Tělesná kultura 2018, 41(1):25-41 | DOI: 10.5507/tk.2018.003
Analýza projektovaného kurikula TV ve Švédsku: komparace s RVP ZV
- Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno, Česká republika
Východiska: Předložená stať svým charakterem doplňuje řadu studií, které ústí v analýzy projektovaného kurikula tělesné výchovy (TV) v některých evropských státech. Jejich společnou snahou je analyzovat pojetí a obsah TV a poukázat na rozdíly mezi nimi a Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání (RVP ZV), jež by mohly být inspirací pro budoucí revize českého kurikula.
Cíl: Analyzovat projektované kurikulum tělesné výchovy ve Švédsku a následně jej srovnat s projektovaným kurikulem tělesné výchovy v České republice se zaměřením na vybrané faktory kvality kurikula, kterými jsou návodnost a vnitřní koherence. V hledáčku našeho zájmu bylo rovněž zjištění aktuálního směřování pojetí dokumentů dle vymezení Naula (2003, 2011).
Metodika: Výběr dokumentů byl realizován na základě jejich platnosti ve Švédsku a v České republice. Výzkumná metoda vychází z problémového přístupu a kvalitativní případově orientované metodologie. Pro analýzu kurikulárních dokumentů byl (a stále je) vyvíjen kategoriální systém, který je zastřešen pěti hlavními tématy - problematika dovedností, schopností, vědomostí, postojů a jednání. Na základě těchto témat bylo zjišťováno pojetí dokumentů. Míra návodnosti a vnitřní koherence je předložena ve vzájemném srovnání dokumentů.
Výsledky: Švédský kurikulární dokument směřuje ke zdravotnímu a pohybovému pojetí, která chápe jako úzce propojené neoddělitelné koncepce TV. V porovnání s českým kurikulárním dokumentem dosahuje vyšší míry vnitřní koherence, avšak obdobné míry návodnosti.
Závěry: Práce poukazuje na problematické uchopení pojetí TV v RVP ZV v jeho jednotlivých složkách, čímž je snížena jeho vnitřní koherence. Švédský kurikulární dokument může vzhledem ke svému koherentnímu obsahu být vhodným zdrojem inspirace pro revize RVP ZV.
Klíčová slova: Klíčová slova: tělesná výchova, Švédsko, kurikulum, komparace, vnitřní koherence, návodnost
Analysis of the Swedish PE curricula: A comparison with the Czech curricula documents
Background: This paper follows number of studies dealing with the analysis of the projected physical education (PE) curriculum in select European countries. Their joint effort is to analyse the concept and educational content of PE and to point out their differences and similarities with the Czech Framework educational programmes. The results could serve as an inspiration for the future revision of the Czech curriculum.
Objective: The objective is to analyse the projected curriculum of physical education in Sweden and to compare it with the PE educational program in the Czech Republic. We focus on selected factors of the curriculum quality: instructional quality and internal coherence. We also concentrate on the current conceptual direction of the analysed documents according to Naul's concept description (2003, 2011).
Methods: The selected documents were chosen according to their current validity in Sweden and the Czech Republic. The research method is based on the problem approach and qualitative case-oriented methodology. For the analysis of the curriculum documents, a categorical system has been developed. It covers five main themes - skills, abilities, knowledge, attitudes and actions. Based on these themes the concepts of the documents were identified. The degree of the instructional quality and internal coherence is presented in a mutual comparison of the documents.
Results: The Swedish curriculum is aimed at the health and movement concept as closely related inseparable concepts of PE. Compared to the Czech curriculum, it achieves higher degrees of internal coherence, but similar level of instructional quality.
Conclusions: The paper highlights some problems concerning different conceptual approaches toward projecting specific components of the Czech curriculum resulting in lower quality of internal coherence. Given its coherent content, the Swedish curriculum document may be a good inspiration source for the revision of Czech educational programmes.
Keywords: Keywords: physical education, Sweden, the Czech Republic, educational programmes, comparison, internal coherence, instructional quality
Vloženo: prosinec 2017; Přijato: květen 2018; Zveřejněno: září 2018 Zobrazit citaci
Reference
- Bereday, G. Z. (1964). Comparative method in education. New York, NY: Holt, Rinehart and Winston.
- Bloudková-Dvořáková, M., & Dvořák, D. (2005). Společenskovědní vzdělávání. In V. Spilková et al. (Eds.), Proměny primárního vzdělávání v ČR (pp. 209-223). Praha: Portál.
