Tělesná kultura 2009, 32(2):45-63 | DOI: 10.5507/tk.2009.010
Oblíbený obsah vyučovacích jednotek tělesné výchovy - pozitivně hodnocený prostředek vyššího tělesného zatížení děvčat
- 1 Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého, Olomouc, ČR
- 2 AWF Katowice, Polsko
Školní tělesná výchova (TV) je v kontextu výchovy k pohybově aktivnímu a zdravému životnímu stylu jednou z klíčových determinant. Školní TV má dlouhodobě možnost formovat pozitivní postoje dětí k pravidelné pohybové aktivitě (PA) a realizovat ji v pestré škále jejích druhů, intenzit a didaktických forem. Cílem této studie je prezentovat vztahy a formulovat zákonitosti mezi hodnocením obsahově různých vyučovacích jednotek TV a intenzitou PA děvčat. Ke zjišťování vztahů mezi intenzitou PA ve vyučovacích jednotkách TV a jejich hodnocením byla použita data od 2213 děvčat ve věku 13-17 let monitorovaných ve 205 obsahově různých vyučovacích jednotkách TV (aerobik n=35, atletika n=30, sportovní gymnastika n=33, sportovní hry n=61 a tanec n=46) v letech 1997-2003. Intenzita PA byla zjišťována akcelerometrem Caltrac (METs/45min). K hodnocení vyučovacích jednotek TV byl použit standardizovaný Dotazník k diagnostice vyučovací jednotky TV (% kladných odpovědí v dimenzi emotivní, sociální, vztahové a zdravotní). U oblíbeného obsahu vyučovacích jednotek TV dívek (tanec, aerobik a sportovní hry) se vyšší intenzita PA, projevila pozitivně v jejich hodnocení vyučovacích jednotek. Proto děvčaty oblíbený tanec, aerobik a sportovní hry jsou vhodnými prostředky pro realizaci PA s vyšším tělesným zatížením. U méně oblíbeného obsahu vyučovacích jednotek TV dívek (atletika a sportovní gymnastika) se vyšší intenzita PA projevuje negativně v jejich hodnocení vyučovacích jednotek. Proto nejsou vyučovací jednotky TV s atletickým nebo gymnastickým obsahem nejvhodnějším prostředkem pro zvyšování tělesného zatížení děvčat. Zařazení pohybových her či herní forma vedení může zatraktivnit vyučovací jednotky TV s méně oblíbeným obsahem.
Klíčová slova: aerobik, tanec, sportovní hry, gymnastika, atletika, METs, intenzita pohybové aktivity
Preferred contents in the physical education lessons - positively evaluated means of increasing physical load of females
Physical Education (PE) has been one of the key determinants in the education towards physically active and healthy lifestyle. The role of PE is to form positive attitudes in children to regular physical activity (PA) and show them the wide scale of types and intensities of PA and ways of teaching them. The aim of this study is to examine relationships and indentify regularities between the evaluation of PE lessons differing in content and PA intensity in girls. To estimate the relationships between PA intensity in PE lessons and their evaluation, data from 2213 girls aged 13-17 monitored in 205 PE lessons with different contents (aerobics n=35, athletics n=30, sport gymnastics n=33, sport games n=61 and dance n=46) between 1997-2003 were used. PA intensity was monitored using the Caltrac (METs/45min) accelerometer. To evaluate PE lessons, a standardized PE lesson diagnostics questionnaire was applied (% of positive answers in the emotional, social, relationships, and health dimensions). In case of favorite PA activities in girls (dance, aerobics, sport games), the higher PA intensity was reflected positively in the evaluation of PE lessons. Therefore, favorite activities such as dance, aerobics and sport games in girls are appropriate to carry out PA with higher load. In activities not favored by girls (athletics and sport gymnastics), higher PA intensity was reflected negatively in PE lesson evaluation. Thus, PE lessons with these contents are not suitable devices to increase physical load in girls. The employment of games or game-like lesson guidance can make PE lessons with less favorite content more attractive.
Keywords: aerobic, dance, sports games, gymnastics, athletics, METs, intensity of physical activity
Vloženo: září 2009; Zveřejněno online: říjen 2009; Zveřejněno: březen 2009 Zobrazit citaci
| ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver | 
Reference
- Ainsworth, B. E., Haskell, W. L., Whitt, M. C., Irwin, M. L., Swartz, A. M., Strath, S. J., O'Brien, W. L., Bassett, D. R. Jr., Schmitz, K. H., Emplaincourt, P. O., Jacobs, D. R. Jr., & Leon, A. S. (2000). Compendium of physical activities: An update of activity codes and MET intensities. Medicine and Science in Sports and Exercise, 32(9 Suppl.), S498-S516.  Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed... Přejít na PubMed...
