Tělesná kultura 2021, 44(1):9-17 | DOI: 10.5507/tk.2021.006

Mega-eventy a sociologie. Definice, kontroverze a metodologicko-teoretické problémy

Matouš Veselský
Fakulta humanitních studií, Univerzita Karlova, Praha, Česká republika

Východiska: V současné době jsme svědky stále sílícího zájmu o sport z pohledu nejrůznější vědeckých disciplín. Tento příspěvek se věnuje fenoménu mega-eventů z pohledu sociologie. Jde o rozsáhlé nejen sportovní události, které mají široké, celospolečenské dopady. Termín "mega-event" byl sociologicky poprvé použit teprve v roce 1987 na konferenci, která se konala v kanadském Calgary. Téma mega-eventů je dnes i přes svou novost nejen v sociologické literatuře zpracováno poměrně bohatě.

Cíle: Cílem této přehledové studie je z pohledu sociologie představit téma mega-eventů s důrazem na kontroverze, které se k mega-eventům pojí, a poukázat na některá teoreticko-metodologická úskalí.

Metodika: Jedná se o přehledovou teoretickou studii. Výběr textů rozhodně není vyčerpávající, přesto ale studie poskytuje základní přehled o tématu.

Výsledky: Téma mega-eventů je v sociologii sportu zpracováno zevrubně. V sociologii panuje shoda na definičních znacích mega-eventů. Jde o rozsáhlé společenské akce s mezinárodním dosahem, se signifikantním dopadem na hostitelská města, regiony či státy a se značnou mediální pozorností. Tyto eventy rovněž představují diskontinuitu, jsou jedinečné a konají se jednou za určitý čas. Mega-eventy jsou chápány jako jeden z projevů modernity. Zároveň ale mohou poskytovat pocity jistoty a řádu a vytvářet různé formy kolektivních identit. Sociologie rovněž věnuje značnou pozornost kontroverzím kolem organizace mega-eventů. Jde zejména o finanční kontroverze, kreativní destrukci a politizaci. Závěry: I když je téma mega-eventů v sociologické literatuře zpracováno zevrubně, z analýzy vyplynuly zejména dva metodologicko-teoretické problémy. V prvé řadě nepanuje shoda na tom, jak a jestli mega-eventy kategorizovat například podle rozsahu, mediální dosahu či finanční náročnosti. Nastínil jsem několik pokusů o kategorizaci velkých sportovních eventů, ale žádná nebyla po mém soudu dostačující. Tato studie narazila i na druhé úskalí, a sice že se sociologie sportu věnuje především olympijským hrám a mistrovstvím světa ve fotbale. Ostatním "menším" sportovním eventům, které stále sledují miliony diváků po celém světě (například mistrovství světa v méně populárních sportech), není věnována dostatečná pozornost.

Klíčová slova: mega-event, sport, sociologie sportu, kontroverze

Mega-events and sociology. Definitions, controversies, and methodological-theoretical problems

Background: We are currently seeing an increasing interest in sport from the perspective of various scientific disciplines. This paper deals with the phenomenon of mega-events, large-scale (not only) sporting events that have broad, social impacts, from a sociological perspective. The term "mega-event" was first used sociologically in 1987 at a conference held in Calgary, Canada. The topic of mega-events is now richly processed not only in sociological literature.

Objectives: The aim of this study is to present the topic of mega-events from the sociological point of view with an emphasis on controversies associated with mega-events. At the same time, the study highlights some theoretical-methodological issues.

Methods: This is an overview theoretical study. The choice of texts is certainly not exhaustive, but the study nevertheless provides a basic overview of the topic.

Results: The topic of mega-events is elaborated in the sociology of sport. In sociology, there is a consensus on the definition of mega-events. Mega-events are large-scale social events with an international reach, with a significant impact on host cities, regions, or states with considerable media attention. These events also represent a discontinuity, they are unique and take place once every certain time. Mega-events are also one of the manifestations of modernity. At the same time, however, they can provide feelings of certainty and order and create different forms of collective identities. Sociology also pays close attention to the controversies surrounding the organization of mega-events. These are mainly financial controversies, creative destruction, and politicization.

Conclusions: However, although the topic of mega-events in sociological literature is elaborated in a comprehensive way, the analysis showed two methodological-theoretical problems. First, there is no consensus on how and whether to categorize mega-events. We outlined several attempts to categorize large sporting events, but none were sufficient. This study also encountered the second issues, namely that most of sociological studies are mainly devoted to the Olympic Games and FIFA World Cup. Other "smaller" sporting events, which are still watched by millions of spectators around the world, are not given enough attention.

