Tělesná kultura 2012, 35(1):75-89 | DOI: 10.5507/tk.2012.005
Rozptýlená praxe - jeden z faktorů ovlivňujících proces motorického učení
- Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita, Plzeň, Česká republika
VÝCHODISKA: Důležitým konceptem při osvojování motorických dovedností je tzv. rozptýlená praxe. Efekt kontextuální interference se zdůvodňuje tím, že paměť musí pracovat více intenzivně, a proto poskytuje vyšší efekt uchování motorických dovedností v paměti než praxe bloková. Pouze aktivní zapamatování pohybové dovednosti jí přiřazuje praktickou hodnotu pro budoucí využití v potřebných situacích.
CÍLE: Cílem studie bylo porovnat úroveň osvojení a retence vybraných pohybových dovedností ve sportovní gymnastice při použití dvou odlišných vyučovacích metod - blokové a rozptýlené praxe.
METODIKA: Výzkumný soubor byl rozdělen do skupin dle předem stanovených kritérií. Každá skupina vlastního výzkumu absolvovala nácvik shodných akrobatických cvičení jednou ze dvou rozdílných metod. Aplikace zvolených metod probíhala po dobu 2 měsíců, 1× týdně (celkem 80 pokusů). Po šesti měsících od zakončení nácviku proběhlo retenční testování. Před zahájením vlastního výzkumu byla provedena pilotní studie.
VÝSLEDKY: Pro finální analýzu byla použita data 21 studentů (pilotní průzkum) a 60 studentů (dvě experimentální skupiny). Oproti očekávání nebyly odhaleny signifikantní rozdíly v úrovni osvojení vybraných pohybových dovedností po uplynutí doby vlastního nácviku u probandů pilotních skupin, ani mezi skupinami vlastního výzkumu. Při porovnávání výsledků retenčního testování vykázali cvičenci skupiny, u které byla uplatňována metoda rozptýlené praxe, jednoznačně rozdílnou úroveň osvojení motorických dovedností než probandi skupiny absolvující blokovou praxi.
ZÁVĚRY: Úroveň retence gymnastických pohybových dovedností při použití metody rozptýlené praxe byla statisticky významně vyšší.
Klíčová slova: motorická dovednost, bloková praxe, rozptýlená praxe, didaktická metoda, motorické učení
Random practice - one of the factors of the motor learning process
BACKGROUND: An important concept of acquiring motor skills is the random practice (contextual interference - CI). The explanation of the effect of contextual interference is that the memory has to work more intensively, and therefore it provides higher effect of motor skills retention than the block practice. Only active remembering of a motor skill assigns the practical value for appropriate using in the future.
OBJECTIVE: The aim of this research was to determine the difference in how the motor skills in sport gymnastics are acquired and retained using the two different teaching methods - blocked and random practice.
METHODS: The blocked and random practice on the three selected gymnastics tasks were applied in the two groups students of physical education (blocked practice - the group BP, random practice - the group RP) during two months, in one session a week (totally 80 trials). At the end of the experiment and 6 months after (retention tests) the groups were tested on the selected gymnastics skills.
RESULTS: No significant differences in a level of the gymnastics skills were found between BP group and RP group at the end of the experiment. However, the retention tests showed significantly higher level of the gymnastics skills in the RP group in comparison with the BP group.
CONCLUSION: The results confirmed that a retention of the gymnastics skills using the teaching method of the random practice was significantly higher than with use of the blocked practice.
Keywords: motor skill, blocked practice, random practice, teaching method, motor learning
Vloženo: říjen 2010; Zveřejněno online: říjen 2012; Zveřejněno: leden 2012 Zobrazit citaci
Reference
- Darwish, A. M. (1987). Analýza funkce gymnastiky v pohybové přípravě studentů herectví na vysokých školách. Kand. disertační práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
- Dobrý, L. (1996). Jak zacházet s učivem aneb o didaktických metodách (2). Těl. Vých. Sport Mlád., 62(2), 2-6.
- Guadagnoli, M. A., Holcomb, W. R., & Weber, T. J. (1999). The relationship between contextual interference effects and performer expertise on learning of a putting task. Journal of Human Movement Studies, 37, 19-36.
- Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál.
- Marques, N. K. (2010). Coaching peripheral vision training for soccer athletes. Physical educator, 67(2), 74-90.
- Měkota, K., & Blahuš, P. (1983). Motorické testy v tělesné výchově (1. vyd.). Praha: SPN.
- Měkota, K., & Cuberek, R. (2007). Pohybové dovednosti činnosti výkony (1. vyd.). Olomouc: Univerzita Palackého.
- Pavlík, J. (2003). Tělesná stavba jako faktor výkonnosti sportovce. Brno: Masarykova Univerzita.
- Perez, C. R., Meira C. M., & Tani, G. (2005). Does the contextual interference effect last over extended transfer trials? Perceptual and Motor skills, 700(1), 58-60.
Přejít k původnímu zdroji...
- Shea, C. H., Kohl, R., & Indermil, C. (1990). Contextual interference contributions of practice. Acta Psychologica, 73, 145-147.
Přejít k původnímu zdroji...
- Schmidt, R. A., & Wrisberg, C. (2000). Motor learning and performance. Champaign, IL: Human Kinetics Publisher.
- Schmidt, R. A. (1999). Motor control and learning: A behavioral emphasis. Champaign, IL: Human Kinetics Publisher.
- Svoboda, B. (2000). Pedagogika sportu. Praha: FTVS UK.
- Valach, P. (2008). Tvorba gymnastických pohybových dovedností v procesu motorického učení. Disertační práce, Masarykova Univerzita, Fakulta Sportovních studií, Brno.
- Vilímová, V. (2002). Didaktika tělesné výchovy. Brno: Paido.
- Watson, T., & Radwan, H. (2001). Comparison of three teaching methods for learning spinal manipulation skill: A pilot study. The Journal of Manual and Manipulative Therapy, 9(1), 48-52.
Přejít k původnímu zdroji...
- Wild, H., Magnuson, C., & Shea, H. Ch. (2005). Random and blocked practice of movement sequences: Differential effects on response structure and movement speed. Research Quaterly for exercise and sport, 76(4), 416-425.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Wright, D. L., Magnuson, C. E., & Black, C. B. (2005). Programming and reprogramming sequence timing following high and low contextual interference practice. Research Quaterly for exercise and sport, 76(3), 258-266.
Přejít k původnímu zdroji...
- Zipp, G. P., & Gentile, A. M. (2010). Practice schedule and the learning of motor skills in children and adults: Teaching implications. Journal of College Teaching and Learning, 7(2), 35-42.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.