- Biddle, S. J. H., Gorely, T., & Stensel, D. J. (2004). Health-enhancing physical activity and sedentary behaviour in children and adolescent. Journal of Sports Sciences, 22(8), 679-701.  Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed... Přejít na PubMed...
- Cavill, N., Kahlmeier, S., & Racioppi, F. (2006). Physical activity and health in Europe: Evidence for action. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe.
- Chytil, J. (2001). Program Diagnoza2001 - program pro sledování, záznam a hodnocení pohybové aktivity ve vyučovacích, cvičebních a tréninkových jednotkách [Computer Software]. Olomouc: SoftWareCentrum.
- Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral science (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
- Corbin, C. B. (2002). Physical activity for everyone: What every physical educator should know about promoting lifelong physical activity. Journal of Teaching in Physical Education, 21(2), 128-144.  Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji...
- Cortina, J. M., & Nouri, H. (2000). Effect size for ANOVA design. Thousand Oaks, CA: Sage.  Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji...
- Cothran, D., Kulinna, P. H., & Ward, E. (2000). Students' experiences with and perceptions of teaching styles. Journal of Research and Development in Education, 34(1), 93-103.
- Daley, J. A. (2002). School based physical activity in the United Kingdom: Can it create physically active adults? Quest, 54(1), 21-33.  Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji...
- Dobrý, L. (2007). Změna činnosti učitele je hlavní podmínkou úspěchu naší školské reformy. Tělesná Výchova a Sport Mládeže, 73(3), 8-15.
- European Commission Sport (2008). EU physical activity guidelines. Recommended policy actions in support of health-enhancing physical activity. Brussels: European Commission Sport.
- Frömel, K., et al. (1996). Kreativní vyučování v tělesné výchově na středních školách [Závěrečná zpráva z řešení výzkumného grantu Univerzity Palackého]. Univerzita Palackého, Olomouc.
- Frömel, K., Lehnert, M., & Vašendová, J. (2000). Volleyball for girls in school physical education. International Journal of Volleyball Research, 2(1), 30-35.
- Frömel, K., Novosad, J., & Svozil, Z. (1999). Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Haskell, W. L., Lee, I. M., Pate, R. R., Powell, K. E., Blair, S. N., Franklin, B. A., Macera, C. A., Heath, G. W., Thompson, P. D., & Bauman, A. (2007). Physical activity and public health: Updated recommendation for adults from the American College of Sports Medicine and the American Heart Association. Medicine and Science in Sports and Exercise, 39(8), 1423-1434.  Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed... Přejít na PubMed...
- Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.
- Kraut, A., Melamed, S., Gofer, D., & Froom, P. (2003). Effect of school age sports on leisure time physical activity in adults: The CORDIS study. Medicine and Science in Sports and Exercise, 35(12), 2038-2042.  Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed... Přejít na PubMed...
- Mitchell, S. A. (1996). Relationships between perceived learning environment and intrinsic motivation in middle school physical education. Journal of Teaching in Physical Education, 15(3), 369-383.  Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji...
- Morse, D. T. (1999). Minisize2: A computer program for determining effect size and minimum sample for statistical significance for univariate, multivariate, and nonparametric tests. Educational and Psychological Measurement, 59(3), 518-531.  Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed... Přejít na PubMed...
- Mota, J., Silva, P., Santos, M. P., Ribeiro, J. C., Oliveira, J., & Duarte, J. A. (2005). Physical activity and school recess time: Differences between the sexes and the relationship between children's playground physical activity and habitual activity. Journal of Sports Sciences, 23(3), 269-275.  Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed... Přejít na PubMed...
- Ministerstvo Školství, Mládeže a Tělovýchovy (2001). Národní program rozvoje vzdělávání v České republice, Bílá kniha. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
- Pelclová, J., Frömel, K., Skalik, K., & Stratton, G. (2008). Dance and aerobic dance in physical education lessons: The influence of the student's role on physical activity in girls. Acta Universitatis Palackianae Olomoucensis. Gymnica, 38(2), 85-92.
