Tělesná kultura 2010, 33(1):26-40 | DOI: 10.5507/tk.2010.002
Estetické aspekty pohybu dětí se zrakovými vadami - pilotní studie
- Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu, PR
Cílem pilotní studie bylo mapování změn v estetickém provedení pohybu osob se zrakovými vadami. Věda nám k uvedenému tématu poskytuje nástroje pro zkvalitnění metodologie zkoumání i v oblasti hodnocení pohybové estetiky osob se zdravotním postižením. Pro zjištění její úrovně jsme použili testovou baterii, která měřila estetiku pohybu v jejích dílčích vybraných prvcích, mezi něž náleží např. přesnost, rytmus, harmonie, plynulost a tempo. Klasifikaci estetiky pohybu jsme provedli pomocí pohybových testů, které v podstatě reprezentovaly dílčí prvky estetiky pohybu. Jednotlivé testy jsme prováděli s nevidomými a slabozrakými dětmi ve věku 6-15 let a s věkově analogickou skupinou dětí vidících. Prostřednictvím zadání v testech jsme usilovali o získání obecného ukazatele estetiky pohybu u handicapovaných dětí. Výzkum jsme realizovali ve skupině 145 zrakově postižených dětí ze čtyř výchovně-vzdělávacích středisek na území Polské republiky a poté jsme výsledné údaje komparovali s výsledky získanými u 310 dětí z běžných základních škol v Poznani (Polsko). Výzkumy potvrdily sníženou úroveň estetiky prováděných pohybů u dětí se zrakovými vadami, avšak byly zjištěny též výrazně menší diference mezi slabozrakými a skupinou bez zrakového postižení. Vyšší úroveň estetiky pohybu projevují děti starších věkových skupin nezávisle na pohlaví. Nejdokonaleji vypěstovaným estetickým atributem pohybu slabozrakých a nevidomých dětí je přesnost.
Klíčová slova: slabozraký, nevidomý, pohyb, estetika, děti
Aesthetics of movement with sight disabled children - pilot study
The aim of the study was to establish the aesthetics of movement in people with vision defects. This knowledge will provide tools to improve the methodology of study in the area of assessment of movement aesthetics in people with disabilities. In order to establish its level a test was used which measured its selected elements such as precision, rhythm, harmony, fluidity and speed. The aesthetics of movement was assessed using exercise tests which were to represent the components of aesthetics of movement. Individual tests were carried out on blind and partially sighted children aged 6 to 15 years and on a group of healthy children of the same age. Using the test tasks a general indicator of movement aesthetics in blind children was obtained. The participants of the study were 145 children from four School and Education Centres for Blind Children in Poland and the control group consisted of 310 children from a primary school in Poznań. The studies confirmed a lower level of movement aesthetics in children with vision defects, but the differences in groups between the partially sighted children and children with correct vision were definitely smaller. A higher level of aesthetics of movement characterised children from older groups irrespective of their sex. The best developed property in blind and partially sighted children was precision.
Keywords: aesthetic, movement, visual impairment, children
Vloženo: září 2009; Zveřejněno online: duben 2010; Zveřejněno: leden 2010 Zobrazit citaci
Reference
- Alter, J. B. (2004). Aesthetics in Action. Journal of Physical Education Recreation and Dance JOPERD, 75(7), 27.
Přejít k původnímu zdroji...
- Azarian, R. N. (1989). Esteticeskoje wospitanie i formirowanie emocionalnoj sfery u slepych i slabowidjascich ucascichsja na wneklassnych zanjatijach fiziceskoj kulturoj. Pedagogika, Defektologiya, 6, 49-55.
- Boyce, W. F, Gowland, C., Hardy, S., Rosenbaum, P. L., Lane, M., Plews, N., Goldsmith, C., & Russell, D. J. (1991). Development of a qualityof-movement measure for children with cerebral palsy. Physical Therapy, 71(11), 820-828.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Colley, A. J., & Fossey, J. (1986). Reproduction of complex movements: the effects of the presence of vision during encoding or at recall. British Journal of Psychol. 77, 75-84.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dodds, A. G., & Carter, D. D. (1983). Memory for movement in blind children: the role of previous visual experience. J Mot Behav, 15 (4), 343-52.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Dziedzic, J., & Remplewicz, J. (1980). Kultura fizyczna w szkołach i zakładach dla niewidomych i niedowidzących. Warszawa: WSIP.
- Górny, M. (1995). Próba określenia sprawności fizycznej i estetyki ruchu u dzieci niewidomych i niedowidzących. (Nepublikovaná doktorská práce).
- Ješina, O. (2007). Význam pohybových aktivit a her v letní přírodě pro jinak zrakově disponované osoby. In Z. Janečka & O. Ješina, Vybrané outdoor aktivity jinak zrakově disponovaných osob v letní přírodě. Olomouc: UP.
- Kopaliński, W. (2003). Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych. Warszawa: Muza S.A.
- Kroes, M., Kessels, Alfons G. H., Kalff, Ariane C., Feron, Frans J. M., Vissers, Yvonne L. Jolles Jelle, & Vles, Johan S. H. (2002). Quality of movement as predictor of ADHD: results from a prospective population study in 5 - and 6-year-old children. Department of Neurology, University Hospital of Maastricht, Maastricht, the Netherlands. Developmental Medicine & Child Neurology, Cambridge University Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- Majewski, T. (1983). Psychologia niewidomych i niedowidzących. Warszawa: PWN.
- Mariańskim, M., Szparak, G., & Żabiński, T. (1989). Próba określenia sprawności fizycznej i estetyki ruchu testem Ozsvath'a. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, 4.
- Měkota, K., & Kovář, R. (1996). Unifittest (6-60). Ostrava: PF.
- Miklánková, L., & Kováčová, L. (2003). Lidový tanec jako prostředek stimulace k pohybové aktivitě. Zborník referátov zo IV. vedeckej konferencie KGTÚ Nové trendy v súčastnom životnom štýle v oblasti fitnes, gymnastiky, tancov a úpolov, 58-59.
- Miszko, Tanya A., Ramsey, Vincent K., & Blasch, Bruce B. (2004). Tai Chi for People with Visual Impairments: A Pilot Study. Journal of Visual Impairment & Blindness, 0145482X, 98, 1.
Přejít k původnímu zdroji...
- Osiński, W. (1991). Zagadnienia motoryczności człowieka. Poznań: AWF.
- Piątkowska, A. (1988). Piękno i ekspresja ruchowa w wychowaniu fizycznym. Kultura fizyczna, 5-6.
- Pomeroy, V. M., Pramanik, A., Sykes, L., Richards, J., & Hill, E. (2003). Agreement between physiotherapists on quality of movement rated via videotape. Clinical rehabilitation, 17 (3), 264-272.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Schmidt, R. A. (1991). Motor learning and performance. Kinetics Publishers. Champaign, Illinois.
- Soto-Faraco, S., Spence, CH., Lloyd, D., & Kingstone, A. (2004). Moving Multisensory Research Along: Motion Perception Across Sensory Modalities. Current directions in Psychological Science, 13, 1.
Přejít k původnímu zdroji...
- Souriau, P., & Manon, Souriau M. (1983). The aesthetic of movement. The University of Massachusetts Press Amherst.
- Starosta, W. (2003). Motoryczne zdolności koordynacyjne. Warszawa: Instytut Sportu.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.