Tělesná kultura 2012, 35(1):55-72 | DOI: 10.5507/tk.2012.004
Statistická a věcná významnost a použití dat o pohybové aktivitě
- Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého, Olomouc, Česká republika
VÝCHODISKA: Adekvátní statistické zpracování zjištěných dat je nezbytnou podmínkou správné interpretace výsledků ústící do korektního formulování závěrů. Používání adekvátních statistických procedur je opakovaně předmětem oprávněných kritik a doporučení v našich i zahraničních publikacích. Při interpretaci výsledků výzkumů v kinantropologii se stále často "slepě" spoléháme na statistickou významnost a opomíjí se významnost věcná.
CÍLE: Cílem této práce je analýzou zahraničních studií a vlastních výsledků z monitorování pohybové aktivity poukázat na formulování věcné významnosti výsledků a její korektní interpretaci. Dalším cílem studie je představit v kinantropologické praxi využitelné koeficienty velikosti účinku (effect size) jako vodítka pro posuzování věcné významnosti výsledků.
METODIKA: Podklad pro formulování pravidel stanovení věcné významnosti a představení koeficientů "effect size" tvořily výsledky 29 zahraničních a českých studií a data o úrovni týdenní a krátkodobé (vyučovací, tréninkové či cvičební jednotky) pohybové aktivity českých dětí a adolescentů (1129 dívek a 938 chlapců), a dospělých (5727 žen a 5426 mužů), zjištěné prostřednictvím akcelerometrů, pedometrů a IPAQ dotazníků v letech 2000-2010.
VÝSLEDKY: Pravidla pro stanovování věcné významnosti zohledňují chybu měření, variabilitu dat posuzované proměnné a velikost míry polohy od počátku měřící stupnice. Formulace věcné významnosti by měla zahrnovat: a) určení minimální hodnoty v konkrétní jednotce měření, která bude limitní pro posouzení významnosti rozdílu; b) určení minimální míry vzájemného vztahu mezi očekávanými výsledky a zjištěnými skutečnostmi. Představení koeficientů effect size (d, r, r2, K2, ω2) zahrnuje, kromě jejich definování a podmínek použití, také výpočet a interperetaci výsledku.
ZÁVĚRY: Prezentované informace k formulování věcné významnosti a představení koeficientů effect size mají přispět ke zkvalitnění statistického zpracování dat a následné korektní interpretaci výsledků.
Klíčová slova: data, hladina významnosti, korelační koeficient, kinantropologie
The statistical and practical significance and "effect size" coefficients for the evaluation of physical activity
BACKGROUND: An adequate statistical analysis of obtained data is a necessary condition for the right interpretation of results followed by correct formulation of conclusions. The use of appropriate statistical procedures is repeatedly a subject of justified criticism and recommendations in our and other international publications. For example, during the interpretation of results we often "blindly" rely on the statistical significance, and the practical significance of the research is ignored.
OBJECTIVE: The main aim of this study is to highlight the formulation of the practical significance of the results and its correct interpretation. We used an analysis of the international studies and own findings from physical activity monitoring. Another aim is to introduce an applicable effect size coefficient as a guide for assessing the practical significance.
METHODS: Materials for formulating rules to assess the practical significance and introduction of effect size coefficients was comprised of the 29 international and Czech studies about the level of week and short time (PE lesson, training, exercise lesson) physical activity of Czech children and adolescents (1,129 girls and 938 boys), and adults (5,727 females and 5,426 males) with use of accelerometers, pedometers and IPAQ questionnaires during 2000-2010.
RESULTS: Rules for assessing the practical significance consider measurement error, data variability and the size of position from the beginning on the measurement scale. The formulation of the practical significance should include - a) a determination of the minimal values of certain measurement unit that will be limiting for assessing the significancy of the difference; b) the determination of a minimal size of mutual relationship between the expected results and findings. The presentation of the "effect size" coefficients (d, r, r2, K2, ω2) comprises of their definition, the conditions for use as well as the calculation and interpretation of the result.
CONCLUSIONS: The presented information about formulating the practical significance and introduction of effect size coefficients should contribute to the improvement of statistical evaluation of data and its consequent correct interpretation of the results.
Keywords: data, level of significance, correlation coefficient, kinanthropology
Vloženo: říjen 2010; Zveřejněno online: říjen 2012; Zveřejněno: leden 2012 Zobrazit citaci
Reference
- American Psychological Association. (2002). Publication manual of the American Psychological Association (5th ed.). Washington, DC: Author.
- American Psychological Association. (2010). Publication manual of the American Psychological Association (6th ed.). Washington, DC: Author.
- Blahuš, P. (2000). Statistická významnost proti vědecké průkaznosti výsledků výzkumu. Česká kinantropologie, 4(2), 53-72.
- Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral science (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
- Cortina, J. M., & Nouri, H. (2000). Effect size for ANOVA design. Thousand Oaks, CA: Sage.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dishman, R. K., & Buckworth, J. (1996). Increasing physical activity: A quantitative synthesis. Medicine and Science in Sports and Exercise, 28(6), 706-719.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál.
- Hopkins, W. G., Marshall, S. W., Batterham, A. M., & Hanin, J. (2009). Progressive statistics for studies in sports medicine and exercise science. Medicine and Science in Sports and Exercise, 41(1), 3-12.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Chráska, M. (2003). Úvod do výzkumu v pedagogice (základy kvantitativně orientovaného výzkumu). Olomouc: Univerzita Palackého.
- Kerlinger, F. N. (1972). Základy výzkumu chování. Praha: Academia.
- Levine, T. R., & Hullett, C. R. (2002). Eta squared, partial eta squared, and misreporting of effect size in communication research. Human Communication Research, 28(4), 612-625.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lindquist, E. F. (1967). Statistická analýza v pedagogickém výzkumu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- McCartney, K., & Rosenthal, R. (2000). Effect size, practical importance, and social policy for children. Child Development, 71(1), 173-180.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Morse, D. T. (1999). Minsize2: A computer program for determining effect size and minimum sample for statistical significance for univariate, multivariate, and nonparametric tests. Educational and Psychological Measurement, 59(3), 518-531.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Pett, M. A. (1997). Nonparametric statistics for health care research: Statistics for small samples and unusual distributions. Thousand Oaks, CA: Sage.
- Rosenthal, R., Rosnow, R. L., & Rubin, D. B. (2000). Contrasts and effect sizes in behavioral research: A correlational approach. Cambridge: Cambridge university press.
Přejít k původnímu zdroji...
- Sheskin, D. J. (2007). Handbook of parametric and nonparametric statistical procedures (4th ed.). Boca Raton, FL: Chapman & Hall/CRC.
- Siegel, S., & Castellan, N. J. (1988). Nonparametric statistics for the behavioral sciences (2nd ed.). Boston, MA: McGraw-Hill.
- Sigmund, E. (2000). Pohybová aktivita v životním způsobu dětí ve věku 11-12 let. Disertační práce, Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury, Olomouc.
- Sigmund, E., Sigmundová, D., & El Ansari, W. (2009). Changes in physical activity in pre-schoolers and first-grade children: Longitudinal study in the Czech Republic. Child: Care, Health & Development, 35(3), 376-382.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Sigmund, E., Sigmundová, D., Miklánková, L., Frömel, K., & Groffik, D. (2009). Odlišnosti v pohybové aktivitě předškolních dětí ve srovnání s pohybovou aktivitou adolescentů a mladých dospělých. Česká Kinantropologie, 13(4), 50-62.
- Sigmund, E., Sigmundová, D., Mitáš, J., Chmelík, F., Vašíčková, J., & Frömel, K. (2009). Variability of selected indicators of physical activity in randomized sample of the Czech population between the years 2003-2006: Results from the short and long self administered format of the IPAQ questionnaire. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 39(2), 23-31.
- Stroup, D. F., Berlin, J. A., Morton, S. C., Olkin, I., Williamson, G. D., Rennie, D., Moher, D., Becker, B. J., Sipe, T. A., & Thacker, S. B. (2000). Meta-analysis of observational studies in epidemiology. Journal of the American Medical Association, 283(15), 2008-2012.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Thomas, J. R., Lochbaum, M. R., Landers, D. M., & He, C. (1997). Planning significant and meaningful research in exercise science: Estimating sample size. Research Quarterly for Exercise and Sport, 68(1), 33-43.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Thomas, J. R., & Nelson, J. K. (2001). Research methods in physical activity (4th ed.). Champaign, IL: Human Kinetics.
- Thomas, J. R., Nelson, J. K., & Silverman, S. J. (2005). Research methods in physical activity (5th ed.). Champaign, IL: Human Kinetics.
- Tolson, H. (1980). An adjunct to statistical significance: ω2. Research Quarterly for Exercise and Sport, 51(3), 580-584.
Přejít k původnímu zdroji...
- Tomšíček, Z., & Biskup, R. (2006). Statistický výzkum v rámci možností. Studia Kinanthropologica, 7(1), 35-42.
- Velicer, W. F., Cumming, G., Fava, J. L., Rossi, J. S., Prochaska, J. O., & Johnson, J. (2008). Theory testing using quantitative predictions of effect size. Applied Psychology: An International Review, 57(4), 589-608.
Přejít k původnímu zdroji...
- Zvárová, J. (2004). Základy statistiky pro biomedicínské obory. Praha: Karolinum.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.