- Buhren, C. (2004). Schulqualitätsintwicklung - Referenzpunkte für den Schulsport? In Qualitätsentwicklung im Schulsport, 3. Europäisches Schulsportforum. Staženo z http://eads.de/cms/upload/downloads/schriften/akademieschrift24s.1-192.pdf
- Bray, M., Adamson, B., & Mason, M. (2007). Comparative education research: Approaches and methods. Hong Kong: Comparatie education research centre, The University of Hong Kong.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dvořák, D. (2012). Od osnov ke standardům: Proměny kurikulární teorie a praxe. Praha: Pedagogická fakulta UK v Praze.
- Eurybase. (2010). Organisation of the education system in Sweden. Eurybase.
- Eurydice. (2013). Tělesná výchova a sport ve školách v Evropě. Staženo z https://8e6083c5e5b47fbfcf90c1b6bab6fa03dfd2cc1a.googledrive.com/host/0B3x8X77RaMBPdGxkNEc0SHZBc00/CS/EC3113672CSN_002.pdf
- Eurydice. (2014). Special eurobarometr 412: Sport and physical activity. Staženo z http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_412_en.pdf
- Euridyce. (2014). The Structure of the European Education Systems 2014/15: Schematic Diagrams. Retrieved from https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/ 3192e51b-f7e1-4885-9e0e-974f418ac7d3/language-en
- Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
- Glaser, B. G. (2004). Remodeling grounded theory. Forum: Qualitative Social Research, (5)2, 4.
- Habrdlová, M., & Vlček, P. (2015). Srovnání kurikula tělesné výchovy pro primární vzdělávání v Irsku a České republice. Česká kinantropologie, 19(4), 34-48.
- Habrdlová, M., Lupač, M., & Vlček, P. (2017). Srovnání obsahu vybraných kurikulárních dokumentů tělesné výchovy pro primární vzdělávání v Irsku, Nizozemsku a České republice. Pedagogická orientace, (27)3, 449-472.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.
- Holmes, B. (1981). Comparative education: Some consideration of method. London: Unwin Hyman.
- Holmes, B. (1991). Comparative education methodology and physical education. In J. Standeven, K. Hardman, & D. Fisher (Eds.), Sport for all: Into the 90s (pp. 19-32). Aachen: Meyer & Meyer.
- Hrubý, D. (2011). Kurikulární reforma přišla pozdě. Pedagogická orientace, 21(4), 474-480.
- Ishikawa, N. (1968). A methodology of comparative physical education. Research Journal of Physical Education, (12)3, 207-219.
Přejít k původnímu zdroji...
- Janík, T., Knecht, P., Najvar, P., Doskočilová, M., Ducháčková, G., Janko, T., … Zlatníček, P. (2010). Nástroje pro monitoring a evaluaci kvality výuky a kurikula. Brno: Paido.
- Janík, T., Knecht, P., & Kubiatko, M. (2011). Kvalita školy a kurikula: od expertního šetření ke standardu kvality. Praha: Výzkumný ústav pedagogický.
- Janík, T., Maňák, J., Knecht, P, & Němec, J. (2010). Proměny kurikula současné české školy: vize a realita. Orbis scholae, 4(3), 9-35.
Přejít k původnímu zdroji...
- Janík, T., Slavík, J., Mužík, V., Trna, J., Janko, T., Lokajíčková, V., … Zlatníček, P. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita.
- Ježková, V., Dvořák, D., Greger, D., & Daun, H. (2011). Školní vzdělávání ve Švédsku. Praha: Karolinum.
- Kudlorz, P. (1989). Comparative physical education - An international scientific approach. International Review of Education, (35)1, 65-72.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kuhn, J. (2011). Kurikulární reforma v poločase. Pedagogická orientace, 21(4), 480-486.
- Liu, B. (2008). Zeitgenössische deutsche und chinesische Sportpädagogik im Vergleich: Ausgewählte Beispiele. (Dissertation Theses). Deutsche Sporthochschule Köln, Köln, Germany. Staženo z http://drum.lib.umd.edu/bitstream/handle/1903/13278/Liu_umd_0117E_13491.pdf;jsessionid=C410 2558DB925E3CEDAC6FAE3DA11290?sequence=1
- Lupač, M. (2016). Obsahová analýza kurikulárních dokumentů tělesné výchovy v Nizozemsku z hlediska vybraných faktorů kvality projektovaného kurikula: komparace s RVP ZV. Studia Sportiva, 10(1), 15-32.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lupač, M. (2017). Vývoj výzkumného nástroje pro komparaci kurikulárních dokumentů tělesné výchovy. In P. Fořterová-Matoušková & J. Chrudimský (Eds.), Fórum kinantropologie 2017 (pp. 71-83). Praha: Univerzita Karlova.
- Manzon, M. (2007). Comparing places. In M. Bray, B. Adamson, & M. Mason (Eds.), Comparative education research: Approaches and methods (pp. 85-123). Comparative Education Research Centre: The University of Hong Kong.