- Sallis, J. F., Conway, T. L., Prochaska, J. J., McKenzie, T. L., Marshall, S. J., & Brown, M. (2001). The association of school environments with youth physical activity. American Journal of Public Health, 91(4), 618-620.  Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed... Přejít na PubMed...
- Sallis, J. F., Prochaska, J. J., Taylor, W. C., Hill, J. O., & Geraci, J. C. (1999). Correlates of physical activity in a national sample of girls and boys in grades 4 through 12. Health Psychology, 18(4), 410-415.  Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed... Přejít na PubMed...
- Sharma, M. (2006). International school-based interventions for preventing obesity in children. Obesity Reviews, 8(2), 155-167.  Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji...
- Sheskin, D. J. (2007). Handbook of parametric and nonparametric statistical procedures (4th ed.). Boca Raton, FL: Chapman & Hall/CRC.
- Sigmund, E. (2000). Pohybová aktivita v životním způsobu dětí ve věku 11-12 let. Disertační práce, Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury, Olomouc.
- Sigmund, E., Croix, D. S. M., Miklánková, L., & Frömel, K. (2007). Physical activity patterns of kindergarten children in comparison to teenagers and young adults. European Journal of Public Health, 17(6), 646-651.  Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed... Přejít na PubMed...
- Sigmundová, D. (2005). Semilongitudinální monitorování pohybové aktivity gymnaziálních studentů. Disertační práce, Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury, Olomouc.
- Sigmundová, D., Frömel, K., Havlíková, D., Janečková, J. (2005). Qualitative analysis of opinions, conditions and educational environment in relation to physical behaviour of adolescents. Acta Universitatis Palackianae Olomoucensis. Gymnica, 35(2), 27-33.
- Standage, M., Duda, J. L., Ntoumanis, N. (2003). A model of contextual motivation in physical education: Using constructs from self-determination and achievement goal theories to predict physical activity intentions. Journal of Educational Psychology, 95(1), 97-110.  Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji...
- Statsoft CR. (2007). Statistica Cz. Verze 8.0 [Computer software]. Praha: StatSoft.
- Stone, E. J., McKenzie, T. L., Welk, G. J., & Booth, M. L. (1998). Effects of physical activity interventions in youth: A review and synthesis. American Journal of Preventive Medicine, 15(4), 298-315.  Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed... Přejít na PubMed...
- Strong, W. B., Malina, R. M., Blimkie, C. J. R., Daniels, S. R., Dishman, R. K., Gutin, B., Hergenroeder, A. C., Must, A., Nixon, P. A., Pivarnik, J. M., Rowland, T., Trost, S., & Trudeau, F. (2005). Evidence based physical activity for school-age youth. Journal of Pediatrics, 146(6), 732-737.  Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed... Přejít na PubMed...
- Theodosiou, A., & Papaioannou, A. (2006). Motivational climate, achievement goals and metacognitive activity in physical education and exercise involvement in out-of-school settings. Psychology of Sport and Exercise, 7(4), 361-379.  Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji...
- Trudeau, F., Laurencelle, L., Tremblay, J., Rajic, M., & Shephard, R. J. (1999). Daily primary school physical education: Effect on physical activity during adult life. Medicine and Science in Sports and Exercise, 31(1), 111-117.  Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed... Přejít na PubMed...
- U. S. Department of Health and Human Services (2000). Healthy people 2010: Understanding and improving health. Washington, DC: U.S. Government Printing Office.
- Vašendová, J., Valouch, V., & Frömel, K. (2001). Extrémní zatížení ve vyučovacích jednotkách tělesné výchovy děvčat. In D. Tomajko (Ed.), Efekty pohybového zatížení v edukačním prostředí tělesné výchovy a sportu (pp. 163-168). Olomouc: Univerzita Palackého.
- Vašíčková, J. (2002). Individualizované vyučování ve školní tělesné výchově. Disertační práce, Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury, Olomouc.
- Verstraete, S. J. M., Cardon, G. M., De Clercq, D. L. R., De Bourdeaudhuij, I. M. M. (2006). Increasing children's physical activity levels during recess periods in elementary schools: The effects of providing game equipment. European Journal of Public Health, 16(4), 415- 419.  Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed... Přejít na PubMed...
- Wright, M. T., Patterson, D. L., & Cardinal, B. J. (2000). Increasing children's physical activity. Journal of Physical Education, Recreation and Dance, 71(1), 26-29.  Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji...
- http://cs.wikipedia.org/wiki/Bouldering
- http://cs.wikipedia.org/wiki/Parkour
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.


