S., Forrest, L., Schwartz-Mette, R., Shen-Miller, D. S., Van Sickle, K. S., & Kaslow, N. J. (2011). Trainees with professional competency problems: Preparing trainers for difficult but necessary conversations. Training and Education in Professional Psychology, 5(3), 175-184. https:// doi.org/10.1037/a0024656 Přejít k původnímu zdroji...
  14. Kangos, K. A., Ellis, M. V., Berger, L., Corp, D. A., Hutman, H., Gibson, A., & Nicolas, A. I. (2018). American Psychological Association guidelines for clinical supervision: Competency-based implications for supervisees. Counseling Psychologist, 46(7), 821-845. doi: 10.1177/0011000018807128 Přejít k původnímu zdroji...
  15. Ladany, N., Mori, Y., & Mehr, K. E. (2013). Effective and ineffective supervision. The Counseling Psychologist, 41(1), 28-47. doi: 10.1177/0011000012442648 Přejít k původnímu zdroji...
  16. Ladany, N., & Walker, J. (2003). Supervisor self-disclosure: Balancing the uncontrollable narcissist with the indomitable altruist. Journal of Clinical Psychology, 59(5), 611-621. doi: 10.1002/jclp.10164 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  17. Nelson, M. L., Barnes, K. L., Evans, A. L., & Triggiano, P. J. (2008). Working with conflict in clinical supervision: Wise supervisors' perspectives. Journal of Counseling Psychology, 55(2), 172-184. doi: 10.1037/0022-0167.55.2.172 Přejít k původnímu zdroji...
  18. Reifsteck, E. J., Gill, D. L., & Brooks, D. L. (2014). The relationship between athletic identity and physical activity among former college athletes. In R. Schinke (Ed.), Innovative writings in sport and exercise psychology. (pp. 93-106). Hauppauge, NY: Nova Science Publishers.
  19. Reifsteck, E. J., Gill, D. L., & Labban, J. D. (2016). "Athletes" and "exercisers": Understanding identity, motivation, and physical activity participation in former college athletes. Sport, Exercise, and Performance Psychology, 5(1), 25-38. doi: 10.1037/spy0000046 Přejít k původnímu zdroji...
  20. Sinclair, D. A., & Orlick, T. (2016). Positive transitions from high-performance sport. The Sport Psychologist, 7(2), 138-150. doi: 10.1123/tsp.7.2.138 Přejít k původnímu zdroji...
  21. Smith, N., Tessier, D., Tzioumakis, Y., Fabra, P., Quested, E., Appleton, P., Sarrazin, P., Papaioannou, A., Balaguer, I., & Duda, J. L. (2016). The relationship between observed and perceived assessments of the coach-created motivational environment and links to athlete motivation. Psychology of Sport and Exercise, 23, 51-63. doi: 10.1016/ j.psychsport.2015.11.001 Přejít k původnímu zdroji...
  22. Stake, R. (1996). "The art of case study research" Book Review. Canadian Journal of Program Evaluation/La Revue canadienne d'evaluation de programme, 11(2), 167-169.
  23. Thomas, J. T. (2007). Informed consent through contracting for supervision: minimizing risks, enhancing benefits. Professional Psychology: Research and Practice, 38(3), 221-231. doi: 10.1037/0735-7028.38.3.221 Přejít k původnímu zdroji...
  24. Yao, P. L., Laurencelle, L., & Trudeau, F. (2020). Former athletes' lifestyle and self-definition changes after retirement from sports. Journal of Sport and Health Science, 9(4), 376-383. doi: 10.1016/j.jshs.2018.08.006 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.