Tělesná kultura 2021, 44(1):18-25 | DOI: 10.5507/tk.2021.007
Trenéři a jejich interakční styl z pohledu sportovců
- Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
Východiska: Studie se zabývá interakčním stylem trenéra jako významným faktorem ve vztahu mezi trenérem a sportovcem, který má dopad nejen na výkonnost sportovce a jeho motivaci, ale také se podílí na rozvoji osobnosti sportovce přístupem, který volí trenér např. s ohledem na potřeby konkrétního sportovce a přihlédnutím k jeho věku.
Cíle: Cílem výzkumu bylo analyzovat interakční styl trenérů fotbalu z pohledu jejich sportovců - fotbalistů.
Metodika: Výzkumný soubor tvořilo 129 sportovců (průměrný věk 14,16 ± 2,76 let), kteří posuzovali interakční styl svých trenérů (n = 11, průměrný věk 38,00 ± 11,37 let). Pro analýzu interakčního stylu trenérů byla užita upravená verze dotazníku Questionnaire on Teacher Interaction (QTI) modifikovaného pro trenéry a sportovce.
Výsledky: Sportovci vnímají u trenérů v rámci interakčního stylu nejvíce zastoupené dimenze Organizátor, Pomáhající, Chápající a Vedoucí k zodpovědnosti, stejně jako při posuzování "ideálního" interakčního stylu trenéra. Tato tendence v percepci interakčního stylu trenéra sportovci se statisticky významně prokázala ve vztahu k věku sportovců.
Závěry: Výsledky studie ukázaly, že v interakčním stylu trenérů fotbalu z pohledu sportovců převažují dominantně vstřícné tendence. Vyšší míra submisivně odmítavých dimenzí v pohledu na trenéra byla zaznamenána se stoupajícím věkem sportovců.
Klíčová slova: trenér, sportovec, interakční styl, fotbal
Coaches and their interaction style from the point of view of athletes
Background: The study focuses on the coach's interaction style as an important factor in the coach-athlete relationship, which not only affects the athlete's performance and motivation, but also contributes to the development of the athlete's personality through the approach chosen by the coach, for example, in relation to the needs of a particular athlete and considering his age.
Objective: The aim of the research was to analyze the style of the interaction of soccer coaches from the perspective of their athletes - soccer players.
Methods: The research group consisted of 129 athletes (average age 14.16 ± 2.76 years) who evaluated the interaction style of their coaches (n = 11, average age 38.00 ± 11.37 years). A modified version of the Teacher Interaction Questionnaire (QTI) adapted for coaches and athletes was used to analyze the style of coach interaction.
Results: Athletes perceive the most represented dimensions of trainers in the interaction style as Organizer, Helping, Understanding and Leading to Responsibility, as well as in assessing the "ideal" interaction style of the coach. This tendency in the athletes' perception of the coach's interaction style was statistically significant in relation to the athletes' age.
Conclusions: The results of the current study indicate that in the interaction style of soccer coaches, from the point of view of athletes, predominantly supportive tendencies prevail. More submissively negative dimensions in the view of the coach were noted as the age of the athletes increased.
Keywords: coach, athlete, interaction style, soccer
Vloženo: červen 2021; Revidováno: září 2021; Přijato: říjen 2021; Zveřejněno: červenec 2021 Zobrazit citaci
Reference
- Amorose, A. J., & Anderson-Butcher, D. (2007). Autonomy-supportive coaching and self-determined motivation in high school and college athletes: A test of self-determination theory. Psychology of Sport and Exercise, 8(5), 654-670. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2006.11.003
Přejít k původnímu zdroji...
- Baker, J., Yardley, J., & Côté, J. (2003). Coach behaviors and athlete satisfaction in team and individual sports. International Journal of Sport Psychology, 34(3), 226-239.
- Bartholomew, K. J., Ntoumanis, N., & Thøgersen-Ntoumani, C. (2010). The controlling interpersonal style in a coaching context: Development and initial validation of a psychometric scale. Journal of Sport and Exercise Psychology, 32(2), 193-216. https://doi.org/10.1123/jsep.32.2.193
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Becker, A. J. (2009). It's not what they do, it's how they do it: Athlete experiences of great coaching. International Journal of Sports Science & Coaching, 4(1), 93-119. https://doi.org/ 10.1260/1747-9541.4.1.93
Přejít k původnímu zdroji...
- Chelladurai, P. (2007). Leadership in sports. In G. Tenenbaum & R. C. Eklund (Eds.), Handbook of sport psychology (3rd ed., pp. 113-135). John Wiley & Sons, Inc.
Přejít k původnímu zdroji...
- Chelladurai, P., & Carron, A. V. (1983). Athletic maturity and preferred leadership. Journal of Sport Psychology, 5(4), 371-380.
Přejít k původnímu zdroji...