- MŠMT. (2013b). Standardy pro základní vzdělávání. Tělesná výchova (zdravotní tělesná výchova). Staženo z http://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=67504&view=9832
- MŠMT. (2017). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT.
- Mužík, V. (2008). Relationship between project and realization form of curriculum in physical education at primary school. In E. Řehulka (Ed.), Contemporary school practice and health education (pp. 59-75). Brno: MSD.
- Mužík, V., & Vlček, P. (2016). Proměny tělovýchovných koncepcí a jejich vliv na realizaci obsahu vzdělávání v tělesné výchově. Orbis Scholae, 10(2), 131-143.
Přejít k původnímu zdroji...
- Naul, R. (2003). Koncepce školní tělesné výchovy v Evropě. Česká kinantropologie, 7(1), 39-53.
- Naul, R. (2011). Conceptual diversity and future directions of physical education in the global context. Japanese Journal of Sport Education Studies, 30(2), 39-50. Staženo z http://www.wgi.de/fileadmin/user_upload/wgi/Downloads/Vortraege/4_Checkedfinal_version_Japan-VortragOkade_CBgekuerzt_644768.pdf
Přejít k původnímu zdroji...
- Noah, H., & Eckstein, M. (1969). Towards a science of comparative education. London: Macmilan.
- Pühse, U., & Gerber, M. (Eds.). (2005). International comparation of physical education. New York, NY: Mayer & Mayer.
- Rabušicová, M., & Záleská, K. (2016). Metodologické otázky srovnávací pedagogiky: podněty pro koncipování komparativních studií. Pedagogická orientace, 26(3), 346-378.
Přejít k původnímu zdroji...
- Richter, Ch. (2006). Konzepte für den Schulsport in Europa: Bewegung, Sport und Gesundheit. Aachen: Meyer & Meyer.
- Schiro, M. (2008). Curriculum theory: Conflicting visions and enduring concerns. Los Angeles: Sage.
- Sigmundová, D., Sigmund, E., & Šnoblová, R. (2012). Návrh doporučení k provádění pohybové aktivity pro podporu pohybově aktivního a zdravého životního stylu českých dětí. Tělesná kultura, 35(1), 9-27.
Přejít k původnímu zdroji...
- Skolverket. (2011). Curriculum for the compulsory school, preschool class and the leisure-time centre 2011. Stockholm: Skolverket.
- Standeven, J. (1991). Education for leasure: A research model for conducting multi-national comparative studies. In J. Standeven, K. Hardman, & D. Fisher (Eds.), Sport for all: Into the 90s (pp. 58-72). Aachen: Meyer & Meyer.
- Strauss, A., & Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu: Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Albert.
- Šíp, R. (2014). Problematické aspekty současné pedagogiky z pohledu pedagogické filozofie: vztah praxe a teorie a potlačení somatické dimenze pedagogických procesů (Habilitační práce). Masarykova Univerzita, Pedagogická fakulta, Brno.
- Vlček, P. (2009). Komparativní kinantropologie. Česká kinantropologie, 13(1), 82-95.
- Vlček, P., & Janík, T. (2010). Školské reformy a tvorba kurikula tělesné výchovy v České republice, Spolkové republice Německo a Spojených státech amerických: Pedagogický výzkum v teorii a praxi. Brno: Paido.
- Vlček, P., & Mužík, V. (2012). Soulad mezi projektovaným a realizovaným kurikulem jako faktor kvality vzdělávání v tělesné výchově. Česká kinantropologie, 16(1), 31-45.
- Vlček, P. (2015). Srovnávací výzkum v pedagogice: některé úvahy o metodologii problémového přístupu. Pedagogická orientace, 25(3), 394-412.
Přejít k původnímu zdroji...
- Vlček, P. (2016). Comparative physical education - some methodological considerations from social sciences perspective. In M. Zvonař & Z. Sajdlová (Eds.), 10th International Conference on Kinanthropology: Sport and Quality of Life (pp. 13-22). Brno: Masarykova Univerzita.
- Vollstädt, W., Tillman,n, K. J., Rauin, U., Höhmann, K., & Tebrügge, A. (1999). Lehrpläne im Schulalltag. Eine empirische Studie zur Akzeptanz und Wirkung von Lehrplänen in der Sekundarstufe I. Opladen: Leske + Budrich.
Přejít k původnímu zdroji...
- WHO. (2018a). Physical activity. Staženo z http://www.who.int/topics/physical_activity/en/WHO. (2018b). Prevalence of insufficient physical activity among school going adolescents. Staženo z http://apps.who.int/gho/data/view.main.2463ADO?lang=en
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.