Tělesná kultura, 2018 (roč. 41), číslo 1

Analýza interakčního stylu učitelů

An analysis of a teachers' interaction style

Petr Jansa, Kamil Kotlík, Jiří Němec

Tělesná kultura 2018, 41(1):3-10 | DOI: 10.5507/tk.2017.006  

Východiska: Studie se zabývá interakčním stylem učitelů na druhém a třetím stupni. Předmětem šetření je analýza interakčního stylu z hlediska jeho jednotlivých komponent. Práce se rovněž zabývá možnostmi vytvoření typologie učitelů na základě jejich interakce s žáky. Cíle: Cílem byla analýza interakčního stylu učitele ve vztahu k výchovně vzdělávacím procesům, které realizují učitelé tělesné výchovy i jiných aprobací na základních a středních školách v České republice. Metodika: Pro potřeby analýzy byl využit dotazník Questionnaire on Teacher Interaction (QTI). Dotazník QTI diagnostikuje osm oktantů (proměnných). Každý oktant odpovídá...

Antropometrický profil a aeróbna výkonnosť študentov Fakulty chemickej a potravinárskej Slovenskej technickej univerzity v Bratislave 2016

Anthropometry profile and aerobic performance of the students of the Faculty of Chemical and Food Technology at the Slovak University of Technology in Bratislava 2016

Robin Pělucha, Jaroslav Hancák

Tělesná kultura 2018, 41(1):11-16 | DOI: 10.5507/tk.2018.001  

Východiská: Pravidelnému zisťovaniu antropometrického rozvoja a úrovne pohybovej výkonnosti študentov 1. ročníka Fakulty chemickej a potravinárskej Slovenskej technickej univerzity v Bratislave (FCHPT STU) sa venujeme od roku 2011. Cieľ: Cieľom našej práce je zistiť antropometrický profil a aeróbnu výkonnosť študentov 1. roční- ka FCHPT STU a následne zistiť rozdiely medzi mužmi a ženami. Metodika: Výskumnú vzorku tvorili študenti 1. ročníka FCHPT STU v počte 387 (104 mužov a 283 žien), ktorí boli zo zdravotného hľadiska schopní absolvovať testy pohybovej výkonnosti. Aeróbnu výkonnosť VO2max sme vypočítali na základe výkonov...

Multifaktoriální výzkum zastavěného prostředí, aktivního životního stylu a tělesné kondice české mládeže: Design a metodika projektu

Multifactorial research on built environment, active lifestyle and physical fitness in Czech adolescents: Design and methods of the study

Josef Mitáš, Jan Dygrýn, Lukáš Rubín, Filip Křen, Michal Vorlíček, Jiří Nykodým, Emil Řepka, Ladislav Bláha, Aleš Suchomel, Dana Feltlová, Hana Klimtová, Petr Valach, Karel Frömel

Tělesná kultura 2018, 41(1):17-24 | DOI: 10.5507/tk.2018.002  

Východiska: Předchozí studie potvrdily vztah mezi zastavěným prostředím a pohybovou aktivitou u dospělé populace. Výzkumů, které by se tomuto vztahu věnovaly u dětí a adolescentů je však málo. Celosvětově uznávané modely změny chování opomíjejí tělesnou kondici a dostatečně nereflektují národní historický vývoj populace a také demografická, sociální a další specifika středoevropských podmínek. Cíle: Cílem projektu "Multifaktoriální výzkum zastavěného prostředí, aktivního životního stylu a tělesné kondice české mládeže" bylo: a) stanovení významných determinant, korelátů, mediátorů a moderátorů ve výzkumné triádě: podmínky prostředí -...

Analýza projektovaného kurikula TV ve Švédsku: komparace s RVP ZV

Analysis of the Swedish PE curricula: A comparison with the Czech curricula documents

Michal Lupač

Tělesná kultura 2018, 41(1):25-41 | DOI: 10.5507/tk.2018.003  

Východiska: Předložená stať svým charakterem doplňuje řadu studií, které ústí v analýzy projektovaného kurikula tělesné výchovy (TV) v některých evropských státech. Jejich společnou snahou je analyzovat pojetí a obsah TV a poukázat na rozdíly mezi nimi a Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání (RVP ZV), jež by mohly být inspirací pro budoucí revize českého kurikula. Cíl: Analyzovat projektované kurikulum tělesné výchovy ve Švédsku a následně jej srovnat s projektovaným kurikulem tělesné výchovy v České republice se zaměřením na vybrané faktory kvality kurikula, kterými jsou návodnost a vnitřní koherence. V hledáčku našeho...

Sezónní změny v pohybové aktivitě a sedavém chování u dívek ve věku 6-11 let

Seasonal changes in physical activity and sedentary behavior in girls aged 6-11 years

Eliška Roubalová, Jana Pelclová

Tělesná kultura 2018, 41(1):42-47 | DOI: 10.5507/tk.2018.004  

Východiska: Sezónnost a změny počasí mohou významně ovlivnit pohybovou aktivitu (PA) i sedavé chování (SCH) u dětí mladšího školního věku. Cíle: Hlavním cílem studie je proto posoudit sezónní změny v pohybové aktivitě a sedavém chování u dívek ve věku 6-11 let v rámci tří ročních období (podzim, zima, jaro). Metodika: Longitudinální studie se zúčastnilo 31 dívek ze Základní školy ve Vnorovech. Intenzita a objem PA a SCH byly měřeny akcelerometrem ActiGraph GT3X+ ve třech ročních obdobích v sedmi po sobě následujících dnech. Extrakce dat byla provedena v listopadu, únoru a květnu školního roku 2015/2016. Dívky prvního stupně byly rozděleny...