Tělesná kultura 2018, 41(1):3-10 | DOI: 10.5507/tk.2017.006

Analýza interakčního stylu učitelů

Petr Jansa, Kamil Kotlík, Jiří Němec
Fakulta tělesné výchovy a sportu, Univerzita Karlova, Praha, Česká republika

Východiska: Studie se zabývá interakčním stylem učitelů na druhém a třetím stupni. Předmětem šetření je analýza interakčního stylu z hlediska jeho jednotlivých komponent. Práce se rovněž zabývá možnostmi vytvoření typologie učitelů na základě jejich interakce s žáky.

Cíle: Cílem byla analýza interakčního stylu učitele ve vztahu k výchovně vzdělávacím procesům, které realizují učitelé tělesné výchovy i jiných aprobací na základních a středních školách v České republice.

Metodika: Pro potřeby analýzy byl využit dotazník Questionnaire on Teacher Interaction (QTI). Dotazník QTI diagnostikuje osm oktantů (proměnných). Každý oktant odpovídá jednomu sektoru ("pomáhající", "chápající", "organizátor", "zodpovědný", "nejistý", "nespokojený", "kárající" a "přísný"). Učitelovo interpersonální chování (stejně jako u Learyho) je možné znázornit pomocí dvou os, které představují dvě dimenze (dominanci a proximitu). Popis jednotlivých oktantů odvozených z bipolárních os uvádíme podrobněji v textu. Poměrné zastoupení jednotlivých oktantů zjištěných prostřednictvím dotazníku QTI umožňuje rovněž typologizaci interakčního stylu učitelů.

Výsledky: V interakčním stylu nenacházíme mezi pohlavími významné rozdíly. Dimenze dominance je v hodnoceném souboru velice vyrovnaná, v proximitě však již nacházíme rozdíly. Dotazovaní muži i ženy vnímají svoji interakci pozitivně, mírně lepších skórů dosahují ženy, a to téměř ve všech hodnocených oktantech.

Závěry: Učitelé tělesné výchovy jsou v hodnocení svých interakčních stylů homogennější než jejich kolegové bez aprobace tělesná výchova. Pořadí jednotlivých oktantů z hlediska dosažených skórů je neměnné a nezáleží přitom na aprobaci. Zjištěné výsledky vytvářejí vhodné zázemí pro budoucí tvorbu typologie učitelů všech aprobací.

Klíčová slova: Klíčová slova: interakční styl, dotazník, učitelé, aprobace, komunikace

An analysis of a teachers' interaction style

Background: The paper is engaged in the interaction style of teachers in the second grade of primary and secondary schools. The subject matter of the survey is an analysis of an interaction style from the point of its particular components. The paper is also engaged in possibilities of a creation of the teachers typology based on their interaction with pupils.

Objective: The goal is the analysis of a teachers' interaction style with the relation to educational processes which teachers (PE as well as others) realize in elementary as well as in secondary school in Czech Republic.

Methods: For the purpose of our analysis, we used the Questionnaire on Teacher Interaction (QTI). The QTI questionnaire diagnoses eight octants (variables). Each variable correspond with one sector ("helping", "understanding", "organiser", "responsible", "unsure", "dissatisfied", "reprimand" and "strict"). The teachers' interpersonal behaviour (as in Leary method) is possible to depict by two axes, which represent two dimensions (dominance and proximity). The description of octants derived from higher-mentioned horizontally and vertically bipolar axes is in detail introduced in the text of this paper. Proportional representation of particular octants ascertained by the QTI allowed also carrying out the typology of a teachers' interaction style.

Results: In the interaction style, we did not find significant differences from the point of gender. The dimension of dominance (in assessed sample) was strongly balanced but in the dimension of proximity, we found differences. Questioned men as well as women perceived their interaction positively; women reached slightly better score in almost all assessed areas.

Conclusions: PE teachers (both men and women) were in evaluating their interaction style more homogenous then their colleagues without PE qualification. The order of individual octants from the point of view of reached scores was constant and it did not depend on the approbation of a teacher. Discovered results create suitable background for a future formation of the typology of teachers with all teaching qualifications.

Keywords: Keywords: interaction style, questionnaire, teachers, teaching qualification, communication

Vloženo: duben 2016; Přijato: září 2017; Zveřejněno online: březen 2018; Zveřejněno: září 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Jansa, P., Kotlík, K., & Němec, J. (2018). Analýza interakčního stylu učitelů. Tělesná kultura41(1), 3-10. doi: 10.5507/tk.2017.006
Stáhnout citaci

Reference

  1. den Brok, P. J., Brekelmans, J. M., & Wubbels, T. (2006). Multilevel issues on research using students' perceptions of learning environments: The case of the Questionnaire on Teacher Interaction. Learning Environments Research, 9(3), 199-213. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Janíková, M. (2012). Interakce a komunikace učitelů tělesné výchovy. Brno: Paido.
  3. Jansa, P., Kotlík, K., & Němec, J. (2015). Interakční styly budoucích učitelů tělesné výchovy. Česká kinantropologie, 19(4), 64-76.
  4. Kožený, J., & Ganický, P. (1976). Learyho dotazník interpersonální diagnózy. Bratislava: Psychodiagnostika.
  5. Lukas, J., & Šerek, J. (2009). Předběžné výsledky standardizace dotazníku QTI (Questionnaire on Teacher Interaction) pro II. stupeň českých základních škol. In L. Golecká, J. Gurňáková, & I. Ruesel (Eds.), Sociálne procesy a osobnosť 2008. Zborník z konferencie (pp. 786-797). Bratislava: Ústav experimentálnej psychológie SAV.
  6. Lukas, J. (2010). Dotazník QTI a možnosti jeho využití školními psychology. Školní psycholog/Školský psychológ, 12(1-2), 62-67.
  7. Lukas, J. (2011). Učitel - jeho profesní vývoj a sociální vztahy ve škole. Disertační práce, Masarykova Univerzita, Fakulta sociálních studií, Brno.
  8. Mareš, J., & Gavora, P. (2004). Interpersonální styl učitelů: Teorie, diagnostika a výsledky výzkumů. Pedagogika, 54(2), 101-128.
  9. Miková, M. (2006). Typologie budoucích učitelů v závislosti na jejich interakci a komunikaci. Disertační práce, Masarykova Univerzita, Fakulta pedagogická, Brno.
  10. Passini, S., Molinari, M., & Speltini, G. (2015). A validation of the Questionnaire on Teacher Interaction in Italian secondary school students: The effect of positive relations on motivation and academic achievement. Social Psychology of Education, 18(3), 547-559. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Sochorová, V. (2015). Rozdíly v interakčním stylu z pohledu učitelů a jejich žáků. Diplomová práce, Masarykova Univerzita, Fakulta sportovních studií, Brno.
  12. Svoboda, B., & Kocourek, J. (1987). Výzkum osobnosti a vyučovací činnosti učitele tělesné výchovy. In Tělovýchovný sborník (pp. 48-74). Praha: Olympia.
  13. Sum, R. K. (2011). Typology of physical education teacher: In the context of Hong Kong primary schools. Educational Research Journal, 26(2), 223-245.
  14. Wubbels, T., Creton, H., Levy, J., & Hooymayers, H. (1993). The model for interpersonal teacher behavior. In T. Wubbels & J. Levy (Eds.), Do you know what you look like? Interpersonal relationship in education (pp. 11-25). London,UK: The Falmer Press.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.