Keywords: mega-event, sociology, sociology of sport, controversies

Vloženo: červen 2021; Revidováno: srpen 2021; Přijato: září 2021; Zveřejněno: červenec 2021  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Veselský, M. (2021). Mega-eventy a sociologie. Definice, kontroverze a metodologicko-teoretické problémy. Tělesná kultura44(1), 9-17. doi: 10.5507/tk.2021.006
Stáhnout citaci

Reference

  1. Barrer, P. (2007). 'Šatan is God!': Re-imagining contemporary Slovak national identity through sport. Sport in Society, 10(2), 223-238. https://doi.org/10.1080/17430430601147062 Přejít k původnímu zdroji...
  2. Bauman, Z. (1995). Úvahy o postmoderní době. Sociologické nakladatelství Slon.
  3. Bauman, Z. (2002). Tekutá modernita. Mladá Fronta.
  4. Boyle, R. (2014). Television sport in the age of screens and content. Television & New Media, 15(8) 746-751. https://doi.org/10.1177/1527476414529167 Přejít k původnímu zdroji...
  5. Bunn, Ch., Ireland, R., Minton, J., Holman, D., Philpott, M., & Chambers, S. (2018). Shirt sponsorship by gambling companies in the English and Scottish Premier Leagues: Global reach and public health concerns. Soccer & Society, 20, 1-12. https://doi.org/10.1080/14660970.2018.1425682 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Coakley, J. J. (2017) Sports in society: Issues and controversies (12th ed.). McGraw-Hill Education.
  7. Dayan, D., & Katz, E. (1992). Media events. Harvard university press. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Forbes. (2016) The massive cost of hosting the Olympic games. https://www.forbes.com/sites/niallmccarthy/2016/08/04/the-massive-cost-of-hosting-the-olympic-games-infographic/ ?sh=6dafc40c2e38
  9. Flyvbjerg, B., & Stewart, A. (2012). Olympic proportions: Cost and cost overrun at the Olympics 1960-2012. SSRN Electronic Journal, 1-23. http://doi.org/10.2139/ssrn.2238053 Přejít k původnímu zdroji...
  10. Giddens, A. (1998). Důsledky modernity. Sociologické nakladatelství.
  11. Greenwell, T. C., Danzey-Bussell, L. A., & Shonk, D. J. (2019). Managing sport events. Human Kinetics.
  12. Grix, J. (Ed.). (2014). Leveraging legacies from sports mega-events: Concepts and cases. Springer. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Gruneau, R., & Horne, J. (Eds.). (2015). Mega-events and globalization: Capital and spectacle in a changing world order. Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Giulianotti, R., & Klauser, F. (2010). Security governance and sport mega-events: Toward an interdisciplinary research agenda. Journal of Sport and Social Issues, 34(1), 49-61. https://doi.org/10.1177/0193723509354042 Přejít k původnímu zdroji...
  15. Harris, J., Skillen, F., & McDowell, M. L. (2017). Introduction: the contested terrain of major sporting events. Sport in Society, 20(3), 325-327. https://doi.org/10.1080/17430437. 2015.1088720 Přejít k původnímu zdroji...
  16. Horne, J., & Manzenreiter, W. (2006). An introduction to the sociology of sports mega-events. Sociological Review, 54(2), 1-24. https://doi.org/10.1111/j.1467-954X.2006.00650.x Přejít k původnímu zdroji...
  17. Horne, J. (2007). The four 'knowns' of sports mega-events. Leisure studies, 26(1), 81-96. https://doi.org/10.1080/ 02614360500504628 Přejít k původnímu zdroji...
  18. Horne, J. (2015). Assessing the sociology of sport: On sports mega-events and capitalist modernity. International Review for the Sociology of Sport, 50(4-5), 466-471. https://doi.org/ 10.1177/1012690214538861 Přejít k původnímu zdroji...
  19. Horne, J. (2017). Sports mega-events-three sites of contemporary political contestation. Sport in Society, 20(3), 328-340. https://doi.org/10.1080/17430437.2015.1088721 Přejít k původnímu zdroji...
  20. Chadwick, S., Chanavat, N., & Desbordes, M. (Eds.). (2015). Routledge handbook of sports marketing. Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Ireland, R., Bunn, C., Reith, G., Philpott, M., Capewell, S., Boyland, E., & Chambers, S. (2019). Commercial determinants of health: Advertising of alcohol and unhealthy foods during sporting events. Bulletin of the World Health Organization. 97, 290-295. https://doi.org/10.2471/BLT.18.220087 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  22. Ivester, S. (2017). Removal, resistance and the right to the Olympic city: The case of Vila Autodromo in Rio de Janeiro. Journal of Urban Affairs, 39(7), 970-985. https://doi.org/10.1080/ 07352166.2017.1355665 Přejít k původnímu zdroji...