- Cranmer, G. A., & Brann, M. (2015). "It makes me feel like I am an important part of this team": An exploratory study of coach confirmation. International Journal of Sport Communication, 8(2), 193-211. https://doi.org/10.1123/ijsc. 2014-0078
Přejít k původnímu zdroji...
- Crust, L., & Lawrence, I. (2006). A review of leadership in sport: Implications for football management. Athletic Insight. The Online Journal of Sport Psychology, 8(4), 28-48.
- Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The "what" and "why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268. https://doi.org/ 10.0.4.183/S15327965PLI1104_01
Přejít k původnímu zdroji...
- Duda, J. L., & Balaguer, I. (2007). Coach-created motivational climate. In S. Jowett, & D. Lavallee (Eds.), Social Psychology in Sport (pp. 117-130). Human Kinetics.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dytrtová, R. (2008). Teaching and interactive style of teacher. In M. Slavík, & J. Votava (Eds.), Problem solving methods in teachers' professional development (pp. 101-128). CULS.
- Gagne, M., Ryan, R. M., & Bargmann, K. (2003). Autonomy support and need satisfaction in the motivation and well-being of gymnasts. Journal of Applied Sport Psychology, 15(4), 372-390. https://doi.org/10.1080/10413200390238031
Přejít k původnímu zdroji...
- Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Paido.
- Harvanová, J. (2010). Kompatibilita v partnerské dyádě a její souvislost se sportovním výkonem. Univerzita Palackého v Olomouci.
- Hodge, K., & Lonsdale, C. (2011). Prosocial and antisocial behavior in sport: The role of coaching style, autonomous vs. controlled motivation, and moral disengagement. Journal of Sport & Exercise Psychology, 33(4), 527-547. https://doi.org/ 10.1123/jsep.33.4.527
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Hodgson, L., Butt, J., & Maynard, I. (2017). Exploring the psychological attributes underpinning elite sports coaching. International Journal of Sports Science & Coaching, 12(4), 439-451. https://doi.org/10.1177/1747954117718017
Přejít k původnímu zdroji...
- Horn, T. S. (2008). Coaching effectiveness in the sport domain. In T. S. Horn (Ed.), Advances in sport psychology (3rd ed., pp. 239-267). Human Kinetics.
- Isoard-Gautheur, S., Guillet-Descas, E., & Lemyre, P. N. (2012). A prospective study of the influence of perceived coaching style on burnout propensity in high level young athletes: Using a self-determination theory perspective. Sport Psychologist, 26(2), 282-298. https://doi.org/10.1123/tsp.26.2.282
Přejít k původnímu zdroji...
- Janíková, M. (2011). Interakce a komunikace učitelů tělesné výchovy. Paido.
- Jowett, S., & Poczwardowski, A. (2007). Understanding the coach-athlete relationship. In S. Jowette, & D. Lavallee (Eds.), Social Psychology in Sport (pp. 3-14). Human Kinetics.
Přejít k původnímu zdroji...
- Leary, T., & Coffey, H. S. (1955). Interpersonal diagnosis: Some problems of methodology and validation. Journal of Abnormal and Social Psychology, 50(1), 110-124. https://doi.org/ 10.1037/h0049357
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Mageau, G. A., & Vallerand, R. J. (2003). The coach-athlete relationship: A motivational model. Journal of Sports Sciences, 21(11), 883-904. https://doi.org/10.1080/0264041031 000140374
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Mareš, J., & Gavora, P. (2004). Interpersonální styl učitelů: Teorie, diagnostika a výsledky výzkumů. Pedagogika, 54(2), 101-125.
- Martens, R. (2012). Successful coaching. Human Kinetics.
- Mladenović, M. (2010). The link of a coach's perception of locus of control and his/her motivational approach to athletes. SportLogia, 6, 35-42. https://doi.org/10.5550.sgia.1002035
Přejít k původnímu zdroji...
- Sheldon, K. M., & Watson, A. (2011). Coach's autonomy support is especially important for varsity compared to club and recreational athletes. International Journal of Sports Science and Coaching, 6(1), 109-123. https://doi.org/10.1260/ 1747-9541.6.1.109
Přejít k původnímu zdroji...
- Smith, N., Tessier, D., Tzioumakis, Y., Fabra, P., Quested, E., Appleton, P., Sarrazin, P., Papaioannou, A., Balaguer, I., & Duda, J. L. (2016). The relationship between observed and perceived assessments of the coach-created motivational environment and links to athlete motivation. Psychology of Sport and Exercise, 23, 51-63. https://doi.org/10.1016/ j.psychsport.2015.11.001
Přejít k původnímu zdroji...
- Szedlak, C., Smith, M. J., Day, M. C., & Greenlees, I. A. (2015). Effective behaviours of strength and conditioning coaches as perceived by athletes. International Journal of Sports Science and Coaching, 10(5), 967-984. https://doi.org/ 10.1260/1747-9541.10.5.967
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.