Tělesná kultura, 2025 (roč. 48)
Kulturní adaptace "Dotazníku znalostí o pohybové aktivitě jako součásti pohybové gramotnosti": pilotní studie se žáky 1. stupně
Cultural adaptation of Physical Literacy Knowledge Questionnaire: a pilot study in primary school children
Jana Vašíčková, Martina Poláková, Iva Šeflová, Dita Habartová
Tělesná kultura e2025.001 | DOI: 10.5507/tk.2025.001
Východiska: Význam pohybové gramotnosti (PG) zdůraznila řada studií a iniciativ po celém světě. Přístup k PG je diskutován zejména v anglosaských zemích a je zdůrazňována vícerozměrná povaha PG tím, že hodnotí oblasti jako je každodenní pohybové chování, pohybové kompetence, znalosti s porozuměním a psychosociální aspekty potřebné pro aktivní účast na pohybových aktivitách. Cíle: Cílem studie bylo kulturně adaptovat a ověřit dotazník Canadian Assessment of Physical Literacy - Knowledge Understanding (CAPL-KU) pro hodnocení kognitivní oblasti PG, konkrétně znalostí a porozumění pohybové aktivitě, u žáků základních škol v České republice. Metodika:...