  23. Kim, Y., Kim, J., Cho, S., & Yim, K. (2019). The impact of mega sporting events on host country's destination images: The cases of the 2014 Sochi Winter Olympics and 2015 Beijing IAAF World Championships. Sport Marketing Quarterly, 28(3), 148-164. https://doi.org/ 10.32731/SMQ.283.092019.03 Přejít k původnímu zdroji...
  24. Marivoet, S. (2006). UEFA Euro 2004™ Portugal: The social construction of a sports mega-event and spectacle. The Sociological Review, 54 (2_suppl), 127-143. https://doi.org/ 10.1111/j.1467-954X.2006.00657.x Přejít k původnímu zdroji...
  25. Mcennis, S. (2018). Sports journalism and cultural authority in the digital age. In T. F. Carter, D. Burdsey, & M. Doidge (Eds.), Transforming sport: Knowledges, practices and structures (pp. 207-219). Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Müller, M. (2015). What makes an event a mega-event? Definitions and sizes. Leisure studies, 34(6), 627-642. https://doi.org/ 10.1080/02614367.2014.993333 Přejít k původnímu zdroji...
  27. Müller, M., & Pickles, J. (2014). Global games, local rules: Mega-events in the post-socialist world. European Urban and Regional Studies, 22(2), 121-127. https://doi.org/ 10.1177/0969776414560866 Přejít k původnímu zdroji...
  28. Müller, M. (2017). Approaching paradox: Loving and hating mega-events. Tourism Management, 63, 234-241. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2017.06.003 Přejít k původnímu zdroji...
  29. Parent, M., & Smith-Swan, S. (2013). Managing major sports events: Theory and practice. Routledge.
  30. Parent, M. M., & Chappelet, J. L. (Eds.). (2017). Routledge handbook of sports event management. Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  31. Purdue, D. E., & Howe, P. D. (2012). See the sport, not the disability: Exploring the Paralympic paradox. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 4(2), 189-205. https://doi.org/10.1080/2159676X.2012.685102 Přejít k původnímu zdroji...
  32. Real, M. R. (1998). Mediasport: Technology and the commodification of postmodern sport. In L. Wenner (Ed.), MediaSport (pp. 233-249). Routledge. https://doi.org/10.4324/ 9780203014059 Přejít k původnímu zdroji...
  33. Roche, M. (2000). Mega-events and modernity. Routledge.
  34. Roche, M. (2003). Mega-events, time and modernity: on time structures in global society. Time & Society, 12(1), 99-126. https://doi.org/10.1177/0961463X03012001370 Přejít k původnímu zdroji...
  35. Samuel, S., & Stubbs, W. (2013). Green Olympics, green legacies? An exploration of the environmental legacies of the Olympic Games. International Review for the Sociology of Sport, 48(4), 485-504. https://doi.org/10.1177/ 1012690212444576 Přejít k původnímu zdroji...
  36. Solberg, H. (2016). Major sports events - The reasons for hosting them. European Journal for Sport studies. 4. https://doi.org/ 10.12863/ejssax4x1-2016x1 Přejít k původnímu zdroji...
  37. Sykes, H. (2016). The sexual and gender politics of sport mega-events: Roving colonialism. Taylor & Francis.
  38. Tomlinson, A., Young, C., & Holt, R. (Eds.) (2013). Sport and the transformation of modern Europe: States, media and markets 1950-2010. Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  39. Whannel, G. (2005). Pregnant with anticipation: The pre-history of television sport and the politics of recycling and preservation. International Journal of Cultural Studies, 8(4), 405-426. https://doi.org/10.1177/1367877905058342 Přejít k původnímu zdroji...
  40. Whannel, G. (2009). Television and the transformation of sport. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 625(1), 205-218. https://doi.org/10.1177/0002716209339144 Přejít k původnímu zdroji...
  41. Włoch, R. (2020). Two dynamics of globalization in the context of a sports mega-event: The case of UEFA EURO 2012 in Poland. Globalizations, 17(1), 45-59. https://doi.org/10.1080/14747731.2019.1603808 Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.